Hypothecaire lening --> integraal voor aankoop te gebruiken

Archytas
Topic Starter
Berichten: 29

Hypothecaire lening --> integraal voor aankoop te gebruiken

#1 , 04 sep 2013 20:47

Hoi hoi!

Ik zit met de volgende vraag: mijn vriendin en ik gaan een appartement aankopen waarbij ik 50000€ inbreng, mijn vriendin 0 € en we samen 150000€ lenen. Voor die 50000€ maken we een schuldbekentenis op.

Ik vraag me echter af of deze lening volledig gekoppeld wordt aan de afbetaling van het appartement?

Ik zou immers graag 50000€ inbrengen, de restkost afbetalen met die lening, en, met wat er over is van de 150000€ (= ons geld) kunnen we dan samen beslissen wat we doen. (dressing maken, wat dan ook)

Indien die 150000€ echter integraal gekoppeld is aan het appartement, krijgen we echter een andere situatie: in dat geval zou de restkost van het project gefinancierd worden met 'mijn' 50000€ en ook onze overige plannen. Ik zou immers willen dat de financiering van de overige plannen met 'ons' geld (= lening) gebeurd en niet met 'mijn' geld.

Vraag: zie ik problemen waar er geen zijn? (gezien er een schuldbekentenis wordt opgesteld?)

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Sirkii
Berichten: 5396

#2 , 04 sep 2013 22:19

Als de bank aanvaard om je 150000€ te lenen voor de aankoop van een appartement zal de leningsovereenkomst getekend worden voorafgaand aan het verleiden van de akte. De bank eist niet dat je eerst al je eigen middelen in de aankoop steekt. Ze wil gewoon "zeker" zijn dat je en terugbetaalt en bij niet-terugbetaling het appartement bij gedwongen verkoop genoeg opbrengt om de schuld+kosten te delgen. Als het een nieuwbouw op plan is zal het leningsgeld natuurlijk pas vrijgegeven worden naarmate de werken vorderen (betalingsplan zoals contractueel overeengekomen met promotor)

Archytas
Topic Starter
Berichten: 29

#3 , 05 sep 2013 08:33

Ok, maar ik mag dus in principe 'doen' met dat geld wat ik wil (bvb. ook een reis maken, niet dat ik dat van plan ben ;-)), zolang het maar terugbetaald wordt?

Reclame

Lightning

#4 , 05 sep 2013 09:04

Nee. U kan met het geld van de hypothecaire lening niet doen wat U wil. De bank zal er wel op toezien dat U het geld besteedt aan datgene waarvoor het bedoeld was, in uw geval de aankoop van een appartement.

Sirkii
Berichten: 5396

#5 , 05 sep 2013 12:46

Nee. U kan met het geld van de hypothecaire lening niet doen wat U wil. De bank zal er wel op toezien dat U het geld besteedt aan datgene waarvoor het bedoeld was, in uw geval de aankoop van een appartement.
Het is correct dat het appartement gekocht moet worden (stond in m n antwoord) maar de bank zal niet nakijken of je nog andere eigen middelen hebt ... (Zelf (lang geleden) enkele maanden na de aankoop van ons huis (met ondertussen afbetaalde lening) een dure auto gekocht zonder autolening).

basejumper
Berichten: 4619
Locatie: Diest

#6 , 08 sep 2013 12:56

In dit geval zal de lening normaal bestaan uit 2 deelleningen.
Eén deellening voor wat betreft de aankoop. Dat bedrag is duidelijk en wordt bepaald op basis van de verkoopsovereenkomst onder aftrek van uw eigen inbreng.
het deel voor renovatie/verbouwingen zal bepaald worden op basis van een gedetailleerd bestek opgemaakt door een architect, of op basis van een offerte opgemaakt door de firma die de werken zal uitvoeren. op basis van die gegevens zal de bank (en uzelf) trouwens ook nakijken of er een bouwvergunning nodig is. Een bank financiert namelijk geen bouwmisdrijven.
De lening voor de verbouwingen wordt vrijgegeven op basis van de facturen die u aan de bank voorlegt.
De gelden mogen enkel en alleen voor deze verbouwingen dienen. gezien een woonkrediet doorgaans fiscaal aftrekbaar is, moet de bank ook controleren of de uitgaven die u ermee doet conform de doelstellingen zijn.
Indien u 50.000 euro meer inbrengt kan u dit best door uw notaris in de koopovereenkomst laten opnemen. Zo kan u bij een breuk in de relatie altijd uw inbreng terugvorderen.
Uit zelfbeheersing groeit de Kracht.
Zelfkennis brengt ons tot Wijsheid.
Zelfvervolmaking leidt ons tot Schoonheid.

Terug naar “Bank & Beurs”