Graag input betreffende zogenaamde kredietopening na 22 jaar

ncauwels
Topic Starter
Berichten: 3

Graag input betreffende zogenaamde kredietopening na 22 jaar

#1 , 05 jul 2013 08:37

Hallo,

Ik woon sinds 2000 in Australië en ben dan ook in België uitgeschreven. Op 30 mei dit jaar ontvingen mijn ouders een brief van de firma Fiducre met een schuldvordering voor een bedrag van 2.195 Euro. Deze brief bevat geen gegevens over de originele kredietverlening, enkel dat ik moet betalen teneinde "andere maatregelingen zullen worden getroffen".
Mijn ouders hebben die firma gecontacteerd en het blijkt dat het om een lening gaat uit het jaar 1991 (toen ik nog studente was) met Fimaser. Ik moet zeggen dat ik mij deze zogenaamde lening, of zelf de firmanaam, helemaal niet herinner.
Ik heb hen dan ook een kopij aangevraagd van de originele kredietverlening en hoop zo alle details te krijgen.

Mijn vraag is nu, waarom werd ik nooit op de hoogte gebracht van deze schuld gedurende 22 jaar? Wat zijn mijn rechten en plichten in dit geval?

Ik zou het heel fijn vinden mocht ik horen van iemand die oftewel iets dergelijks heeft tegengekomen of iemand die mij in de richting kan sturen van meer informatie.

Heel hartelijk bedankt alvast!

Cheers,
Nancy

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
evgoeth
Berichten: 557
Locatie: Ten zuiden van Antwerpen

#2 , 05 jul 2013 09:55

Persoonlijke vorderingen verlopen na 10 jaar. Intresten na 5.

Zie : http://www.elfri.be/verjaren-schulden" onclick="window.open(this.href);return false;

Heel leuk dat ze er nu nog aan denken, maar zelfs als ze op de proppen zouden komen met een ondertekende overeenkomst hebben ze geen poot om op te staan. Helemaal verjaard volgens mij.

Natuurlijk zijn er hier andere met meer kennis van zaken die mij hierin zullen bijtreden of de juiste info zullen aanreiken.

scorpioen
Berichten: 9383
Juridisch actief: Nee

#3 , 05 jul 2013 10:06

De verjaring kan gestuit worden, bijvoorbeeld door een dagvaarding, de betekening van een bevel tot betalen, enz ...
Dan begint een nieuwe termijn van tien jaar te lopen. Fiducre moet deze daden van stuiting bewijzen.
Wacht eerst af welke bewijsstukken u zal ontvangen. Daarna kan u melden dat de schuld verjaard is. De verjaring moet u wel zelf inroepen.

Reclame

bartvdv
Berichten: 1911

#4 , 05 jul 2013 10:07

Tenzij de verjaring een paar keer werd gestuit door bv. het versturen van een ingebrekestelling of de verjaring om een of andere reden werd opgeschort. Zo kan de schuldeiser er voor zorgen dat ze 'eeuwig' blijft doorlopen. Fimaser blijkt een filiaal te zijn van Carrefour; ooit iets gekocht op afbetaling? Het is aan jou als schuldenaar om te bewijzen dat de vordering is verjaard.

Lanox
Berichten: 3524
Juridisch actief: Nee

#5 , 05 jul 2013 10:09

Het is aan jou als schuldenaar om te bewijzen dat de vordering is verjaard.
Firma zal toch eerst mogen bewijzen dat er een schuld is. Uit wat ik begrijp van de TS is dit nog niet gebeurd.

ncauwels
Topic Starter
Berichten: 3

#6 , 05 jul 2013 10:26

Tenzij de verjaring een paar keer werd gestuit door bv. het versturen van een ingebrekestelling of de verjaring om een of andere reden werd opgeschort. Zo kan de schuldeiser er voor zorgen dat ze 'eeuwig' blijft doorlopen. Fimaser blijkt een filiaal te zijn van Carrefour; ooit iets gekocht op afbetaling? Het is aan jou als schuldenaar om te bewijzen dat de vordering is verjaard.
Dankjewel voor je antwoord!
In 1991 had ik nog nooit van Carrefour gehoord, en sinds ik al 13 jaar in Australië woon, enkel maar omdat ik 5 jaar geleden op bezoek naar België ben geweest en dan voor de eerste maal Carrefour heb gezien. Nee, nooit iets gekocht op afbetaling.
En dit is de eerste maal dat ik enige correspondentie omtrent die 'zogenaamde kredietverlening' heb ontvangen.

ncauwels
Topic Starter
Berichten: 3

#7 , 05 jul 2013 10:28

Dankjewel allemaal, ik heb de aanvraag ingediend en zal wachten op het bewijsstuk alvorens de volgende stap te zetten.
22 jaar later... ik kan het nog steeds niet geloven....

Franciscus
Berichten: 38603

#8 , 05 jul 2013 21:53

Daarvoor was het GB of Grand Bazar of een andere overgenomen bedrijf.
Vaxelaire of Bon Marché of .....

Terug naar “Krediet en Schuldbemiddeling”