aankoopkosten eerste huis aftrekbaar ???

infowiet
Topic Starter
Berichten: 16

aankoopkosten eerste huis aftrekbaar ???

#1 , 12 jun 2013 12:25

Ik vindt hier online maar weinig over terug ,

Weet er iemand of de aankoopkosten van een eerste en enig huis aftrekbaar zijn van de belastingen , ik bedoel dan , notariskosten , registratierechten ...

Het gaat hier om een huis waarvoor de akte getekend wer 11/2012, de eerste hypothecaire aflossing gebeurde 26/12/2012...

Vriendelijke groeten

Thijs

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
neira
Berichten: 89

#2 , 12 jun 2013 13:23

Niet via code 1370, wel eventueel via beroepskosten (code 1258): kosten afschrijven over x aantal jaar en bepaald % op toepassen als zijnde "beroepsmatig".

dako
Berichten: 333

#3 , 12 jun 2013 13:56

Notariskosten/registratie niet...
Schuldsaldoverzekering, als ze voldoet aan de voorwaarden, wel.

Verder als beroepskosten kan dit enkel als je je werkelijke beroepskosten bewijst(dus niet het forfait gebruikt), en je een gedeeltelijk beroepsmatig gebruik van je woning kan aantonen. Dit is meestal niet het geval, en zal dus enkel bij een kleine minderheid van toepassing kunnen zijn

Reclame

infowiet
Topic Starter
Berichten: 16

#4 , 12 jun 2013 19:59

Ik was zowieso van plan 1 kamer in mijn huis te gaan gebruiken als werkplaats/bureel , om kleine computerherstellingen te doen in functie van mijn job , ik ben werknemer maar neem regelmatig dit soort werkjes mee naar huis .

Dus ik zou dan dus de aankoop kosten voor een bepaald percentage kunnen inschrijven als beroepkosten ?

Over hoeveel jaar en aan welk percentage zouden de creatievelingen onder jullie dat dan durven inschrijven ? En wat als dat geweigerd wordt bij controle ?

wanton
Berichten: 9891
Locatie: HEIST , bij-den-berg

#5 , 12 jun 2013 20:34

Aankoopkosten afschrijven? Nog nooit gehoord! Toch niet voor een particulier.
U kan , indien u de werkelijke kosten bewijst , een 'gebruiksvergoeding' meetellen voor die kamer. In de orde van 50 à 70 € per maand.
Maar in welke mate ( afstand tot werk,) één en ander zin heeft , blijft de vraag.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

basejumper
Berichten: 4619
Locatie: Diest

#6 , 12 jun 2013 21:24

Beste, google even op aftrekbare beroepskosten en je vindt een zee van info. Niet op 10 regeltjes neer te pennen hier. Algemeen : notariskosten en regsitratie zijn niet aftrekbaar voor een loontrekkende. Beroepskosten lokaal : bereken het percentage aan oppervlakte ten aanzien van de aankoop. indien bvb Bureel 10 % uitmaakt van oppervlakte kan je doorgaans 10 % van alle woninggerelateerde kosten inbrengen (verzekering, verwarming, onderhoud, water, afval, intresten krediet enz) Gebouwkost wordt afgeschreven op 33 jaar : dus 10 % van de aankoopprijs excl grondaandeel (grond kan niet afgeschreven worden) te delen door 33 jaar.
Uit zelfbeheersing groeit de Kracht.
Zelfkennis brengt ons tot Wijsheid.
Zelfvervolmaking leidt ons tot Schoonheid.

neira
Berichten: 89

#7 , 13 jun 2013 17:05

Niet alleen het investeringsgoed is afschrijfbaar, ook de bijkomende kosten: bv. registratie op de woning...

Zie oa. http://www.taxworld.be/taxworld/tip-aan ... gType=2067" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.bespaarbelastingen.be/algeme ... belasting/" onclick="window.open(this.href);return false;

Voorbeelden genoeg te vinden op het internet. Ik zou niet weten waarom bijkomende aankoopkosten niet mee mogen afgeschreven worden voor een particulier.

Terug naar “Belastingen, BTW & Accijnzen”