Vereenvoudigd proces verbaal

ElToroLoco
Topic Starter
Berichten: 2

Vereenvoudigd proces verbaal

#1 , 18 mei 2013 18:54

Elk zijn goeiedag.

Ik ben nieuw op dit forum en hoop dat ik mijn thread in de juiste sectie drop.
Gisteren zat ik op het gemak op de trein van Gent StPieters naar huis toen out of the blue een drugshond aan mij begon te sniffelen (de eerste keer dat ik ook maar een flik op de trein zag), en aldus was ik pretty busted, had wat wiet bij, 2-3 gram.

Die kastaars hielden natuurlijk mijn grinder en mijn wiet maar aangezien ik het voor persoonlijk gebruik bij had wist ik dat ze enkel een vereenvoudigd proces verbaal gingen opstellen; geen probleem dus eigenlijk alleen vroeg ik mij nog af of ik hiervan een brief met die pv thuis zou ontvangen of niet; Navraag bij één van die agenten maakte mij niets wijzer (een ontwijkend antwoord).

Dat is dus mijn vraag aan jullie, zal die pv nog thuis gezonden worden? (meeste reacties die ik kreeg totnogtoe waren ja) Wat niet te prefereren is want ik wil mijn ouders hun reactie nog niet inbeelden. En indien het zo is, zou het nog mogelijk zijn om het naar mijn kotadres te laten zenden, ipv naar huis? En hoe zou ik dit kunnen regelen? Want van die politiediensten weet ik niks af.

Alle input is welkom, dank bij voorbaat!

ElToroLoco

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
mava105
Berichten: 22256
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#2 , 18 mei 2013 19:35

Het PV zal meer dan waarschijnlijk gestuurd worden naar het adres waarop je bent gedomicilieerd.

Angel87
Berichten: 84

#3 , 01 jun 2013 18:20

Een VPV wordt niet opgestuurd.
Een PV wordt nooit opgestuurd, tenzij bij verkeersovertredingen.

Je kan wel een kopie gaan afhalen op het politiebureau als je dat wilt.
Alis Volat Propriis

Reclame

Franciscus
Berichten: 38592

#4 , 02 jun 2013 23:55

Een kopie van een PV verkrijgen op het politiebureau?
In welke wet staat dat?

Of bedoelt u een copie van het PV van verhoor... dat kan ...als u geen afstand hebt gedaan en medegedeeld aan politie ik wens geen copie van mijn verhoor.

PS de dagvaarding voor een rechtzaak wordt zo wie zo naar uw domicilie gestuurd.

Angel87
Berichten: 84

#5 , 03 jun 2013 01:38

Kopie van VPV, niet van PV.
Alis Volat Propriis


Angel87
Berichten: 84

#7 , 05 jun 2013 10:19

Ooit een attest van klachtneerlegging gelezen ?

Daar staat het volgende op te lezen:

"u kan een kopie van het VPV afhalen bij uw politiedienst vanaf de datum ../../..."


En... ik ben politieagent. Is dus zo'n beetje mijne winkel.
Alis Volat Propriis

BloodNight
Berichten: 621

#8 , 06 jun 2013 18:21

Ooit een attest van klachtneerlegging gelezen ?

Daar staat het volgende op te lezen:

"u kan een kopie van het VPV afhalen bij uw politiedienst vanaf de datum ../../..."


En... ik ben politieagent. Is dus zo'n beetje mijne winkel.
Zou u hiervoor een wettelijke basis kunnen vermelden, dat mensen het recht geeft een kopie van het VPV te verkrijgen ( en niet enkel van de verklaring of vpv nummer).
En lid van welke politiedienst als ik dit mag vragen.
Mvg

Franciscus
Berichten: 38592

#9 , 06 jun 2013 22:59

Vind de regelgeving op dit moment niet.

Maar een VPV is een weergave van de gekende feiten. In principe zelfs geen verhoor. Indien er nieuwe elementen worden gevonden wordt de VPV een APO of een klassiek PV ...bv er komt een verdachte in beeld.

Regeling is gebaseerd op omzendbrieven van het parket waarin een onderscheid wordt gemaakt tussen een klassiek PV een APO PV en een VPV

Klassiek PV is een akte die naar parket wordt gestuurd.
APO is een PV dat door de politie autonoom wordt afgewerkt dus alle mogelijke ambtsverrichtingen worden door politie gedaan ZONDER dat het PV naar parket wordt gestuurd. Pas als alle opsporingsdaden uitgevoerd zijn wordt het doorgestuurd. Wordt aangestuurd bij politie door de APO officier die overlegt met parket.
VPV is een exhaustieve lijst van feiten (onbekende dader - bepaalde feitelijkheden). Voldoet het feit aan die lijst dan moet er een VPV worden opgesteld .. voor feiten die niet op de lijst staan is het niet toegelaten.
Politie mag trouwens ook maar PV opstellen voor strafbare feiten

http://www.belgium.be/nl/binaries/slach ... -96168.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;

Angel87
Berichten: 84

#10 , 09 jun 2013 07:30

Vind de regelgeving op dit moment niet.

Maar een VPV is een weergave van de gekende feiten. In principe zelfs geen verhoor. Indien er nieuwe elementen worden gevonden wordt de VPV een APO of een klassiek PV ...bv er komt een verdachte in beeld.

Regeling is gebaseerd op omzendbrieven van het parket waarin een onderscheid wordt gemaakt tussen een klassiek PV een APO PV en een VPV

Klassiek PV is een akte die naar parket wordt gestuurd.
APO is een PV dat door de politie autonoom wordt afgewerkt dus alle mogelijke ambtsverrichtingen worden door politie gedaan ZONDER dat het PV naar parket wordt gestuurd. Pas als alle opsporingsdaden uitgevoerd zijn wordt het doorgestuurd. Wordt aangestuurd bij politie door de APO officier die overlegt met parket.
VPV is een exhaustieve lijst van feiten (onbekende dader - bepaalde feitelijkheden). Voldoet het feit aan die lijst dan moet er een VPV worden opgesteld .. voor feiten die niet op de lijst staan is het niet toegelaten.
Politie mag trouwens ook maar PV opstellen voor strafbare feiten

http://www.belgium.be/nl/binaries/slach ... -96168.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;

What he said :D
Alis Volat Propriis

fverpoest
Berichten: 3

#11 , 25 jul 2013 23:24

Ooit een attest van klachtneerlegging gelezen ?

Daar staat het volgende op te lezen:

"u kan een kopie van het VPV afhalen bij uw politiedienst vanaf de datum ../../..."


En... ik ben politieagent. Is dus zo'n beetje mijne winkel.
Zou u hiervoor een wettelijke basis kunnen vermelden, dat mensen het recht geeft een kopie van het VPV te verkrijgen ( en niet enkel van de verklaring of vpv nummer).
En lid van welke politiedienst als ik dit mag vragen.
Mvg
Ik ben niet volledig akkoord met Angel87, maar in bepaalde gevallen is het wel degelijk mogelijk. Dit is bepaald door het College van Procureurs Generaal in de COL 5 / 2008 d.d. 15/06/2005, vierde herziening van 9 februari 2012 - 'Het ambtshalve politioneel onderzoek (A.P.O.) en het vereenvoudigd proces-verbaal (V.P.V.)'.

Op pagina 24 lees ik het volgende:
Deze werkwijze kan toegepast worden ingevolge artikel 28quinquies §2 Sv. dat voorziet dat elke ondervraagde persoon kosteloos een kopie van de tekst van zijn verhoor kan krijgen. In de kopie van dit verhoorblad wordt meteen ook de (andere) beknopte informatie betreffende de geregistreerde feiten opgenomen. Indien de tekst van het verhoor niet op een afzonderlijk verhoorblad werd geacteerd, kan een kopie van het volledige V.P.V. worden afgeleverd.
Hier geeft het College van de Procureurs Generaal duidelijk zwart op wit de toelating om het integraal VPV te verzenden naar de klager indien er geen verklaring werd geakteerd. Wanneer er een verhoor werd afgenomen heeft men enkel recht op een afschrift van de tekst van verhoor en blijft het proces-verbaal onder de geheimhoudingsplicht (Art. 57 § 1 Sv. en Art. 458 SWB)
Inspecteur van Politie, PZ Grimbergen, dienst Interventie
Al mijn bijdrages op dit forum zijn volledig persoonlijk en kaderen in geen enkel geval vanuit mijn professionele functie of namens mijn werkgever.

Terug naar “Misdrijven tegen personen of goederen”