zonnepanelen en echtscheiding

levendige zebra
Topic Starter
Berichten: 1

zonnepanelen en echtscheiding

#1 , 10 feb 2013 16:38

beste,
We hebben zonnepanelen die geplaatst zijn op naam van mijn man.
Ik koop het huis en hij wil het bedrag van de groencertificaten blijven innen.
We scheiden met EOT.
Indien we een regeling zouden treffen bv elk de helft van het bedrag...wat gebeurt er als ik binnen 5 jaar het huis wil verkopen omwille van de kinderen.
Wordt de nieuwe potentiele eigenaar dan ook de eigenaar van de certificaten of kan mijn man weigeren om ze over te dragen?
Kan hij ook nu weigeren om ze aan mij over te dragen of moet en ze overgedragen worden omdat ze bij het huis horen?
Alvast bedankt voor uw antwoord.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
j.demoor
Berichten: 10360

#2 , 12 feb 2013 10:44

“Art.551.Alles wat met de zaak verenigd wordt en één lichaam ermee uitmaakt, behoort de eigenaar toe, volgens de hierna gestelde regels.Art.553.Alle gebouwen, beplantingen en werken op of onder de grond van een erf, worden vermoed door de eigenaar, op zijn kosten, te zijn tot stand gebracht en hem toe te behoren, tenzij het tegenovergestelde bewezen is...“(Burgerlijk Wetboek).

WE hebben zonnepanelen die geplaatst zijn op naam van mijn man.

‘WE’ houdt in dat die zonnepanelen geplaatst zijn met gemeenschappelijk huwelijksvermogen(tenzij u getrouwd was met scheiding van goederen of de plaatsing gebeurde met eigen vermogen van uw man).
Indien het huis door verkoop overgaat van uw gemeenschappelijk naar uw eigen vermogen dan dienen mijns inziens de inschrijving van de panelen en de groene stroom-certificaten mee over te gaan (eventueel mits vergoeding van uw man).
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

Reclame

Terug naar “Archief”