Geld lenen bij de bank omwille van belastingsvoordeel?

Techmozz
Topic Starter
Berichten: 4

Geld lenen bij de bank omwille van belastingsvoordeel?

#1 , 18 aug 2012 12:37

Indien je ouders het geld hebben om je geld te lenen, aan bv een iets gunstigere interestvoet, zouden jullie dit dan overwegen?

De meeste mensen zeggen dat je beter geld kan lenen (bij de bank), om je belastingen naar beneden te halen?

De situatie is ongeveer:

Huis waarde 350.000 euro. (met schrijven enzo bij)

Eigen inbreng: 75.000 euro.
Deel schenking ouders: 150.000 euro.
Lenen (bij ouders of de bank) : 125.000 euro.

Het deel bij de ouders ontlenen gaat NIET om een renteloze lening, maar mijn ouders gaan ervan uit dat je even goed 2,5 a 3% opbrengst kan krijgen bij je kinderen als dat ze het in een kasbon plaatsen bij de bank.
Maar wordt dit dan als een extra inkomen gezien voor de ouders? Dus extra belastingen voor hen?

We zijn dus eigenlijk op zoek naar een systeem die zowel een 3% rendement oplevert aan de ouders, als een belastingsvoordeel voor het kind.
Ook systeem van renteloze lening voor die 125.000 euro is eventueel een optie, maar dan is er wellicht geen belastingsvoordeel voor het kind?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
wanton
Berichten: 9891
Locatie: HEIST , bij-den-berg

#2 , 18 aug 2012 13:30

Schenking is geen probleem. Lenen bij ouders kan natuurlijk altijd , maar er zijn praktische problemen. Zeker als je dat officiëel maakt. Voor de intrest die je betaalt , moet je vanaf de eerste cent 15 % belasting afhouden en doorstorten , er is geen vrijstelling. Je kan geen beroep doen op de fiscale aftrek , wat wel mogelijk is via een officiële hypotheeklening bij een bank.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Techmozz
Topic Starter
Berichten: 4

#3 , 18 aug 2012 13:58

Dus lenen bij je ouders EN belastingsvoordeel genieten is niet mogelijk?
Maar wellicht weegt de kost van het uitsparen aan interesten niet op tegen dat belastingsvoordeel.

Zijn er addertjes onder het gras bij dat deel voor een renteloze lening?
Op 20 jaar zou dat maandelijks iets meer dan 600 euro zijn = 125.000 euro.

Reclame

Lanox
Berichten: 3521
Juridisch actief: Nee

#4 , 18 aug 2012 14:07

Toch even opmerken dat het fiscaal voordeel enkel werkt met de huidige wetgeving. Op dit moment is dat nog federaal, maar het zou overgeheveld worden naar de gewesten (in 2014 als ik mij niet vergis) en daar is men er nog lang niet uit of dit systeem in zijn huidige vorm blijft, veranderd wordt of zelfs afgeschaft wordt. Misschien iets om rekening mee te houden als U gaat lenen op 20 jaar en ook hoopt zo lang te kunnen genieten van dit fiscaal voordeel.

wanton
Berichten: 9891
Locatie: HEIST , bij-den-berg

#5 , 18 aug 2012 17:05

Ik denk niet dat aan het principe voor fiscale aftrek veel zal veranderen : de lening moet hypothecair zijn. Niet onderhands.
Momenteel een rentevergoeding van 3 % netto is boven de marktvoorwaarden. Men kan reeds hypothecaire leningen op 20 jaar aangaan aan ong. 4 %. Laat het eens nafrekenen.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Tope
Berichten: 916

#6 , 18 aug 2012 18:16

http://www.hoeveelkostmijnhuis.be/index.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Op deze site vind je rekenmodules om de aanschafkosten van je woning, de aktekosten van de lening, de schuldsaldoverzekering, het belastingvoordeel , enz. te berekenen.

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#7 , 27 aug 2012 16:38

Indien je ouders het geld hebben om je geld te lenen, aan bv een iets gunstigere interestvoet, zouden jullie dit dan overwegen?

De meeste mensen zeggen dat je beter geld kan lenen (bij de bank), om je belastingen naar beneden te halen?

De situatie is ongeveer:

Huis waarde 350.000 euro. (met schrijven enzo bij)

Eigen inbreng: 75.000 euro.
Deel schenking ouders: 150.000 euro.
Lenen (bij ouders of de bank) : 125.000 euro.

Het deel bij de ouders ontlenen gaat NIET om een renteloze lening, maar mijn ouders gaan ervan uit dat je even goed 2,5 a 3% opbrengst kan krijgen bij je kinderen als dat ze het in een kasbon plaatsen bij de bank.
Maar wordt dit dan als een extra inkomen gezien voor de ouders? Dus extra belastingen voor hen?

We zijn dus eigenlijk op zoek naar een systeem die zowel een 3% rendement oplevert aan de ouders, als een belastingsvoordeel voor het kind.
Ook systeem van renteloze lening voor die 125.000 euro is eventueel een optie, maar dan is er wellicht geen belastingsvoordeel voor het kind?
Ik reken het even voor u na:

1. U leent bij de ouders tegen 2,5% op pakweg 20 jaar: U betaalt een kleine 700 € per maand terug. U hebt geen belastingsvoordeel. Op het einde van de rit hebt u iets meer dan 166.000 € terugbetaald.
2. U leent bij de bank. Het moet mogelijk zijn om tegen 3,5% a 4% te lenen denk ik. Neem nu 4%. In dat geval betaalt u ongeveer 750 € per maand af. Op het einde van de rit hebt u 181.000 € betaalt. Echter kan u wel rekenen op een jaarlijks belastingsvoordeel van 1100 € (als je met twee leent, verdubbelt dit, in het begin is het zelfs nog meer). Dus op het einde van de rit heb je meer dan 27.000 € belastingsvoordeel gekregen, wat maakt dat je dus eigenlijk 154.000 € betaalt hebt.

En ik heb nu alles uitgerekend in de meest negatieve situatie voor u. Stel dat je aan 3,5% kunt lenen, kom je (met belastingsvoordeel verrekend) op het einde van de rit aan 147.000 €. Da's toch al snel 19.000 € minder dan wanneer je van je ouders leent tegen 2,5%.

Inderdaad, de fiscale aftrek zal hervormd worden, maar of deze volledig wegvalt, valt sterk te betwijfelen. Dit zou voor héél wat gezinnen voor financiële drama's zorgen, vrees ik. Het zal misschien wat minder zijn, waar wegvallen zal dit niet doen.
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Terug naar “Kopen”