overname sociale hypothecaire lening

pompelmoes
Topic Starter
Berichten: 8

overname sociale hypothecaire lening

#1 , 07 aug 2012 09:37

Hallo,

Ik heb een hypothecaire lening bij een sociale verstrekker. Nu verhuur ik deze woning, wat wettelijk gezien niet mag. Ik moet zelf in deze woning wonen.
De lening loopt al 6 jaar. Ik wil deze dan ook graag door een bank laten over nemen.
Waarop moet ik allemaal letten bij overname/herfinanciëring?
Ik wil namelijk niet dat ik mijn fiscaal voordeel dat ik de laatste 6 jaar genoten heb van de belastingen, terug moet geven. Ik heb vernomen dat de lening minimum 10 jaar moet lopen om van dit fiscaal voordeel te kunnen genieten.
Ook zou exact hetzelfde bedrag dat nog operstaat bij de sociale verstrekker door de bank geherfinancieerd moeten worden.
Wie kan er mij uitleg geven over een herfinanciering - overname van een sociale lening door een bank?

Alvast bedank!

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Franciscus
Berichten: 38596

#2 , 07 aug 2012 19:11

Wat wettelijk gezien niet mag .... wat u doet is fraude

pompelmoes
Topic Starter
Berichten: 8

#3 , 09 aug 2012 09:47

Bedankt Franciscus voor uw hulpvaardige opmerking. Dat hebt u goed gelezen, daarom wil ik dit ook veranderen. Soms echter gaan koppels uit elkaar en veranderen gezinssituaties. Mijn leven verloopt helaas niet zoals ik 6 jaar geleden in gedachten had.

Reclame

Tope
Berichten: 916

#4 , 09 aug 2012 10:46

M.i. heb je de draagwijdte van de opmerking van Franciscus niet begrepen.
Je pleegt fraude en je zal geen bank vinden die bereid is de wet te overtreden om jou een herfinanciering toe te staan.

bosprocureur
Berichten: 6854

#5 , 09 aug 2012 12:36

M.i. heb je de draagwijdte van de opmerking van Franciscus niet begrepen.
Je pleegt fraude en je zal geen bank vinden die bereid is de wet te overtreden om jou een herfinanciering toe te staan.
Komaan zeg. :twisted:

Iedereen wil hier heiliger zijn dan de paus blijkbaar.

Er is dus een scheefgegroeide situatie, poster wil die rechtzetten, en hij wordt duchtig de levieten gelezen.

Waarom zou een bank (om die reden toch) geen herfinanciering toestaan? Als de inkomenssituatie OK is, de afbetalingen geen vertraging hebben, en ook dat de gezinssituatie het toelaat, zie ik geen reden waarom een bank zou weigeren.

Welke wet zou er trouwens hiermee overtreden worden? Achteraf moet natuurlijk de aangifte van de intresten en kapitaal correct gebeuren, maar dat is voorlopg niet de zorg van de bank, dacht ik.

Franciscus
Berichten: 38596

#6 , 09 aug 2012 19:48

"Ik wil namelijk niet dat ik mijn fiscaal voordeel dat ik de laatste 6 jaar genoten heb van de belastingen, terug moet geven."
Gezien u niet meer aan de voorwaarden voldoet en blijkbaar gezien u de woning al verhuurd.... hoe gaat men dit dan noemen?
Uiteraard mag u herfinancieren maar pas vanaf het ogenblik dat men met alles in regel is kan men gebruik maken van de elementen van de vrije markt en verhuren.

chloe123
Berichten: 1

#7 , 08 okt 2012 20:43

Beste,

Ikzelf had indertijd een sociale woning aangekocht en heb voor de eerste 10 jaar is verstreken mijn woning verkocht om wellicht dezelfde redenen (andere gezinssituatie). Innitieel wou ik de woning ook verhuren maar dat kon niet door de wettelijke bepaling. Ik heb omgerekend toch 10 000 euro moeten terugstorten bij de verkoop. Heb dit voor de rechtbank getrokken aangezien ik eigenlijk gehypothekeerd werd om mijn leven verder te zetten.
De woning werd aangekocht met mijn echtgenoot die is overleden. Vijf jaar later leer ik een nieuwe partner kennen die een eigen zaak overneemt van zijn ouders. Bon, dan heb je een probleem.

Blijven wonen ? een gedwongen latrelatie onderhouden
De woning verhuren ? kon niet.
De woning verkopen ? was in ieder geval niet verstandig van mij

Dit lijkt me wel een alternatief om de hypotheek te veranderen. Maar je zal in ieder geval met wat bijkomende kosten zitten tov van de vlaamse woningmaatschappij.

groetjes

Terug naar “Krediet en Schuldbemiddeling”