Wat te doen om van de lijst te geraken

vervoer sabbe
Topic Starter
Berichten: 1

Wat te doen om van de lijst te geraken

#1 , 24 mei 2012 20:48

Dag iedereen

Graag had ik wat info kunnen gebruiken over volgend probleem.

Ik ben reeds enkele jaren werkzaam als zelfstandige,
Ik heb enkele privé leningen lopen als volgt hieronder beschreven:

1. Een woonlening(recordbank)
2. een persoonlijke lening van de vrouw waarbij ze de notariskosten hebben bijgestoken( dit omdat het niet meer mogelijk was om een lening van 110% aan te gaan voor de woning) dit via citibank.
3. een autolening via ing.

Nu is het volgende gebeurt,

op een bepaalt moment heeft een hoofdaannemer mijn facturen niet meer betaald zodanig ik privé voor enkele maanden zonder loon kwam te vallen.
als beginnend zelfstandige was dit uiteraard een slag van de voorhamer op financieel gebied.
deze zaak is nog steeds lopende en zit al ruimschoots boven het half miljoen oude Belgische franken.

Door mijn achterstand van betaling kreeg ik direct reactie van de bank.
die achterstand heeft een paar maand geduurd tot ik mijn statuten had aangepast en terug in het transport ging als onderaannemer.
vanaf dan ben ik terug beginnen betalen.

De oplossing van recordbank was simpel de eerste maanden het dubbele betalen tot men een herziening heeft gedaan van mijn lening.

Citibank daarentegen heeft mij zonder pardon op de zwarte lijst gezwierd.

en ing heeft mij overgedragen aan fiducure en alsook op de zwarte lijst.

Nu zit met het volgende probleem,
Doordat ik als zelfstandig chauffeur in onderaanneming rij en de zaken goed gaan begint een investering zich op te dringen.
maar doordat ik op de lijst sta kan ik nergens terecht voor een eventuele bankwaarborg voor mijn vergunningen als de aankoop van een vrachtwagen en ext.....

Dankzij een bevriend transporteur is dit tijdelijk gelukt via huur maar dit kan niet blijven duren.
uitgerekend met de afbetaling en het overbruggingsjaar zou ik nog om en bij de 4.5 jaar moeten wachten om van de lijst te zijn.

nu worden al mijn ingediende dossiers voor een lening met de bvba verticaal geklasseerd.


Kan iemand mij misschien een oplossing bieden om van die lijst te geraken zodanig ik verder kan.

alvast bedankt voor verdere info

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
jojan
Berichten: 739

#2 , 31 mei 2012 10:08

Iedereen met hypoticaire en consumentenkredieten staat op die zogenaamde lijst. Bij wanbetaling is een kredietverstrekker WETTELIJK verplicht dit te melden aan de Nationale Bank, dewelke een vermelding maakt van de wanbetaling(en).

De enige mogelijkheid om van die lijst te raken is alle schulden afbetalen. De bewaar termijn voor de bestanden bij de Nationale bank is als volgt:
voor de kredietovereenkomst zonder wanbetaling: drie maanden en acht werkdagen na de einddatum van de kredietovereenkomst;
• voor de wanbetaling:
- niet-geregulariseerd wanbetaling (dus wanneer de schuld niet betaald werd): tien jaar vanaf de datum van de eerste registratie van wanbetaling;
- geregulariseerde wanbetaling (dus waarbij de schuld of de achterstal betaald werd): principieel één jaar vanaf de datum van regularisatie zonder dat deze termijn mag leiden tot een overschrijding van de bewaartermijn van tien jaar die berekend wordt vanaf de datum van de eerste registratie van de wanbetaling.

wonderingwhy
Berichten: 118

#3 , 08 jun 2012 11:31

Ik bevind me momenteel in een gelijkaardige situatie.. Bij mij was het echter een autolening.
Nu had ik een bijkomende vraag, wanneer mag men iemand aangeven als wanbetaler?
Ik had begrepen dat men daarvoor x betalingen moest achterstaan, en men dit dus niet kon doen voor 1 achterstaande betaling. Of vergis ik me hierin?

Reclame

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#4 , 11 jun 2012 21:21

Vanuit de plus:

Volgens de wet is er sprake van wanbetaling bij een betalingsachterstand van 3 maanden van een krediet of wanneer u een achterstand hebt van minimaal 3 maanden in de aanzuivering van het overschrijden van een kredietlimiet.

U kunt dus op de zwarte lijst van de banken terechtkomen om diverse redenen, onder meer:

omdat u 3 maandelijkse aflossingen van uw leasing, verkoop- of lening op afbetaling niet (of niet volledig) hebt betaald
omdat u een vervallen termijn-bedrag gedurende 3 maanden niet (of niet volledig) hebt betaald
omdat u een vervallen termijn-bedrag van uw hypothecair krediet niet (volledig) betaald hebt binnen de 3 maanden na de vervaldag.

het kan dus over 1 betaling gaan dat je 3 maand later nog niet gedaan hebt.

wonderingwhy
Berichten: 118

#5 , 12 jun 2012 10:26

Ik voldoe aan geen 1 van de beschreven voorwaarden...

Hoe kan ik dan het schrappen aanpakken?

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#6 , 12 jun 2012 12:22

Die voorwaarden zijn maar voorbeelden. De volledige voorwaarden kan u lezen in art. 5 van dit: http://www.nbb.be/doc/cr/ccp/KB7juli2002.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;


schappingen kunnen aangevrraagd worden via uw bank of via de commissie: http://www.nbb.be/pub/04_00_00_00_00/04 ... 0.htm?l=nl" onclick="window.open(this.href);return false;

wonderingwhy
Berichten: 118

#7 , 15 jun 2012 18:26

Een klein extra vraagje:

omdat u een vervallen termijn-bedrag van uw hypothecair krediet niet (volledig) betaald hebt binnen de 3 maanden na de vervaldag.

Houdt een termijn-bedrag ook eventuele boetes bij in?

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#8 , 15 jun 2012 20:38

Ik ken de details niet van hoe men precies rekent, maar meestal worden afbetalingen eerst op de boetes afgerekend en pas indien alle boetes betaald zijn, wordt de vervallen termijn afbetaald. Tot dan is er dus nog altijd geen volledige betaling van dat bedrag.

wonderingwhy
Berichten: 118

#9 , 16 jun 2012 16:00

OK. Waarvoor dank.
Bestaat daarvoor een gereglementeerde regeling denk je, of eerder iets dat per instelling wordt geregeld?

Nu, bij de autolening betaal ik altijd gelijk de boete, dus daar zou het normaliter niet aan mogen liggen.

Terug naar “Krediet en Schuldbemiddeling”