#1 , 14 apr 2012 15:04
Dag,
Ik heb 2,5 jaar geleden een boete ontvangen voor een ongeldig ingevuld vervoersbewijs. Deze was echter onterecht, en na een brief met de ombudsman hebben ze ("uitzonderlijk") beslist om mijn boete terug te schroeven en de restwaarde van mijn afgenomen vervoersbewijs terug te betalen. Ze hebben de boete echter maar kunnen terugschroeven tot een forfaitaire administratieve kost, waardoor ik hen netto nog een 3 à 4 euro verschuldigd was. Ze hebben nooit expliciet toegegeven dat ze in fout waren. Ik heb hier vervolgens nooit iets meer van gehoord.
Nu komt een incassobureau een verhoogd bedrag van meer dan 200 euro vragen (met een uiterste betalingstermijn van 15 dagen). Ik heb hen hierna een email gestuurd met mijn situatie, en ze hebben mij telefonisch verzekerd dat als ze mijn email ontvangen hebben, dat mijn dossier vervrozen werd. Ik heb op deze mail géén antwoord gekregen.
Nu heb ik thuis een brief gekregen (afgestempeld 3 dagen voor de uiterste betaaldatum), dat ik alsnog moet betalen tegen diezelfde datum. Aangezien ik niet thuis was in die week, heb ik die brief te laat gelezen. Mijn vermoeden is dat ze het als een minnelijke schikking bestempelen, dat ik vergeten te betalen heb, dat ik nooit een betalingsherinnering gekregen heb en dat ze de minnelijke schikking nu ongeldig verklaren.
Wat zijn mijn beste stappen?
Als het incassobedrijf niet toegeeft, is de enige oplossing via de rechtbank?
Heb ik als student recht op een pro deo advocaat?
Moeten zij voor een rechtbank het oorspronkelijke vervoersbewijs kunnen voorleggen om te bewijzen dat ze (on)gelijk hebben, of is het mijn woord tegen hun woord?
Mvg,