openbaar vervoer boete

juridisch2012
Topic Starter
Berichten: 5

openbaar vervoer boete

#1 , 14 apr 2012 15:04

Dag,



Ik heb 2,5 jaar geleden een boete ontvangen voor een ongeldig ingevuld vervoersbewijs. Deze was echter onterecht, en na een brief met de ombudsman hebben ze ("uitzonderlijk") beslist om mijn boete terug te schroeven en de restwaarde van mijn afgenomen vervoersbewijs terug te betalen. Ze hebben de boete echter maar kunnen terugschroeven tot een forfaitaire administratieve kost, waardoor ik hen netto nog een 3 à 4 euro verschuldigd was. Ze hebben nooit expliciet toegegeven dat ze in fout waren. Ik heb hier vervolgens nooit iets meer van gehoord.

Nu komt een incassobureau een verhoogd bedrag van meer dan 200 euro vragen (met een uiterste betalingstermijn van 15 dagen). Ik heb hen hierna een email gestuurd met mijn situatie, en ze hebben mij telefonisch verzekerd dat als ze mijn email ontvangen hebben, dat mijn dossier vervrozen werd. Ik heb op deze mail géén antwoord gekregen.

Nu heb ik thuis een brief gekregen (afgestempeld 3 dagen voor de uiterste betaaldatum), dat ik alsnog moet betalen tegen diezelfde datum. Aangezien ik niet thuis was in die week, heb ik die brief te laat gelezen. Mijn vermoeden is dat ze het als een minnelijke schikking bestempelen, dat ik vergeten te betalen heb, dat ik nooit een betalingsherinnering gekregen heb en dat ze de minnelijke schikking nu ongeldig verklaren.

Wat zijn mijn beste stappen?
Als het incassobedrijf niet toegeeft, is de enige oplossing via de rechtbank?
Heb ik als student recht op een pro deo advocaat?
Moeten zij voor een rechtbank het oorspronkelijke vervoersbewijs kunnen voorleggen om te bewijzen dat ze (on)gelijk hebben, of is het mijn woord tegen hun woord?



Mvg,

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Franciscus
Berichten: 38599

#2 , 14 apr 2012 15:16

Een incassobureau of een deurwaarder (zonder gerechtelijk vonnis optredend als incasso) hebben geen enkele gerechtelijke bevoegdheid.
Zij kunnen enkel manen en een briefje sturen. Incassobureau voert uit ... de bewijzen liggen bij het vervoerbewijs.
Heb je de brief en de antwoorden nog (ombudsdienst en vervoersmaatschappij).
kopiëren en oa aan incassobureau en vervoersmaatschappij sturen.
(Zorg wel dat de juiste referentienummers in de brief staan).
U geeft hen hierbij uw kant van het verhaal ( uiteraard in een aangetekend schrijven en een gewone brief waarin in naar elkaar verwijst)
Inderdaad indien geen overeenkomst zullen ze naar de rechtbank moeten stappen.

PS vervoermaatschappij? Was het geen dwangbevel?

juridisch2012
Topic Starter
Berichten: 5

#3 , 14 apr 2012 16:33

Ik heb die brief naar hen verzonden in die e-mail, waar ik nog géén antwoord op gekregen heb. (10 dagen voor de betalingsdatum verzonden, brief met herinnering is door hen 3 dagen voor betalingsdatum verzonden...). Ze hebben mij telefonisch verteld dat ik dit per email moest verzenden. U zegt dat het beter moet via aangetekende brief?



Betreft de PS: Het gaat om een minnelijke vordering van onze nationale treinmaatschappij. (http://www.nieuwsblad.be/article/detail ... d=QB3L1DRQ" onclick="window.open(this.href);return false;) Ik ben dan ook helemaal niet zeker of dit allemaal wel verjaard is of niet. Het is allemaal tamelijk intimiderend.

Reclame

Franciscus
Berichten: 38599

#4 , 14 apr 2012 17:15

Bij mijn weten hebben die de mogelijkheid om een dwangbevel uit te schrijven.
Dat wil zeggen dat er een bevoegde ambtenaar is om u te dwingen te betalen zonder naar de rechter te stappen, daarom noemt het ook een dwangbevel.
De verjaring is idd mogelijk meer dan een jaar.

deze link eens lezen
http://www.juridischforum.be/forum/view ... bs#p193727" onclick="window.open(this.href);return false;

juridisch2012
Topic Starter
Berichten: 5

#5 , 14 apr 2012 17:26

Maar hun boete was onterecht? Kan ik dat op géén enkele manier aanvechten dan?

Het ging om een campuskaart. Dat is een kaart waar je afwisselend Plaats A - Plaats B- Plaats A - Plaats B etc etc. Ik had mijn ticket gekocht, en uit verstrooidheid op regel 6 van de 10 ingevuld. Dit was volledig correct ingevuld, maar ik had uit verstrooidheid een paar regels overgeslagen. (Het was de eerste keer dat ik de kaart gebruikte, dus alle andere regels waren niet ingevuld.) Volgens het reglement mag dit, zolang je de overgeslagen regels niet hergebruikt!

Franciscus
Berichten: 38599

#6 , 14 apr 2012 17:35

En dus niets daarboven ingevuld ...of toch wel?
Voor de rest zie mijn eerste antwoord.
Was niet dat gerechtsdeurwaardersbureau aangegeven in andere topic?

juridisch2012
Topic Starter
Berichten: 5

#7 , 14 apr 2012 18:20

Nee, niets erboven ingevuld. Er was maar één lijn ingevuld op het volledige ticket, met de juiste bestemming, datum en dag... Het ticket was 10 minuten voor opstappen aangekocht. Volledig geldig vervoersbewijs dus.

Ik heb de link gelezen. Ik denk niet dat het om een dwangbevel gaat, gewoon een "schuldvordering". Het is een minnelijke invordering en geen gerechtelijke invordering. Geen enkele vermelding van dwangbevel, gewoon een brief van de gerechtsdeurwaarder.

Ik hoop dat het bureau van gerechtsdeurwaarders gewoon mijn email nog niet verwerkt heeft. Ik zal maandag eens bellen of ze hem al ontvangen hebben en of ik de tweede brief in dat geval mag negeren.

Eddy009
Berichten: 187

#8 , 15 apr 2012 04:24

Twee vragen : staat er in de brief van de vervoersmaatschappij, waarbij zij hun vordering herleiden naar een administratieve kost, aangegeven wat de gevolgen zijn indien u de herleide eis niet voldoet ? Welke bedragen vordert de gerechtsdeurwaarder concreet ?

juridisch2012
Topic Starter
Berichten: 5

#9 , 15 apr 2012 15:34

In de brief staat niets over wat er zou gebeuren als ik niet zou betalen, enkel dat als het binnen de 14 dagen overgeschreven werd dat het dossier afgesloten werd. Op de site van de gerechtsdeurwaarder staat wel dat als er een minnelijke schikking gebeurd is en deze niet betaald is, dat de minnelijke schikking vervalt. In de brief van de ombudsman werd nooit gezegd dat het om een minnelijke schikking ging.

Oorspronkelijke boete:

60 euro boete + 5.60 euro treinticket = 65.60

(+ afgenomen treinticket (die nog 4 ritten bevatte))

Na brief naar ombudsman:

7.20 administratieve kost - 3.08 euro (4 lijnen) = 4.12 euro

Brief van gerechtsdeurwaarder:

200 euro boete + 5.60 euro ticket = 205.60 euro

davblacka
Berichten: 1

#10 , 12 jun 2012 19:00

ik heb een boete thuis gekregen van 1120 en dat isom zwart te rijden ik stond daar bereid op om het in stukje te betalen want ik zag alles waar ik naar toe ging en dat omdat ik altijd mijn abonement vergat soms,,,,en dat ik er niet mee naar de loket ging en op eens was alles verdubbelt, toen ik de brief opende en las belde ik gelijk naar de bureau van de deurwaarden,,,,en dan krijg ik nog te horen dat ik boete heb staan die tot de 40000 gaat....terwijl ik daarvan nog nooit iets van gehoordt hebt...en de eerste keer dat ik van mijn boete hoorde had ik gelijk gebelt en dat ze van mijn rekenning mochten nemen elke maand 50euro...en ik vraag dan aan de mevr van hoelang dat het gelden is dat die boeten er waren en ze zegt van 5,6 jaar geleden......natuurlijk woonde ik nog thuis maar had daarvan niks gekregen en nu weet ik echt niet wat ik moet doen....ben al student en ga binnenkort op hogeschool en ik woon alleen omdat er familie problemen in mijn familie gebeurden..en krijg al help van de ocmw.....en ik wordt gekker en gekker als ik daar aan denk.en ik werk elke weekend maar mijn max loon is 300euro...en vraag mij echt af wat ik moet doen...?

gdm2
Berichten: 80

#11 , 01 nov 2012 20:16

Een incassobureau of een deurwaarder (zonder gerechtelijk vonnis optredend als incasso) hebben geen enkele gerechtelijke bevoegdheid

Dus een deurwaarder die aanbelt voor een inning van onbetaalde factuur of bijdrage mag men negeren ??????????????

Xastheron
Berichten: 719

#12 , 06 nov 2012 13:16

U mag die man negeren, maar wanneer men de zaak uiteindelijk voor de rechtbank brengt, zal het inzetten van de deurwaarder mee in het lastenpakket opgenomen worden. Indien u de zaak verliest, komt de rekening van de deurwaarder dus gewoon bij u terecht.

Terug naar “Krediet en Schuldbemiddeling”