auto verkopen zonder keuring

katje2560
Topic Starter
Berichten: 101

auto verkopen zonder keuring

#1 , 29 jan 2012 09:26

Geachte,

Ik zou men auto willen verkopen

Nu heb ik die op een 2de hands site gezet en hij is verkocht


De koper wilt geen 2de hands keuring voor verkoop

Omdat hij zelf in een garage werkt

Zijn er miss nadelen aan als ik de auto verkoop zonder keuring?


MVG

katje

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
siesken
Berichten: 263

#2 , 29 jan 2012 09:39

Dat is geen enkel probleem

Lightning

#3 , 29 jan 2012 09:44

Werkt de koper in een garage? Of is de koper de garage?

Reclame

katje2560
Topic Starter
Berichten: 101

#4 , 29 jan 2012 09:58

de koper werkt in een garage zegt hij

Oude Belg
Berichten: 3192

#5 , 29 jan 2012 10:40

Gevonden op [url]http://www.wegcode.be%20:[/url]

http://www.car-pass.be/nl/particulieren/vragen.html

4. Wat zijn de gevolgen wanneer er geen CAR-PASS en/of
verkoopsdocument wordt afgeleverd bij de verkoop van een
tweedehandswagen?

Onder de punten 2 en 3 staat beschreven wanneer de verkoper een CAR-PASS moet afleveren
en een verkoopsdocument moet opstellen.
Wanneer niet wordt voldaan aan deze verplichtingen, kunnen de gevolgen verstrekkend zijn. De wetgeving voorziet immers dat de koper die geen CAR-PASS heeft gekregen, de ontbinding van de koopovereenkomst kan vragen. Wanneer hij zich daartoe tot de rechter wendt, zal deze moeten besluiten tot de ontbinding van de koop.
De koop zal dus als onbestaande moeten worden beschouwd en de aankoopsom zal moeten
worden terugbetaald.
Dezelfde burgerrechterlijke sanctie bestaat wanneer het verkoopsdocument beschreven onder punt 3 in tegenstrijd met de wet niet werd afgeleverd, of wanneer het niet de verplichte vermeldingen bevat.
Bij de tweedehandskeuring wordt (ook) een car-pass uitgereikt.
Wanneer een koper een auto koopt waarbij dit document niet voorhanden is, dan riskeert de verkoper de ontbinding van de overeenkomst.

Kortom : het is verboden een ongekeurde wagen te verkopen aan een particulier.
Waarom geen aangetekende zending als dat nodig is? "Ik heb geappt, gebeld, gezegd, gemaild, facegeboekt, met krijt op het voetpad geschreven.... " Neem pen en papier en schrijf!

katje2560
Topic Starter
Berichten: 101

#6 , 29 jan 2012 10:46

dus eigenlijk zou ik dan moeten bellen naar de koper en zeggen dat ik de auto verkoop met keuring
als de auto niet in orde is bv een rode kaart?

ganapathi tantra
Berichten: 1340

#7 , 29 jan 2012 10:51

je verkoopt de wagen aan een particulier dus hij MOET gekeurd zijn.
Dat de verkoper in een garage werkt doet er niet toe dat is toeval.
Belangrijk is niet wie je bent maar wel wie je kent

Boregard
Berichten: 245

#8 , 29 jan 2012 11:00

Vraagje:
je verkoopt de wagen en op het keuringsbewijs worden er een paar mankementen vermeld.
1) Kan de verkoop dan nog doorgaan?
2) Wie gaat naar de HERkeuring
Er is maar 1 goed: kennis
en er is maar 1 kwaad: onwetendheid
:arrow: Socrates

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#9 , 29 jan 2012 13:57

De verkoper moet naar de herkeuring .
De verkoop kan wettelijk niet doorgaan !
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Biek
Berichten: 1

#10 , 29 jan 2012 18:31

Een keuring en carpass zijn 2 verschillende dingen.
Een keuring is niet verplicht bij een verkoop de carpass wel, zolang je een carpass hebt is er geen probleem dus.

Lightning

#11 , 29 jan 2012 18:54

Inderdaad Biek en de car-pass die wordt meegeleverd bij 2de hands verkoop mag niet ouder zijn dan 2 maanden, wat in de praktijk neerkomt op keuren + car-pass

wingman
Berichten: 220
Locatie: Vlaanderen

#12 , 30 jan 2012 06:33

En wanneer het voertuig werd gekeurd voor verkoop maar de voorlopige keuring is een halve maand vervallen. Als de koper tevreden is met de vervallen attest? Geeft dit dan andere problemen?
Het is godgeklaagd dat diegene die preekt geen god is maar zich toch beter waant dan zijn onderdanen.

katje2560
Topic Starter
Berichten: 101

#13 , 30 jan 2012 10:00

dus als ik het goed begrijp

ik moet geen keuring doen wel een carpass geven

maar zo'n carpass zit toch altijd bij u keuringsverslag

Oude Belg
Berichten: 3192

#14 , 30 jan 2012 10:28

Een keuring en carpass zijn 2 verschillende dingen.
Een keuring is niet verplicht bij een verkoop de carpass wel, zolang je een carpass hebt is er geen probleem dus.
Dat klopt : op de website http://www.car-pass.be vind je :

Wanneer je een auto tweedehands wil verkopen, moet je deze wagen voorrijden voor een specifieke technische keuring. Op dat ogenblik kan je in het keuringsstation ook een CAR-PASS aanvragen. Het kilometerattest zal dan ter plaatse worden aangemaakt en afgeleverd.

Het is niet vereist een technische keuring te laten uitvoeren om een CAR-PASS te kunnen verkrijgen. Je kan de CAR-PASS ook gewoon zo aanvragen.

Let wel, een CAR-PASS mag slechts worden afgeleverd na voorrijden van het voertuig. Het chassisnummer en de stand van de kilometerteller moeten immers worden opgenomen om een CAR-PASS te kunnen aanmaken. Een aanvraag tot het bekomen van een CAR-PASS is immers slechts geldig mits deze gegevens beschikbaar zijn op het ogenblik van de aanvraag.
Waarom geen aangetekende zending als dat nodig is? "Ik heb geappt, gebeld, gezegd, gemaild, facegeboekt, met krijt op het voetpad geschreven.... " Neem pen en papier en schrijf!

Franciscus
Berichten: 38592

#15 , 30 jan 2012 18:52

http://www.km.be/kmnl/pages/text/autokeuring/faq.html" onclick="window.open(this.href);return false;
en
let op alleen geen keuring indien ( zie tekst)
Belangrijke opmerking :
de technische controle is niet verplicht als u uw voertuig aan een garagist verkoopt of indien het voor export dient. In dat geval moet u wel het inschrijvingsbewijs van het voertuig aan de koper afgeven en op de factuur vermelden "technische controle ten laste van de koper".
Bij uw bezoek aan de autokeuring, dient u het volgende voor te leggen :
- Uw inschrijvingsbewijs (roze document)
- Gelijkvormigheidsattest (grijze kaart)
- Uw identiteitskaart
- Ongeveer € 27 tot € 38

image Als uw wagen goedgekeurd wordt, krijgt u :
- Een aanvraag voor inschrijving (AVI) met een maximale geldigheidsduur van twee maanden.(als u uw wagen niet binnen deze termijn hebt verkocht, moet u uw wagen opnieuw bij de keuring voorrijden).
- Keuringsbewijs
- Een stempel op uw inschrijvingsbewijs die tot twee maanden na uw bezoek geldig blijft. (Na twee maanden moet u opnieuw een inschrijvingsbewijs aanvragen! U dient het document nog tenminste drie maanden bij te houden).

Terug naar “Consumenten Koop”