Controle jaarrekening

wibubo
Topic Starter
Berichten: 36

Controle jaarrekening

#1 , 11 jan 2012 21:05

Ik ben mede-eigenaar van een appartementsblok met 3 appartementen.
Bij vorige algemene vergadering werd, gelet op het geringe aantal mede-eigenaars, met unanimiteit van stemmen geen rekencommissaris aangesteld.

De syndicus maakt de jaarrekening op, die ter goedkeuring voorgelegd wordt op de volgende AV.

Bij nazicht van de jaarrekening (verzonden samen met de uitnodiging tot de AV), stel ik vast dat er een aantal fouten in voorkomen.

Aangezien er geen rekencommissaris is aangesteld en de syndicus de jaarrekening zelf heeft opgemaakt zal deze uiteraard over zijn eigen verslag geen onregelmatigheden melden!

1. Heb ik het recht als mede-eigenaar om van alle facturen en ingediende rekeningen gratis een kopie te bekomen van de syndicus?
2. Kan ik die kopies opvragen vóór de AV of kan alleen tijdens de AV?
3. Indien ik niet akkoord ben over de jaarrekening zal ik tegenstemmen. Als de (overige) 2/3de meerderheid echter akkoord is met de rekeningen en de verdeling van de kosten (door onwetendheid of desinteresse) zal de jaarrekening goedgekeurd worden. Hoe kan ik me daar tegen verzetten?
4. Kan ik tijdens deze vergadering vragen (eisen) aan de hand van concrete argumenten, fouten en onregelmatigheden dat de stemming over de jaarrekening wordt uitgesteld?
5. Mag ik het deel van de kosten die duidelijk niet voor mijn rekening zijn (o.a. een herstelling op private eigendom), aftrekken van het bedrag van mijn volgende kwartaalbetaling?

Dank voor uw deskundig antwoord.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
float
Berichten: 2467
Juridisch actief: Ja

#2 , 12 jan 2012 10:20

A) Dat kan normaal niet. Er is een verplichting om een commissaris aan te stellen.
1. Ja, art. 577-8, §4, 11° BW. Dat moet niet gratis, daar kan een kostprijs tegenover staan.
2. Dat kan op elk moment.
3. Enkel een annulatieberoep bij de vrederechter zal een mogelijkheid zijn.
4. Het beste is het niet goed te keuren op deze AV. Daardoor zal het automatisch naar de volgende AV verschuiven.
5. Neen. Je zal je individuele afrekening dan moeten 'aanvechten' bij de syndicus en als die niet wenst te luisteren naar de vrederechter.

wibubo
Topic Starter
Berichten: 36

#3 , 12 jan 2012 18:41

Dank voor de reactie van 'float'.

Bijkomende inlichting op antwoord:

A: Is het de syndicus of de VME die in de fout gegaan zijn door geen commissaris aan te stellen? Het is toch in eerste instantie hij die de wet moet toepassen!
4: Welke meerderheid is vereist voor een goedkeuring van de rekening?

Reclame

Luc
Berichten: 1894
Locatie: Evere

#4 , 13 jan 2012 08:07

A: VME
B: 50% van het aanwezig quorum (met uitsluiting van wie zich onthoudt op enerlei wijze) + 1 aandeel

marc mortier
Berichten: 670
Locatie: koksijde

#5 , 13 jan 2012 08:27

Wanneer men de VME dagvaardt (voor een "fout" gemaakt door de door haar aangestelde syndicus) is het aangewezen ook de syndicus te dagvaarden. Hij heeft immers een beroepsfout gemaakt en kan aangesproken worden voor de veroorzaakte schade. Syndici hebben een beroepsaanprakelijkheidsverzekering.

Terug naar “Mede-eigendom & Nabuurschap”