Aankoop woning in spanje

carman
Topic Starter
Berichten: 4

Aankoop woning in spanje

#1 , 12 dec 2011 23:44

zijn er mensen die ervaring hebben met het aankopen van een vakantiewoning in spanje ?
of zijn er ergen bruikbare links over hoe zo een aankoop verloopt ? Notaris ?

Eventueel zou het intressant zijn om deze gezamelijk aan te kopen met een ander gezin (50% ieder)
Hoe moet dit dan?

dus alle info welkom

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
OOGJE
Berichten: 11

#2 , 21 dec 2011 13:21

Best regel je zoiets via een Spaanse makelaar, die zorgt dan voor notaris, nota simple ea.
je kan ook samen kopen met iemand anders en dat dan goed laten beschrijven.
je koopt ook best nooit iets zonder het gezien te hebben !
indien je de Spaanse taal niet machtig bent, ga je best voor een Engelse of Nederlandstalige makelaar
een website met interessante gegevens : http://www.kyero.com" onclick="window.open(this.href);return false;

Spectator
Berichten: 29

#3 , 21 dec 2011 13:33

Een gouden raad in Spanje is om in GEEN geval de makelaar te laten zorgen voor om het even wat.
Hou de zaken gescheiden, makelaar om de woning te zoeken als dit nodig mocht zijn, alle andere zaken zoals notaris (die overigens niet dezelfde garanties geeft als in België) Gestor om dokumenten te verschaffen enz.
Velen zitten intussen met een illegaal huis, dat er niet mocht staan, niet conform is, en afbraak is dan het resultaat.
Ik woon hier, dus meen ik te kunnen zeggen dat ik weet waarover ik praat.

Kom eerst naar hier voor een jaar in een huurhuis, 450 € per maand met inclusief je eigen zwembad, en bekijk de zaken eens rustig.
Ik zou de Belgen, Nederlanders, Britten die hier nu in de problemen zitten niet te eten willen geven, zoveel zijn er.

Er zijn een paar dokumenten die je MOET te zien krijgen vooraleer iets te kopen, en meestal krijg je die niet te zien omdat ze er niet zijn.

Mucha suerte ( veel geluk )

Reclame

artemis
Berichten: 3294

#4 , 21 dec 2011 16:55

Zou je nu wel kopen in Spanje? Ik hoor van expats daar dat verwacht wordt dat de prijzen verder zullen zakken door de erbarmelijke economische situatie en de vele gedwongen verkopen die eruit zullen voortvloeien.

roharro
Berichten: 13439
Juridisch actief: Ja
Locatie: Plopsaland

#5 , 21 dec 2011 19:39

Zou je nu wel kopen in Spanje? Ik hoor van expats daar dat verwacht wordt dat de prijzen verder zullen zakken door de erbarmelijke economische situatie en de vele gedwongen verkopen die eruit zullen voortvloeien.
Hangt er van af hoe oud je al bent. Wachten tot na de dood is geen goed idee.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

artemis
Berichten: 3294

#6 , 21 dec 2011 20:17

Zou je nu wel kopen in Spanje? Ik hoor van expats daar dat verwacht wordt dat de prijzen verder zullen zakken door de erbarmelijke economische situatie en de vele gedwongen verkopen die eruit zullen voortvloeien.
Hangt er van af hoe oud je al bent. Wachten tot na de dood is geen goed idee.
Helemaal mee eens roharro maar ik bedoelde het enkel 'investeringsgewijs'. Huren is ook een optie, er staat blijkbaar enorm veel leeg en er kan stevig onderhandeld worden over de huurprijs.

Men mag niet vergeten dat Spanje tot voor enkele jaren het land was met één van de meeste 'tweede eigendombezitters/buitenverblijven' in west-europa, voor een groot stuk omdat de Spanjaarden weinig buiten hun eigen land reizen. Het willen verkopen van die surplus is al begonnen maar zou nog ver van zijn bottom line zijn.

bartvdv
Berichten: 1911

#7 , 21 dec 2011 20:32

Is een van de bijkomende problemen bij de aankoop van een woning in Spanje ook niet de rechtsonzekerheid en de macht die projectontwikkelaars hebben; dat zij makkelijk gronden, of delen ervan, kunnen inpalmen die hen niet toebehoren?

(Bewerking: 'Spanje' is natuurlijk met een hoofdletter).
Laatst gewijzigd door bartvdv op 22 dec 2011 09:00, 1 keer totaal gewijzigd.

Vandebos
Berichten: 16087

#8 , 21 dec 2011 23:24

Projectontwikkelaars hebben in sommige streken praktisch carte blanche tov van gewone eigenaars. Toppunt van het verhaal is dat het de projectontwikkelaar zelf is die bepaalt wat een redelijke vergoeding is voor uw bezit.

carman
Topic Starter
Berichten: 4

#9 , 22 dec 2011 10:44

Wel ik ben 40 gehuwd en 2 kleine kids.

Ik zie het gewoon zo . Ik kan enkel tijdens schoolvakantie gaan de volgende 15 jaar.
Ga naar jetair en boek in augustus een 4 sterren hotel in spanje voor 15 dagen en je bent vlot 5000 euro kwijt.
Als ik dan een bungalo of app kan kopen voor 50000 euro. Dan ben ik beter af.

Prijzen zijn nog dalend dus ik heb nog tijd hoor maar ik ben nogmaar net met de zoektocht begonnen.

Maar ik weet inderdaad de verhalen in spanje van papieren die ontbreken en ilegale woningen.

website had ik al gevonden en zeer intessant omdat je de huizenprijzenhistoriek kan volgen.

iemand ervaring met woningen uit bankbeslag ?

http://www.bancajahabitat.co.uk/new-pro ... homes.aspx" onclick="window.open(this.href);return false;

http://www.bbvavivienda.com/JVIV/inmuebles/" onclick="window.open(this.href);return false;

dat de prijzen nog wat dalen is zo geen erg want ik spreek dan ook over een investering voor 15 tot 30 jaar. Wie weet blijf ik op men 60 wel in spanje tijdens pensioen. Maar dat is nog lang :)

Mijn 2de optie is een luxe stacaravan zijn al te koop voor 15000 euro door de crisis. Voordeel je kan verhuizen al je het beu bent. Nadeel is de staanplaats vergoeding bij mijn eerste navragen ben je vlot 3000 euro aan huur kwijt per jaar dus dan ben je even duur af als een hotel.

Dus 1ste keuze zou zijn om nog een gezin met jonge kids te vinden waarbij ieder 30000 investeerd . Dan ben je veel goedkoper af dan ieder jaar 5000 euro aan jetair te schenken.

Een ouder koppel dat het gebruikt om te overwinteren kan natuurlijk ook.

Terug naar “Kopen”