Vergoeding mede-eigenaar als syndicus

Svenninho
Topic Starter
Berichten: 2

Vergoeding mede-eigenaar als syndicus

#1 , 08 nov 2011 13:13

Ik heb reeds op verschillende plaatsen verschillende antwoorden gevonden dus vandaar mijn concrete vragen :
1. Mag de mede-eigenaar een vergoeding ontvangen en zo ja hoe wordt deze belast?
2. Wat is het verschil tussen 'vergoeding' en 'onkosten vergoeding'? Hoe bewijs je de onkosten?

Dank bij voorbaat.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Vandebos
Berichten: 16087

#2 , 08 nov 2011 13:26

1. ja, als loon.
2. het ene is loon (in ruil voor tijd), het andere een terugbetaling van materiële onkosten (papier, zegels, inkt). Deze laatste bewijs je met de nodige aankoop facturen.

Hierbij wel vermelden dat een mede-eigenaar die de functie van syndicus verricht en er door de vme voor vergoed wordt bij een eventueel geding zwaarder aansprakelijk kan gesteld worden dan iemand die het om niet doet. Er wordt immers van hem/haar verwacht dat deze met meer kennis van zaken handelt. ("ge moet uw centen waard zijn" zoals ik het een vrederechter ooit heb horen uitdrukken ivm met een gebouw waar ik zelf een flat bezit)

float
Berichten: 2467
Juridisch actief: Ja

#3 , 10 nov 2011 19:56

Het is niet alleen op fiscaal vlak dat dit moet bekeken worden, maar ook op het vlak van RSZ-wetgeving.

Reclame

goeike
Berichten: 70

#4 , 27 nov 2011 22:24

Beste float
RSZ en BTW en sociale lasten zijn niet van toepassing op een mede-eigenaar syndicus .
Wat is dan wel van toepassing , alle inkomsten dienen aangegeven te worden aan de belastingen , in dit geval als mede-eigenaar syndicus onder de noemer diverse ( 30% belast )aan te geven in deel 2 van de aangifte.
De onkosten af te trekken zoals hiervoor gemeld door moderator vandebos.
Verzekering ook verplicht af te sluiten sinds de nieuwe wet in voege vanaf 01/10/2010.
Groetjes

Luc
Berichten: 1894
Locatie: Evere

#5 , 28 nov 2011 11:07

RSZ en BTW en sociale lasten zijn niet van toepassing op een mede-eigenaar syndicus .
Waar staat dat geschreven?

Enkel voor de vrijstelling van BTW (zal vermoedelijk in 2012 afgeschaft worden vlgs BIV) en vrijstelling van erkenning door BIV zijn er bepaalde voorschriften, maar dat is naar ik meen alles.

Lees eens na wat het statuut van de zelfstandige inhoudt op het gebied van aangifte, ....

Een mogelijk startpunt:
http://economie.fgov.be/nl/onderneminge ... ependants/

Het uitvoeringsKB van de wet van 2010 over het KBO nummer van de syndici zal dit alles beter situeren.

Vandebos
Berichten: 16087

#6 , 28 nov 2011 11:45

RSZ en BTW en sociale lasten zijn niet van toepassing op een mede-eigenaar syndicus.
Dat is een eerste.

Als je als mede-eigenaar syndicus een loon opstrijkt ben je gebonden aan alle plichten die met een verloning gebonden gebonden zijn, dus ook de sociale bijdragen en belastingen.

Laat het trouwens geweten dat er vanaf 2012 een doorgedreven controle komt op alle bij-beroepen en de verloning vis-a-vis de bijdragen en directe belastingen erop.

goeike
Berichten: 70

#7 , 28 nov 2011 17:06

Beste
BTW zou heden al niet meer van toepassing zijn .
Heb navraag gedaan i.v.m. soc bijdragen en men heeft me gezegt dat dit valt onder occasionele activiteiten , ik stel me ook de vraag wat er occasioneel is als men met de vereniging een overeenkomst moet maken.
Aangifte belastingen is geen discutie , iedere inkomsten verplicht aan te geven.
Ik ben geen kandidaat maar zou als mede-eigenaar toch 3 keer of zelfs meer nadenken om mede-eigenaar syndicus te worden
Al bij al blijven de sociale lasten toch nog een vraagteken voor mij.
Groetjes

roharro
Berichten: 13439
Juridisch actief: Ja
Locatie: Plopsaland

#8 , 28 nov 2011 17:23

Indien een mede-eigenaar syndicus is en daar en vergoeding voor krijgt (in bijberoep dus) terwijl hij een andere hoofdactiviteit heeft als loontrekkende of ambtenaar dan is geen enkele sociale bijdrage verschuldigd wanneer zijn beroepsinkomsten als zelfstandige lager
zijn dan 1 233,13 EUR (voor indexatie).
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

Luc
Berichten: 1894
Locatie: Evere

#9 , 28 nov 2011 20:03

(...) Laat het trouwens geweten dat er vanaf 2012 een doorgedreven controle komt op alle bij-beroepen en de verloning vis-a-vis de bijdragen en directe belastingen erop.
1. Vanaf 2012 zullen ALLE syndici, zowel professionele als niet-professionele, gekend zijn en dus controleerbaar ...

2. De komende jaren zullen de erelonen van ALLE vrije beroepen onderworpen worden aan BTW (advocaten, notarissen, maar ook de professionele syndici).

3. De criteria voor het onderscheid tussen een professioneel en niet-professioneel syndicus zullen vermoedelijk strikter gedefinieerd worden via een omzendbrief Financiën.

float
Berichten: 2467
Juridisch actief: Ja

#10 , 28 nov 2011 20:08

Beste float
RSZ en BTW en sociale lasten zijn niet van toepassing op een mede-eigenaar syndicus .
Wat is dan wel van toepassing , alle inkomsten dienen aangegeven te worden aan de belastingen , in dit geval als mede-eigenaar syndicus onder de noemer diverse ( 30% belast )aan te geven in deel 2 van de aangifte.
De onkosten af te trekken zoals hiervoor gemeld door moderator vandebos.
Verzekering ook verplicht af te sluiten sinds de nieuwe wet in voege vanaf 01/10/2010.
Groetjes
Jij spreekt over een mede-eigenaar die syndicus is. Ik zie daar evenwel niets van bij de initiële vragensteller.

roharro
Berichten: 13439
Juridisch actief: Ja
Locatie: Plopsaland

#11 , 28 nov 2011 20:15

Jij spreekt over een mede-eigenaar die syndicus is. Ik zie daar evenwel niets van bij de initiële vragensteller.

Ik wel, het is de titel (onderwerp) van zijn vraag.....
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

float
Berichten: 2467
Juridisch actief: Ja

#12 , 28 nov 2011 20:16

Oeps, ok, niks gezegd dan :D

Vandebos
Berichten: 16087

#13 , 28 nov 2011 21:15

€ 1233, dat is een kleine € 100 per maand... Ik heb een licht donkerbruin vermoeden dat de meeste mede-eigenaars/syndici hier lichtjes boven gaan zitten...
Op het occasionele kan men trouwens evenmin beroep doen aangezien het hier gaat om een maandelijks terugkerende verloning die de bevoegde ontvangt van een vme voor het uitvoeren van een taak gedurende de gehele looptijd van de overeenkomst.

goeike
Berichten: 70

#14 , 28 nov 2011 22:25

Beste
Meestal gaat het over mede-eigenaar syndicus die reeds gepensioneerd zijn , mits aangifte aan RVP mogen ze zonder kinderen ten laste 17149,19 € verdienen met kind(eren) ten laste 20859,97 geen enkele syndicus die deze bedragen ontvangt .
Wat betreft syndicus mede-eigenaar denk ik dat er geen enkele te vinden is die zijn uitgevoerde taak in bijberoep doet , immers het is dan pas dat er sociale bijdragen dienen betaald te worden .
Voor mij is en blijft dit een grijze zone waar blijkbaar niemand de juiste inhoud van kent .
Een ding is zeker , ook al heb ik de aanbieding gehad , ik begin er niet aan .

roharro
Berichten: 13439
Juridisch actief: Ja
Locatie: Plopsaland

#15 , 28 nov 2011 22:42

Het is niet duister als men het correct speelt. Ook niet grijs:

Geen sociale zekerheid indien beneden een bepaald bedrag.
Het valt niet onder diverse inkomsten die belast worden aan 30 percent (dat is voor toevallige inkomsten voortkomende uit activiteiten die men eenmalig, toevallig uitvoert)
Wel aangeven in belastingsaangifte (in deel II van het formulier).
Zal bijgevolg belast worden in de hoogste belastingsschijf van toepassing op uw aangifte.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

Terug naar “Mede-eigendom & Nabuurschap”