Hypotheeklening : hoeveel aftrekken en terugtrekken ?

geert1964
Topic Starter
Berichten: 14

Hypotheeklening : hoeveel aftrekken en terugtrekken ?

#1 , 29 okt 2011 10:30

Beste allen,
Ik ga een hypotheek aan met een maandelijkse aflossing van € 1500.
Hoeveel kan ik dan aftrekken in mijn belastingaangifte ?
Stel dat ik voordien slechts € 1000 belastingen betaal per jaar.
Kan ik dan (met hypotheekaftrek) terugtrekken van de belastingen, en hoeveel ongeveer ?
Dank voor de reacties,
Geert1964

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Tope
Berichten: 916

#2 , 29 okt 2011 12:54

Uit: FOD Financiën - Hypothecaire lening
http://minfin.fgov.be/portail2/nl/theme ... /index.htm" onclick="window.open(this.href);return false;

Hoeveel bedraagt de aftrek voor enige en eigen woning? Wat is mijn belastingvoordeel ?

De tijdens het belastbare tijdperk werkelijk betaalde of gedragen bestedingen die recht geven op de aftrek voor enige en eigen woning (interesten, kapitaalaflossingen en de premie van een individueel gesloten levensverzekering die uitsluitend dient voor het wedersamenstellen of het waarborgen van een hypothecaire lening die recht geeft op de aftrek voor enige en eigen woning) worden voor de aangifte 2012 (inkomsten 2011) :

2.120 euro
verhoogd met 710 euro
verhoogd met 70 euro indien u op 1 januari van het jaar dat volgt op het jaar waarin u uw hypothecaire lening sluit minstens 3 kinderen ten laste heeft.

Deze verhogingen zijn slechts gedurende de eerste 10 belastbare tijdperken (vanaf het belastbaar tijdperk waarin u de hypothecaire lening sloot) van toepassing.
De verhogingen worden in principe niet meer toegestaan vanaf het eerste belastbaar tijdperk waarin u eigenaar bent van een tweede woning.

geert1964
Topic Starter
Berichten: 14

#3 , 31 okt 2011 10:41

Ok, ik kan dus 2120 + 710 = 2830 aftrekken voor de hypotheek.
Ik betaal nu (vòòr de hypotheek) ongeveer 1000 € belastingen.
Dus volgend jaar krijg ik 1830 € terug, niet ?
Geert1964

Reclame

fendtje
Berichten: 232
Locatie: burcht

#4 , 31 okt 2011 11:14

Ok, ik kan dus 2120 + 710 = 2830 aftrekken voor de hypotheek.
Ik betaal nu (vòòr de hypotheek) ongeveer 1000 € belastingen.
Dus volgend jaar krijg ik 1830 € terug, niet ?
Geert1964

ge zou bvb al eens kunnen beginnen met een simulatie te maken.
dus uw laatste aangifte , daar aanpassen waar nodig.
dus inbrengen van hypotkeek kost.
en dan met of zonder een berekening maken.
al de rest hier is natte vingerwerk.

wanton
Berichten: 9894
Locatie: HEIST , bij-den-berg

#5 , 31 okt 2011 19:23

Geert ,
u bent wel heel optimistisch. U kan een bedrag van max. 2830 € inbrengen bij uw belastingaangifte. Dit bedrag wordt afgetrokken van uw belastbaar inkomen. Indien uw hoogste belastingschijf 50 % is , is uw belastingvermindering 1415 €, plus gemeentetaks. is dat vb 7 % komt er nog eens 100 € bij. Uw vermindering bedraagt dus ongeveer 1515 €.
Schrijf wel enkel de bedragen van de lening op uw aangifte en zwijg van uw schuldsaldoverzekering!
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

basejumper
Berichten: 4628
Locatie: Diest

#6 , 03 nov 2011 10:09

Geert,


Ga gewoon naar de bank waar je die hypotheek gaat afsluiten en neem je laatste aanslagbiljet van je personenbelasting mee. Op 10 min tijd kunnen zij perfect simuleren wat de belastinggevolgen van jouw krediet zijn. Een degelijk bankier geeft ook fiscaal advies...
Uit zelfbeheersing groeit de Kracht.
Zelfkennis brengt ons tot Wijsheid.
Zelfvervolmaking leidt ons tot Schoonheid.

geert1964
Topic Starter
Berichten: 14

#7 , 13 nov 2011 09:22

Hallo allen,
Bedankt voor jullie reacties.
Het is mij veel duidelijker allemaal.
Ook de opties om een simulatie uit te voeren of om dat de hypotheekverlener (bank) te laten doen, neem ik ter harte.
Groeten,
Geert1964

geert1964
Topic Starter
Berichten: 14

#8 , 13 nov 2011 09:27

Hallo,
Toch nog een klein bijkomend vraagje :
kan je ook geld terugkrijgen van de fiscus dmv de aftrek van een hypothecaire lening ?
Of geldt dat misschien voor alle aftrekposten ?
Geert1964

wanton
Berichten: 9894
Locatie: HEIST , bij-den-berg

#9 , 13 nov 2011 16:53

Geert , wedden dat ik met mijn berekening van 1515 € verschil in uw voordeel er dicht bij zal zijn.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Terug naar “Belastingen, BTW & Accijnzen”