prijs schatting appartement nav scheiding

pebbles
Topic Starter

prijs schatting appartement nav scheiding

#1 , 21 aug 2011 20:49

Hallo

Mijn man ziet het niet meer zitten om verder te gaan met mij,ik zou graag in de woning blijven,maar blijkbaar schat hij de waarde toch veel te hoog.Ik zou het "officieel" willen laten schatten,weet iemand waar ik daarvoor terecht moet,en hoeveel mij dit zal kosten??

Groetjes

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
lucgescheiden

#2 , 21 aug 2011 21:08

Een erkend expert-schatter
tussen de 600 en de 900 euro
Handige documenten voor Personenrecht

wanton

#3 , 21 aug 2011 22:13

Luc , ik vind die prijs van u toch een beetje té hoog! Zo"n 250 € is ook al genoeg.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Reclame

lucgescheiden

#4 , 21 aug 2011 22:14

Tja, dan zal de notaris daar zijn procent op gerekend hebben bij mij.... :-(

wanton

#5 , 22 aug 2011 18:52

Als de kostprijs van een schatting door een expert voor een bank , tgv een hypothecaire lening , grondig en intensief gedaan , slechts ong. 200 € kost. Een waardebepaling voor een echtscheiding , waar geen gedetailleerde beschrijving nodig is , want alleen maar een prijs van belang , vraagt nog minder werk. Dus ! 900€???
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

lucgescheiden

#6 , 22 aug 2011 21:21

Even gecheckt en daarmede mijn excuses aan alle notarissen en landmeters, die zich inmiddels beledigd zouden voelen...

De boedelnotaris stelde, eind september 2010, om een provisie te willen vereffenen ten bedrage van 600 euro,
dit voor de door hem reeds betaalde opzoekingen, akten en schattingskosten van de landmeter in het dossier.
(vandaar mijn mogelijke vergissing)
Begin december 2010 vermeldt hij hiervoor twee aparte posten in zijn notarisstaat:
A. Opzoekingskosten banken verricht door notaris (echter geen vermelding van bedrag)
B. kosten schattingsverslag door expert (met de vermelding van, inderdaad, 250 euro)

Uiteindelijk, bleek deze expert niet bereid om de uitvoerige bezwarigheden op zijn expertise te weerleggen,
de door mij aangestelde, en apart betaalde, expert en diens expertise werden vervolgens buiten beschouwing gehouden, zijn kosten werden door de notaris niet weerhouden...
Laatst gewijzigd door lucgescheiden op 27 aug 2011 15:39, 1 keer totaal gewijzigd.

basejumper

#7 , 27 aug 2011 14:08

Beste,

probleem is dan dikwijls: wie kiest de expert? En zijn beide partijen op voorhand akkoord met de waarde die de expert zal bepaald hebben?
Soms nemen beide partijen een expert en neemt men het gemiddelde : indie die er niet uitkomen kan in extremis nog een derde gevraagd worden en opereren die schatters als een "college", maar dan wordt het natuurlijk duur. En vergeet niet : een schatting is wat het is : niet meer of minder dan een raming.
In extremis is een openbare verkoop de beste graadmeter : diegene die het wil kopen kan dan bieden en de prijs die op tafel komt is de echte verkoopprijs.
Uit zelfbeheersing groeit de Kracht.
Zelfkennis brengt ons tot Wijsheid.
Zelfvervolmaking leidt ons tot Schoonheid.

lucgescheiden

#8 , 27 aug 2011 15:59

Wanneer één van de partijen gegadigd is tot overname, dan zullen beiden nooit op voorhand akkoord zijn met de waarde die een expert erop plakt, tenzij om andere redenen. De belangen zijn nu éénmaal tegengesteld.

Een openbare verkoop is dan ook niet de beste graadmeter, de potentieële overnemer wordt dan mss geconfronteerd met project ontwikkelaars die hoger willen bieden dan de effectieve waarde. Ook het omgekeerde kan gebeuren, nml. dat een openbare verkoop een lagere prijs haalt, dan wanneer het pand op een normale manier op de huizenmarkt wordt aangeboden.
Ik stel daarbij zelfs de vraag of de 1 procent registratie dan nog telt???

Anderzjds kan een van de partijen de overname eisen als preferentiëel recht. In het geval van akkoord gaan met openbare verkoop; lijkt deze partij daarmede de poten van onder zijn/haar stoel te zagen.

De verlater heeft, in het kader van de echtscheiding, zich allicht in de onmiddellijke buurt gevestigd, wanneer er kinderen betrokken zijn.
Het risico dat je als blijver, en potentiële overnemer dan de woning kan verliezen, vergroot tevens het risico op een ongelijke verblijfsregeling voor de kinderen. Je zit dan als blijver enigzins in een houtgreep tot gedwongen overname.
Wanneer de verlater vervolgens niet bereid blijkt tot overleg, dan is het hek heus wel van de dam...

Terug naar “Kopen”