Stemmen op de AV

p.windels
Topic Starter
Berichten: 6

Stemmen op de AV

#1 , 11 jul 2011 23:05

Het BW Art 577-6 § 10. Voorziet dat de syndicus de notulen van de beslissingen opstelt die worden genomen door de algemene vergadering met vermelding van de behaalde meerderheden en de naam van de mede-eigenaars die tegen hebben gestemd of zich hebben onthouden
. Deze notulen worden ......... .
Moet ik daaruit besluiten dat er dan niet (schriftelijk) geheim kan gestemd worden.
Bedankt voor de aandacht.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Pelikaan
Berichten: 154

#2 , 11 jul 2011 23:24

Geheime stemming (gelezen op dit forum) =
De notulen vermelden de aangenomen beslissingen, met de behaalde meerderheden en de naam van de Mede-Eigenaars die tegen hebben gestemd of zich onthouden hebben. Dit heeft tot gevolg dat geheime stemming voortaan uitgesloten is.

Het kennen van de uitgebrachte stemmen is vitaal om de rechtsgeldigheid van de genomen beslissing te kunnen verifiëren of om nadien (bij een nee-stem of een onthouding) bezwaar te kunnen indienen bij de Rechter, middels geding.

Schriftelijke stemming =

Art. 577 6° § 11. De leden van de Vereniging van Mede-Eigenaars kunnen, mits eenparigheid, schriftelijk alle beslissingen nemen die tot de bevoegdheden van de Algemene Vergadering behoren, met uitzondering van die welke bij authentieke akte moeten worden verleden. De syndicus stelt hiervan de notulen op.
Verantwoording parlementaire vraag nr. 71 van dhr. Raf Terwingen = Door dit amendement wordt de schriftelijke beraadslaging, zoals deze ook in het vennootschapsrecht bestaat, mogelijk gemaakt. In buurlanden Nederland en Duitsland wordt ook deze vorm van besluitvorming toegepast. Indieners zijn van oordeel dat eenparigheid vereist is om van een geldig schriftelijk besluit te kunnen spreken. Deze eenparigheid geldt zowel voor wat de procedure van de schriftelijke besluitvorming betreft, als met betrekking tot het te nemen besluit zelf. Dit wil zeggen dat ieder verzet van een mede-eigenaar die om welke reden dan ook een klassieke algemene vergadering verkiest, ertoe zal leiden dat de algemene vergadering ook daadwerkelijk moet samenkomen.

Het lijkt voor de hand liggend dat de nieuwe wetgeving (zowel naar de letter als naar de geest van de wet) de geheime stemming uitsluit in alle omstandigheden.

Luc
Berichten: 1894
Locatie: Evere

#3 , 11 jul 2011 23:33

Het BW Art 577-6 § 10. Voorziet dat de syndicus de notulen van de beslissingen opstelt die worden genomen door de algemene vergadering met vermelding van de behaalde meerderheden en de naam van de mede-eigenaars die tegen hebben gestemd of zich hebben onthouden
. Deze notulen worden ......... .
Moet ik daaruit besluiten dat er dan niet (schriftelijk) geheim kan gestemd worden.
Bedankt voor de aandacht.
Correct. Sinds 01.08.1995 kan in feite niet meer geheim gestemd worden. De wet van 02.06.2010 heeft dat bevestigd.

Op een recente AV, waar ik persoonlijk aanwezig was, heb ik vastgesteld dat de VME waar de wet correct toegepast wordt, inhoudelijk een veel betere AV hebben.
- een mede-eigenaar zit de AV voor en heeft effectief de leiding van de AV, waarbij de syndicus de punten inleidt
- de stemming is publiek
- de inhoud van de deliberatie wordt NIET genoteerd in de PV van beslissingen.
- de uitnodiging bevat alle informatie die noodzakelijk is om met kennis van zaken te komen tot een beslissing

In dit geval is de syndicus technisch nog een stap verder gegaan, gezien het aantal aanwezige ME (+80):
- met een portable/projector/scherm toonde hij in feit hoe hij de PV bijwerkte (Word bestand).
- de stemming gebeurde mondeling op naamafroeping, waarbij de syndicus onmiddellijk een Excel-bestand (zichtbaar op het scherm) aanvulde
- met een draagbare printer drukte hij het resultaat onmiddellijk af (PV van de beslissingen, met in bijlage een PV ven de stemming, met vermelding van de stemming per punt en per ME )

53% van de ME waren aanwezig of vertegenwoordigd in een VME van circa 450 kavels.
Voor het eerst hebben sommige ME hun mening uitgedrukt, omdat ze wisten dat het niet op papier zou komen.
Ook voor het eerst hebben sommige ME anders gestemd dan dat ze vroeger deden, maar meer in overeenstemming wat ze in de loop van het jaar zeggen.

Mijn besluit:
de wijzigingen ivm de organisatie van de AV zijn globaal gezien positief, als ze effectief toegepast worden in zijn geheel.
Veel hangt af van de kwaliteit van uw syndicus

Reclame

Terug naar “Mede-eigendom & Nabuurschap”