duur mandaat RVM

mjansen
Topic Starter
Berichten: 21

duur mandaat RVM

#1 , 24 jun 2011 13:17

Beste forumleden,

Morgen hebben we onze AV (mede-eigendom met 850 eigenaars) nu wil onze syndicus de op te richten RVM meteen een mandaat voor 3j geven zoals voor de syndicus (zijn ook zijn vriendjes). Kan dit zomaar is lees telkens toch duur mandaat syndicus: max 3j / RVM: 1j of ben ik mis
mvg
mjansen

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Vandebos
Berichten: 16087

#2 , 24 jun 2011 13:34

Mis. De duur van het mandaat wordt door de basisakte geregeld. Ik dacht dat het enkel het mandaat van de rekencommissaris was dat jaarlijks opnieuw door de av bevestigd dient te worden.

Luc
Berichten: 1894
Locatie: Evere

#3 , 24 jun 2011 14:39

Het Burgerlijk Wetboek legt geen enkele beperking op. De statuten kunnen een beperking opleggen.

Wel verliest elke mede-eigenaar die verkoopt, etc ... van rechtswege zijn mandaat (dwz hij kan het niet meeverkopen), moet het mandaat van bepaalde duur te zijn en dient de mede-eigenaar meerderjarig te zijn.

Reclame

observer-old
Berichten: 136
Locatie: westvlaanderen

#4 , 24 jun 2011 19:13

Zelf heb ik misschien ook op dit forum eens gesteld dat een mandaat in de Raad van Mede-eigendom “ beperkt is in duur en opdracht “, maar als dat nu niet juist zou zijn, begrijp ik dan ten volle het vele ongenoegen dat men vindt op dit forum over de blijkbaar vrij algemene gang van zaken : oude wijn( RVB) in nieuwe zakken (RME)

In het “ NIEUWE APPARTEMENTSRECHT” (uitgeverij DIE KEURE) stelt meester S.SNAET, advocaat te Brussel (GRENILLE) het op blz 87 tem 89 nochtans anders, ik citeer:
-De raad van mede-eigendom dient door de eerste algemene vergadering na de inwerkingtreding van de nieuwe Appartementswet te worden opgericht. Deze oprichting kan geschieden bij volstrekte meerderheid ( blz 86, G.1 tweede lid)

-de samenstelling van de raad van mede-eigendom : de eerste algemene vergadering( na de inwerkingtreding van art 577-8bis ) kan bij gebreke aan wetsbepaling hierover, beslissen met gewone meerderheid ( blz 87, G2 tweede lid)

-het zijn de bevoegdheden van die raad die in duur en opdracht beperkt zijn tot 1 jaar ( maar jaarlijks hernieuwbaar) als het gaat over andere dan de bij wet aan de syndicus en de algemene vergadering toegekende opdrachten of delegatie die hem door de algemene vergadering met een meerderheid van 3/4e van de stemmen toe kan toekennen ,die beperkt zijn in duur( cfr art 577-8/1 BW)

Zo zie je maar….

Vandebos
Berichten: 16087

#5 , 24 jun 2011 20:59

Het is de AV die de duur van het mandaat van de leden van de RME bepaalt. Het is de AV die jaarlijks de bevoegdheden, uitgezonderd het bijstaan van de syndicus in het beheer van de ME, middels stemming toebedeelt aan de RME.

roharro
Berichten: 13439
Juridisch actief: Ja
Locatie: Plopsaland

#6 , 24 jun 2011 21:04

"nu wil onze syndicus de op te richten RVM meteen een mandaat voor 3j geven zoals voor de syndicus (zijn ook zijn vriendjes). "
Vriendjes of geen vriendjes, dat doet niet ter zake want het is NIET de syndicus maar de AV die dit alles beslist.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

Vandebos
Berichten: 16087

#7 , 24 jun 2011 21:09

Klopt.

Tijd om gelijkgestemden te ronselen en de syndicus een aantal punten op de volgende agenda te laten plaatsen. Zorg dan wel dat jullie voldoende stemmen hebben om ze goedgekeurd te krijgen.

Pelikaan
Berichten: 154

#8 , 24 jun 2011 21:31

Citaat = "nu wil onze syndicus de op te richten RVM meteen een mandaat voor 3j geven zoals voor de syndicus (zijn ook zijn vriendjes). "

Vraag = Is dit niet in tegenspraak met de wetgeving (nieuwe appartementswet)? Gelezen op dit forum =
Naast zijn controleopdracht, kan de Raad ook andere opdrachten en delegaties krijgen, mits de AV daartoe met een drie vierde meerderheid beslist. Ze mogen enkel gaan over uitdrukkelijk vermelde handelingen, en duren hoogstens één jaar.

roharro
Berichten: 13439
Juridisch actief: Ja
Locatie: Plopsaland

#9 , 24 jun 2011 21:40

Ja maar dat één jaar is enkel voor "speciale opdrachten" (uitdrukkelijke handelingen).
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

Pelikaan
Berichten: 154

#10 , 24 jun 2011 22:06

OK, maar dan rest de vraag = hoe dit te rijmen met het feit dat een Syndicus jaarlijks kan weggestemd worden, ondanks zijn mandaat van 3 jaar?
Indien hij onregelmatigheden begaat, betekent dit dat hij nog 3 jaar aan boord zou kunnen blijven, ondanks flagrante mistoestanden?
Wat voor zin heeft een 3 jaarlijks mandaat van een RVM, indien deze Raad ook jaarlijks kan weggestemd worden?
Druist dit niet in tegen de letter en de geest van de wetgeving?
Welk is in dit verband de juiste interpretatie van de nieuwe appartementswet?

observer-old
Berichten: 136
Locatie: westvlaanderen

#11 , 24 jun 2011 22:33

Vandenbos : art 577-8/1 BW zegt dat de RME " ermee belast wordt toe te zien dat de syndicus zijn taken naar behoren uitvoert " en NIET meer " bijtaan " zoals het in de wet van 1994 stond.

Pelikaan : de wettelijke oppdracht van de syndicus ' het toezien dat...." is niet beperkt tot 1 jaar, elke andere opdracht of delegatie die een AV aan de RME geven kan, anders dan de voornoemde wettelijke opdracht, is beperkt tot 1 jaar maar jaarlijks hernieuwbaar

Vandebos
Berichten: 16087

#12 , 24 jun 2011 22:48

De syndicus wordt aangenomen voor de duur van zijn contract, maar kan door de AV afgezet worden indien er voldoende stemmen zijn die hem te ontlasten van zijn mandaat. De duurtijd van het contract wordt door de AV bepaald doch mag maximaal drie jaar bedragen.

De rvm wordt gekozen door de AV. De duurtijd van hun mandaat is bepaald in ofwel de basisakte maar hoogstwaarschijnlijk in het reglement. De opdracht van de rvm is erop toe te zien dat de syndicus zijn taak naar behoren uitvoert. toezien houdt in dat zij geen enkele beslissingsbevoegdheid hebben in dit beleid. Hierop is er 1 uitzondering; de AV kan aan de rvm een specifieke opdracht geven om uit te voeren en hen hierin een beslissingbevoegdheid toekennen. De toegekende bevoegdheid mag echter geen afbreuk doen aan de bij wet vastgelegde taken van de syndicus. Deze uitzonderlijk toegekende bevoegdheid kan men voor slechts één jaar geven.

Een voorbeeld: De AV beslist op een jaarlijkse vergadering dat er dringend een nieuw brandalarm in het gebouw dient geplaatst te worden. Zij geven hierbij aan de syndicus de opdracht om prijsbestekken, leveringstermijnen en onderhoudscontracten bij bevoegde installateurs op te vragen. Aangezien de beslissing tot plaatsen niet kan wachten tot volgend jaar en ze niet opnieuw wensen samengeroepen te worden over twee maand om met zijn 160 te stemmen over welke offerte het wordt kan de AV dan aan de rme de bevoegdheid verlenen om in hun plaats de installateur te kiezen. De rme zal dan nadien ook dienen te rapporteren aan de AV op de volgende vergadering waarom ze toen voor die installateur hebben gekozen en niet voor een andere.

Wat betreft de looptijd van het mandaat van de leden van de rme en de eventuele vergoeding die ze hiervoor ontvangen; de AV kan met voldoende stemmen ( afhankelijk van of deze regels opgenomen in de basis akte of het reglement) deze wijzigen.

Pedro of Luc zal me wel corrigeren als ik de bal mis sla maar ik denk dat hij de juiste richting uitvliegt..

mjansen
Topic Starter
Berichten: 21

#13 , 25 jun 2011 09:03

Beste forumleden,

Bedankt voor jullie reacties.
Dus als ik het verstaan heb kan men de RVM aanstellen voor 3j.
Wat betreft " de syndicus zijn vriendjes" het is wel degelijk zo ik heb pas vernomen dat er personen zich kandidaat wilde stellen maar gewoon geweigerd zijn door de syndicus wegens "niet passend profiel voor hem"!! Maar zoals gewoonlijk komt men dit pas te weten als de agenda al is opgesteld en de kandidaatstelling afgesloten is.
Deze namiddag is de AV, ik laat wel weten hoe het afloopt

mvg
mjansen

Luc
Berichten: 1894
Locatie: Evere

#14 , 25 jun 2011 09:54

...
Een voorbeeld: De AV beslist op een jaarlijkse vergadering dat er dringend een nieuw brandalarm in het gebouw dient geplaatst te worden. Zij geven hierbij aan de syndicus de opdracht om prijsbestekken, leveringstermijnen en onderhoudscontracten bij bevoegde installateurs op te vragen. Aangezien de beslissing tot plaatsen niet kan wachten tot volgend jaar en ze niet opnieuw wensen samengeroepen te worden over twee maand om met zijn 160 te stemmen over welke offerte het wordt kan de AV dan aan de rme de bevoegdheid verlenen om in hun plaats de installateur te kiezen. De rme zal dan nadien ook dienen te rapporteren aan de AV op de volgende vergadering waarom ze toen voor die installateur hebben gekozen en niet voor een andere.
...
Pedro of Luc zal me wel corrigeren als ik de bal mis sla maar ik denk dat hij de juiste richting uitvliegt..
De richting is zeker juist, maar het voorbeeld is volgens mij in feite verkeerd. De keuze tussen offertes is een bevoegdheid van de AV, en in dringende gevallen van de syndicus. De RvME heeft daar niet in tussen te komen, want ander moeten zij o.a. vooraf expliciet verklaren of er al dan niet een mogelijke belangenvermenging bestaat.

Randbemerking: "de eventuele vergoeding " sluit in dat ofwel minstens een mondeling een contract bestaat ofwel dat betrokkene zelfstandige is. Met alle gevolgen vandien op fiscaal, sociaal, verzekeringstechnisch (B.A., mutualiteit, ...) vlak.

Ook is het lid van de RvME houder van een toezichtmandaat en dus kan zij/hij zoals alle mandatarissen ten alle tijde worden ontslagen door de AV en vervangen door een andere. Daarom het belang om het aantal functies van de RvME vooraf en expliciet te bepalen in het Reglement van Mede-eigendom.

In die context: de rekencommissaris heeft een controlemandaat voor een specifiek boekhoudingperiode. Hij kan dus vervangen worden, omdat het ook een mandataris is.

Terug naar “Mede-eigendom & Nabuurschap”