ondernemingsnummer VVM

ivanka
Topic Starter
Berichten: 11

ondernemingsnummer VVM

#1 , 24 mei 2011 00:38

Waarom moet de VVM een ondernenemmingsnummer hebbe

ivanka

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Luc
Berichten: 1894
Locatie: Evere

#2 , 24 mei 2011 12:51

1. De vermelding in Art. 577-8 §2/1 bepaald enkel dat er bijzondere regels van toepassing zijn op de syndicus (van de VME), in feite omdat hij, als mandataris van de VME, zijn eigen ondernemingsnummer niet kan gebruiken, wanneer hij optreedt als vertegenwoordiger van de VME. Het KB zal concreet bepalen hoe hij zich kan inschrijven als syndicus van de VME en hoe de link zal gelegd worden naar de VME.
§ 2/1. De Koning bepaalt de procedure voor de inschrijving van de syndicus in de Kruispuntbank van
Ondernemingen.
2. De vermelding in Art. 577-5 §1 BW
Alle documenten uitgaande van de vereniging van mede-eigenaars vermelden het
ondernemingsnummer van die vereniging.
bevestigd dat het artikel 4 van de wet van 16 januari 2003 van toepassing is. Dat artikel 4 zegt:
§ 1. In de Kruispuntbank van Ondernemingen worden gegevens opgenomen betreffende :

1° de rechtspersonen naar Belgisch recht;
2° de vestigingen, instanties en diensten naar Belgisch recht die opdrachten van algemeen nut of verbonden met de openbare orde uitvoeren en over een financiële en boekhoudkundige autonomie beschikken, onderscheiden van deze van de rechtspersoon naar Belgisch publiek recht waarvan ze afhankelijk zijn;
3° de rechtspersonen naar buitenlands of internationaal recht die in België beschikken over een zetel of die zich dienen te registreren in uitvoering van een door de Belgische wetgeving opgelegde verplichting;
4° iedere natuurlijke persoon, die in België als onafhankelijke entiteit :
a) een economische en beroepsmatige activiteit gewoonlijk, hoofdzakelijk of aanvullend uitoefent;
b) of die zich dient te registreren in uitvoering van een door de Belgische wetgeving opgelegde verplichting anders dan deze beoogd door deze wet.

ivanka
Topic Starter
Berichten: 11

#3 , 24 mei 2011 14:23

bedankt voor het antwoord ,maar is dit ook nodig voor een gebouw met maar 4 appartementen
mvg
Ivanka

Reclame

Luc
Berichten: 1894
Locatie: Evere

#4 , 24 mei 2011 23:01

Ja.

Mercury
Berichten: 107

#5 , 25 mei 2011 11:21

Uit bovenstaande commentaren begrijp ik dat een VME een ondernemingsnummer moet hebben, "omdat men er een moet hebben volgens wettelijke voorschriften."
OK. Het moet dus.
Mijn vraag is dan: waartoe dient dat ondernemingsnummer voor een VME? Welk nut heeft het? Voor wie (controles? belastingen later eventueel? andere...?).
Voor de VME zie ik geen enkel nut.
Graag commentaar als ik verkeerd ben.

Luc
Berichten: 1894
Locatie: Evere

#6 , 25 mei 2011 20:00

De VME is een rechtspersoon. Elke rechtspersoon wordt geïdentificeerd met het KBO nummer.

Bvb. de bankrekening moet op naam staan van de VME (en niet bvb. op naam van de syndicus persoonlijk of op naam van de Raad van Mede-eigendom). De bank zal intern de VME identificeren, niet met de volledige naam, die zeer lang kan zijn, maar wel met het KBO nummer.

Op ELK document van de VME moet het nummer vermeld worden, dus ook bijvoorbeeld op elke bestelbon van de VME (en op de corresponderende factuur van de toeleverancier).

Dit heeft zo zijn gevolgen:
- De soms klassieke jaarlijkse korting van de toeleverancier zal niet meer gaan naar de firma van de syndicus, maar wel naar de VME, want anders kan de toeleverancier die niet meer correct inboeken.
- De VME kunnen niet meer gebruikt worden om geld wit te wassen (in mijn gemeente hebben sommige Bulgaren die truuk gebruikt gedurende een paar jaren met kleine VME).
- ...

Terug naar “Mede-eigendom & Nabuurschap”