gemeenschappelijke kosten voor oplevering

Narcis
Topic Starter
Berichten: 4

gemeenschappelijke kosten voor oplevering

#1 , 09 mei 2011 19:30

Ik heb een appartement (gedwongen mede-eigendom) in aanbouw gekocht. Door allerhande vertragingen heeft de syndicus de voorlopige oplevering echter geweigerd, er is momenteel nog geen nieuwe datum voor de oplevering voorzien. Ik krijg nu echter wel reeds een rekening voor mijn bijdrage in de gemeenschappelijke lasten. Kan dit zomaar? Ik vind het wat bizar om al te moeten betalen voor de lasten van een gebouw dat de eerstvolgende maanden nog niet bewoond kan worden.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
mava105
Berichten: 22256
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#2 , 09 mei 2011 19:48

Dat ik ook maar normaal. Wie moet anders de kosten van lift, stroom en gemeenschappelijk waterverbruik, kuisen van gangen en lift enz... bekostigen? Een voorlopige oplevering is er om na te kijken of alles uitgevoerd werd zoals voorzien in het lastenboek. Zelfs al zijn er opmerkingen, toch zijn er al kosten.
Wie zou die dan volgens u moeten betalen?

Narcis
Topic Starter
Berichten: 4

#3 , 09 mei 2011 21:19

Er zijn nog geen kosten aangezien er nog niemand woont, het is nog volop een bouwwerf. Daarom vind ik het vreemd dat er nu al voor betaald zou moeten worden.

Reclame

Luc
Berichten: 1894
Locatie: Evere

#4 , 09 mei 2011 21:37

Er zijn nog geen kosten aangezien er nog niemand woont, het is nog volop een bouwwerf. Daarom vind ik het vreemd dat er nu al voor betaald zou moeten worden.
Voor wat wordt dan een voorschot gevraagd?
Heeft de 1ste AV al plaats gehad?

Narcis
Topic Starter
Berichten: 4

#5 , 09 mei 2011 21:46

De 1ste AV heeft al plaatsgevonden, die was gepland een week voor wat de opleveringsdatum had moeten worden.
Uiteindelijk bleek er nog zoveel werk dat de oplevering geweigerd werd. Zoals het er nu naar uitziet, kan het nog wel even duren.
Het voorschot dat gevraagd wordt is voor de geschatte maandelijkse kosten, zoals bepaald op de AV. Maar aangezien er nog geen zicht is op het beëindigen van de werken, vind ik het vreemd dat die nu al betaald moeten worden.

Pedro
Berichten: 735

#6 , 11 mei 2011 23:28

Er zijn nog geen kosten aangezien er nog niemand woont, het is nog volop een bouwwerf. Daarom vind ik het vreemd dat er nu al voor betaald zou moeten worden.
Onder voorbehoud aangezien geen inzage in de documenten/overeenkomsten. Er dient een onderscheid te worden gemaakt tussen bouwkosten en exploitatiekosten. Bouwkosten zijn alle kosten die dienen voor het bouwen/optrekken van het gebouw. Exploitatiekosten zijn kosten eigen aan het behoud en het beheer van de gemeenschappelijke delen. Deze laatste beginnen i.p. pas te lopen op het moment dat de VME actief wordt wat normaal gezien op het moment/tijdstip van de voorlopige oplevering zal zijn. M.a.w. i.p.is het zo dat alle kosten tot aan de voorlopige oplevering voor rekening van de bouwheer/aannemer/promotor zijn.

Toch kan het zijn dat er al exploitatiekosten moeten worden betaald door de promotor/aannemer....Bijvoorbeeld voor het aansluiten van de nutsvoorzieningen, afsluiten contracten,.... Deze kosten kunnen wel van de eigenaars worden teruggevraagd maar dan uiteraard na het voorleggen van de bewijslast (rekeningen, facturen,...) ervan.

Terug naar “Mede-eigendom & Nabuurschap”