schadevergoedingen en belastingen

crosser2007
Topic Starter
Berichten: 32

schadevergoedingen en belastingen

#1 , 17 apr 2011 10:08

ik heb ongeveer een jaartje terug een schadevergoeding ontvangen, uitgesproken door de rechtbank.
nu vraag ik me af of ik hier belastingen moet op betalen?
de een zegt namelijk van wel en de ander niet.
zo kan ik mij toch een beetje voorbereiden

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Oude Belg
Berichten: 3192

#2 , 17 apr 2011 12:24

Een schadevergoeding is geen inkomen en dus belastingvrij. Als je verzekeringsmaatschappij de schade aan je auto, veroorzaakt door een botsing, terugbetaalt, dien je daar toch ook geen inkomensbelasting over te betalen?
Waarom geen aangetekende zending als dat nodig is? "Ik heb geappt, gebeld, gezegd, gemaild, facegeboekt, met krijt op het voetpad geschreven.... " Neem pen en papier en schrijf!

gebruiker
Berichten: 713
Locatie: Aalst

#3 , 17 apr 2011 12:54

Een schadevergoeding is geen inkomen en dus belastingvrij. Als je verzekeringsmaatschappij de schade aan je auto, veroorzaakt door een botsing, terugbetaalt, dien je daar toch ook geen inkomensbelasting over te betalen?
Tenzij je autokosten voorheen bewezen hebt als aftrekbare lasten want dan moet je in dezelfde verhouding als je verrekende kosten een deel van dergelijke schadevergoeding toch laten belasten (als je op heden nog je kosten bewijst natuurlijk).
Al wat nodig is om het kwaad te laten triomferen, is dat goede mensen niets doen (Edmund Burke)

Reclame

scorpioen
Berichten: 9383
Juridisch actief: Nee

#4 , 17 apr 2011 13:43

Waarvoor werd de schadevergoeding betaald?

Schadevergoeding die betaald wordt om inkomstenverlies te vergoeden is belastbaar als er effectief inkomstenverlies geleden werd.

crosser2007
Topic Starter
Berichten: 32

#5 , 17 apr 2011 21:17

deze werd betaald voor verkrachting op minderjarige leeftijd.
dit was oa voor morele schade

dus als ik het goed begrijp is dit geen inkomen en kunnen ze geen belastingen heffen hierop

scorpioen
Berichten: 9383
Juridisch actief: Nee

#6 , 17 apr 2011 22:25

Op morele schadevergoeding moet je geen belasting betalen. Moet je niet aangeven.

Terug naar “Belastingen, BTW & Accijnzen”