Sateliet antenne en huurovereenkomst

Morgalis
Topic Starter
Berichten: 5

Sateliet antenne en huurovereenkomst

#1 , 26 okt 2010 23:16

Er is in juli 2001 een EG wet uitgekomen dat zegt dat schotel antennes niet verboden mogen worden of belemmert met Belastingen.

Dit link: http://europa.eu/rapid/pressReleasesAct ... anguage=fr

Nu de vraag is , aangezien het een mensen recht is om sateliet schotel antennes te plaatsen , want geen enkele gemeente bestuur of instantie mag dit vrijheid belemmeren , staat een huurovereenkomst van een woning/appartament die getekend door de huurder BOVEN en EU WET????

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
mava105
Berichten: 22270
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#2 , 27 okt 2010 15:22

Antennes mogen inderdaad niet verboden of belast worden. Wel de platsing ervan kan aan regels worden gebonden. Zo mag er bvb in Brussel geen antenne staan op de voorgevels.
Mijn huurkontrakten verbieden ook schotelantennes op de voorgevels. Dat is een kwestie van estetiek.

Casalangdre
Berichten: 105

#3 , 27 okt 2010 18:13

De poster haalt twee zaken door elkaar. De EU-wetgeving is supranationale wetgeving en richt zich tot de deelstaten. Het verbieden van een schotelantenne in een huurcontract valt onder het private contractrecht en heeft eigenlijk niets met de EU-wetgeving te maken. Het contract-recht is vrij, in die zin dat het een overeenkomst is tussen twee personen en mag (in principe) alles bevatten, wat niet door (nationale) wetgeving verboden is. Het verbod op schotelantennes moet trouwens zelfs niet eens expliciet verboden worden door een huurcontract, vermits de huurder de toestemming moet hebben van de verhuurder om zo een verandering aan het verhuurde goed door te voeren.

Eigenlijk is dit een discussie die parrallelen vertoont met de discussie over huisdieren. Bij een rechtszaak kan men als huurder beroep doen op deze supranationale wetgeving als uitbreiding van de nationale wetgeving. Soms wordt dit aanvaard, maar als we eerlijk zijn en kijken naar de rechtspraak, lukt dit meestal niet.

Reclame

Morgalis
Topic Starter
Berichten: 5

#4 , 31 okt 2010 00:04

Met andere woorden dus , het EU zegt dat een EU bewoner vrij moet zijn van tv ontvangst omdat sateliet een cultureele gebeurtenis voor de meeste eu inwoners is.
  • By stating users' rights to own a satellite dish, the Communication provides an illustration of how the principles of freedom of movement in the internal market are of direct, tangible benefit to consumers. The authorities in the Member States, whether at national, regional, provincial, communal or other level, must therefore ensure the primacy of Community law and full respect for the freedoms which it lays down
Mag niet belemmerd worden door belastingen of taksen
  • The Commission reiterates its opposition to taxes which are specifically targeted at satellite dishes. It has already expressed its opposition as part of infringement procedures for violation of Article 49 of the Treaty (free movement of services); it recalls the case law of the Court of Justice, which has upheld private individuals' right to obtain reimbursement of such taxes from their national courts, subject to the formal and substantive requirements of national law. Moreover, independent of the right to lodge a complaint or obtain a refund, a tax collected in violation of a fundamental freedom under Community law may cause the Member State in question to become liable.
Estetische zicht of architectuur obstakels of gemeente beperkingen zijn niet als ekskuses aanvaarbaar.
  • Concerns of an architectural and town-planning nature, which are often cited in this context, can be met by solutions which make it possible, where necessary and technically feasible, to minimise the visual and aesthetic impact of satellite dishes without impairing quality of reception, under reasonable conditions and at reasonable cost; such solutions can, for example, involve the location of the dish (indoors rather than outdoors) or the type of dish (e.g. a collective dish rather than numerous individual dishes).
Nu staat een contractrecht boven een EU beslissing? Schotelantenne plaatsen is geen verbouwing , t kan simpel aan een balkon gebeuren of op een paal. Voorgevels beperkingen vind ik zever want niet alle huizen zijn gebouwd met een vrij zicht op het zuiden en soms is een voorgevel het enige plaats waar men ontvangst heeft.
Huisdieren worden niet Expliciet vernoemd in een wet , schotel antenne wel.

Ik wil niet aggresief of onbeleefd overkomen , maar had graag een duidelijke antwoord met het tonen van een wet of decreet die jullie antwoord bekrachtigd.

Als mijn huisbaas in zijn kontrakt de toelating geeft om onder mijn zolder een wiet plantage mag uitbaten wil toch niet zeggen dat ik legaal bezig ben of versta ik dit verkeerd. ??

roharro
Berichten: 13439
Juridisch actief: Ja
Locatie: Plopsaland

#5 , 31 okt 2010 11:48

Vragensteller haalt verschillende zaken door elkaar.
Hij verwijst naar een mededeling van de Europese Commisie (dus geen "wet") betreffende het vrije verkeer van goederen en diensten in de EU.
Hiermede richt de Europese Commissie zich tot de lidstaten van de EU die door het uitvaardigen van heffingen op schotels en een beleid van ruimtelijke ordening geen belemmeringen mogen invoeren voor de verkoop en gebruik van dergelijke schotels. In België is geen bouwvergunning meer nodig voor schotels (en antennes) (dank zij de lobby van de GSM operatoren).
Het gebruik van dergelijke schotels wordt dus even vrij als de verkoop van bijv juke-boxen. Maar dat houdt nog niet in dat huurders zomaar schotels (of juke-boxen) in, aan of op de gemene delen van het gebouw mogen opstellen of het uitzicht van het gebouw daardoor wijzigen.
Huurders moeten dus steeds toelating vragen om een schotel te mogen installeren. En aan een mogelijke toelating kunnen de eigenaars voorwaarden koppelen zoals de verplichting voor de huurders die een schotel wensen de installatie uit te voeren via één schotel op een onzichtbare plaats boven op het dak.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

Morgalis
Topic Starter
Berichten: 5

#6 , 01 nov 2010 22:21

Ok Roharo maar mogen ze het totaal verbieden?

Deze vraag stel ik omdat een schoonbroer in een 22 app bouw woont en ook nog eens aan de achterkant.

Hij kan perfect de schotel op een nuis bevestigen die hij aan het balkon klemmen kan.
Dus niks boren of dergelijke. En de syndicus daar loopt als een Hitler rond en gunt deze mensen niet om naar hun eigen tv zenders te kijken.

Een 2de oplossing zou boven op het dak zijn daar een multifeed schotel te plaatsen en wie er zich mee wil aankoppelen betaal deel van de installatie of bekostigd zijn er zelf aan.

Maar TOTAAL verbod ?

Casalangdre
Berichten: 105

#7 , 02 nov 2010 09:40

Het bevestigen aan de buitenkant van het balkon, mag inderdaad verboden worden, vanuit veiligheidsoverweigingen. Dit kan ook al verboden worden door een gemeentelijk reglement (zoals in de gemeente waar ik woon). Voor het plaatsen op een balkon, dient U het huisreglement te raadplegen, maar daar zie ik minder mogelijke problemen. Hoe U denkt U trouwens om een schotelantenne te plaatsen zonder te boren? Er moet toch minstens een kabel van de antenne naar binnen lopen. Een verbod voor een antenne op de bovenkant van het dak, mag inderdaad vermits dit ook impliceert dat er veranderingen aangebracht worden aan de gemeenschappelijke delen van het gebouw.

Morgalis
Topic Starter
Berichten: 5

#8 , 02 nov 2010 18:30

Ik kan het perfect op de balkon bevestigen die niet gemeenschappelijk is en dan op een hoogte dat het ook niet stoort .Perfect te evestigen zonder te boren.

De kabel is ook geen probleem als men een raam kabel gebruikt, zie hier:
Afbeelding

Buiten dit de kabel kan naar binnen gebracht worden zoals de belgisch kabel maatschappij het doet , met boren. Hiermee wil ik laten verstaan dat het gans normaal is dat iemand naar hun eigen tv kanalen mag kijken

roharro
Berichten: 13439
Juridisch actief: Ja
Locatie: Plopsaland

#9 , 02 nov 2010 18:57

Ik kan het perfect op de balkon bevestigen die niet gemeenschappelijk is en dan op een hoogte dat het ook niet stoort .Perfect te evestigen zonder te boren.

De kabel is ook geen probleem als men een raam kabel gebruikt, zie hier:
Afbeelding

Buiten dit de kabel kan naar binnen gebracht worden zoals de belgisch kabel maatschappij het doet , met boren. Hiermee wil ik laten verstaan dat het gans normaal is dat iemand naar hun eigen tv kanalen mag kijken
Ook als men iets wijzigt aan of opbrengt op de private delen moet men eerst toelating hebben van AV indien het zichtbaar is van buiten uit of vanuit delen van het gebouw.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

Terug naar “Huren”