Koppelverkoop hypothecaire lening met brandverzekering

lanakvas
Topic Starter
Berichten: 9

Koppelverkoop hypothecaire lening met brandverzekering

#1 , 02 okt 2010 11:14

Beste,

Enkele jaren geleden gingen we een hyp lening aan voor de aankoop van een woning. Hierbij kregen we 0.5% korting op de rentevoet op de lening als we de brandverzekering via de bank namen. Vorig jaar echter hadden we een schadegeval, waarbij gevraagd werd om een bestek binnen te brengen. Ik vroeg bij enkele winkels om een bestek. Voor zo'n bestek werd echter 25 of 50 euro aangerekend, te verrekenen indien bij hen het nieuwe toestel gekocht werd. De kosten van een bestek wordt nooit vergoed door een verzekeringsmaatschappij, werd mij gezegd door de maatschappij. Omdat het mij teveel tijd in beslag nam om al die winkels te contacteren, afspraken te maken, .... nam ik contact op met mijn verzekeringsmaatschappij om rechtstreeks een expert te laten sturen. Na lang aandringen lukte dit en was de klus zo geklaard. Enkele maanden geleden had ik weer een schadegeval en weer hetzelfde liedje... breng maar een bestekje binnen...
Nu is mijn vraag : is er hier sprake van koppelverkoop en is dit verboden. Kan ik ev overstappen naar een andere verzekeringmaatschappij zonder renteverlies op de lening.
Kennen jullie een verzekeringsmaatschappij die bij gelijk welk schadegeval gewoon een expert sturen en de klant niet al hun werk laten doen ?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
wanton
Berichten: 9891
Locatie: HEIST , bij-den-berg

#2 , 02 okt 2010 19:25

U moet niet bij die verzekring , die geliëerd is aan die bank , uw brandverzekering te houden. Men kan U niet tegenhouden als U ergens anders uw huis laat verzekeren. Maar bij de eerstvolgende rentevoetherziening zal de bank rekening houden met die situatie en uw minder korting toestaan. Aan U de keuze.
De werkwijze bij de verzekeringsmaatschappijen is , voor kleinere schadegevallen , bijna overal hetzelfde : bezorg ons een bestek of kostprijsberekening.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

danibell
Berichten: 15

#3 , 02 okt 2010 19:46

Beste,
Koppelverkoop is een tijdje verboden geweest. Van Quickenborn heeft daar terug enige verandering ingebracht maar voor leningen ben ik niet zeker. Je kan best eens het volgende doen: vraag offerten aan bij andere verzekeringsmaatschappijen, gebruik daarvoor de gegevens van je huidige polis. Ik raad je AXA of Ethias aan, ze zijn ook door testaankoop aanbevolen. Ik heb 3 jaar geleden de markt opgegaan en toen was AXA voor mij de beste koop. Best koop wil niet zeggen de goedkoopste, het wil zeggen de beste garanties en service op papier, het duidelijkst in wat je koopt. Eens een interessante aanbieding kan je uw situatie doorgeven. Zij zullen u kunnen zeggen of u kan veranderen of niet. Zo heeft u vermoedelijk ineens ook een goede verzekering.
Er is een maar. U zit met de 0.5%, dat is misschien ook een hoop geld. Nu de leningen laag staan loont het de moeite om, wel te verstaan rekening houdend met de resterende looptijd, uw lening te laten herfinancieren door eventueel een andere bank. U gaat misschien meer winnen dan 0.5%. Dan heeft u al twee problemen opgelost.
Wat betreft uw laatste opmerking kan ik u alleen meedelen dat u best inderdaad alles zelf doet. Verzekeringsmaatschappijen willen zo weinig mogelijk uitkeren. Het is vandaag de kunst van iedereen om de burger zoveel mogelijk in het ongewisse te laten.
Inderdaad zijn de handelaars of aannemers geneigd een bestekkost te vragen, u krijgt die inderdaad terug bij bestelling. Zij doen dit omdat zij daar tijd insteken en dat u eventueel het geld opstrijkt en de schade zelf hersteld waar door u de vrijstelling ontloopt of mogelijks zelfs winst maakt. Daar u spreekt over lening neem ik aan dat uw budget onder druk komt bij het aanstellen van een derde voor de reparatie en het zelf betalen van de vrijstelling. Ik geef u de raad om met de hersteller eens te praten over de vrijstelling, u zal zien dat er een oplossing is.

Groetjes

Reclame

j.demoor
Berichten: 10360

#4 , 04 okt 2010 10:26

“Art.72.§ 1. Elk gezamenlijk aanbod aan de consument, waarvan minstens één bestanddeel een financiële dienst is, en dat verricht wordt door een onderneming of door verscheidene ondernemingen die handelen met een gemeenschappelijke bedoeling, is verboden. § 2. In afwijking van § 1 is het evenwel geoorloofd gezamenlijk aan te bieden : 1° financiële diensten die een geheel vormen...”(6 APRIL 2010. — Wet betreffende marktpraktijken en consumentenbescherming).

‘Enkele jaren geleden gingen we een hyp lening aan voor de aankoop van een woning. Hierbij kregen we 0.5% korting op de rentevoet op de lening als we de brandverzekering via de bank namen.’

‘Enkele jaren geleden’ houdt in dat die overeenkomst gesloten werd onder de inmiddels opgeheven Wet op de Handelspraktijken,die ter zake nog strenger was. Een hypothecaire lening en een brandverzekering zijn beiden financiële diensten,doch vormen geen geheel,zodat dit gezamenlijk aanbod verboden was en is. U kan dus overstappen naar een andere verzekeringmaatschappij zonder renteverlies op de lening,doch met inachtneming van de bedongen opzeggingstermijnen of na verbreking.
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

wanton
Berichten: 9891
Locatie: HEIST , bij-den-berg

#5 , 04 okt 2010 15:03

Men mag U geen lening weigeren omdat U elders een (brand- of schuldsaldo) verzekering zou nemen. De verplichting beide producten samen te nemen kan idd niet. Dat doen de banken ook niet. Wat de banken doen is eigenlijk iemand " belonen " als hij deze zaken combineert. Het enige wat U dus kan overkomen wanneer u van verzekering verandert , is dat de bank , bij een eventueel volgende rentevoetherziening , u geen tariefvermindering toestaat ( of een kleinere) wegens 'geen brandverzekering via ons'. Want de bank moet de verzekering nog altijd doorgeven aan een 'bevriende' maatschappij.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

lanakvas
Topic Starter
Berichten: 9

#6 , 04 okt 2010 20:36

Kan dit soort "belonen" niet gezien worden als "koppelverkopen". Het is een zure beloning, zo blijkt, als er bij een schadegeval waarvoor de brandverzekering dient tussen te komen, een discussiepunt naar voren komt, maar je toch niet naar een andere verzekeringsmaatschappij kan omdat de bank dan je "beloning" afneemt... ?

wanton
Berichten: 9891
Locatie: HEIST , bij-den-berg

#7 , 04 okt 2010 23:54

Dit is geen koppelverkoop. Bij koppelverkoop is het beiden of niets. Dat speelt hier niet. Je kan nog altijd je lening bekomen als je elders je verzekering neemt. de bank zal wel vragen dat je een verzekering neemt , maar moet je vrij laten in je keuze. Het is aan u als klant om één en ander tegen mekaar af te wegen.
Als je nog een schadegeval hebt , zorg je voor 1 (één) bestek en wel van die winkel waar je het wil laten herstellen of een nieuw product wenst te kopen. Het kost , zeker voor kleinere gevallen , de maatschappijen te veel om telkens een expert ter plaatse te sturen.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Terug naar “Andere”