Syndicus Nieuwbouw

Johan79
Topic Starter
Berichten: 3

Syndicus Nieuwbouw

#1 , 15 aug 2010 10:40

Ik heb begin dit jaar een appartement aangekocht in een nieuwbouw residentie. Sinds mei zie ik geen evolutie meer in de werken aan de gemeenschappelijke delen, en denk ik persoonlijk zelf dat er een constructiefout in het spel is aangezien de kelder vol water staat.
Ik heb geen weet dat er in het gebouw een syndicus is. In de basisakte staat dat de promotor de eerste syndicus aanduidt. De AV of de rechter moet dan de opvolger kiezen.

Ik heb ook de statuten eens nagekeken van de promotor en in zijn doelstelling staat dat hij syndicus van gebouwen kan zijn. De zaakvoerder blijkt ook een BIV nummer te hebben.

Aangezien ik niet weet wie de syndicus is, moet ik er dan vanuit gaan dat de promotor dit is? Kan zo'n situatie? Mij lijkt het best dat een bekwame syndicus de werken zou opvolgen tot de oplevering. Ik heb reeds gevraagd of er geen AV zou moeten komen om dit te bespreken, maar de promotor zegt mij dat hij geen AV doet zolang de werken niet afgerond zijn.

Kan iemand mij raad geven over hoe ik dit verder aanpak? Verder proberen vooruit te geraken met de promotor? Op één of andere manier een AV bijeenlaten roepen (wetende dat de promotor nog steeds meer dan 1/2 van de stemmen in handen heeft)? Naar de rechter stappen om een syndicus aan te duiden (kan ik dan zelf een syndicus naar voor schuiven)?

Dan u wel!

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Vandebos
Berichten: 16087

#2 , 15 aug 2010 11:40

Ik heb begin dit jaar een appartement aangekocht in een nieuwbouw residentie. Sinds mei zie ik geen evolutie meer in de werken aan de gemeenschappelijke delen, en denk ik persoonlijk zelf dat er een constructiefout in het spel is aangezien de kelder vol water staat.
Ik heb geen weet dat er in het gebouw een syndicus is. In de basisakte staat dat de promotor de eerste syndicus aanduidt. De AV of de rechter moet dan de opvolger kiezen.

Ik heb ook de statuten eens nagekeken van de promotor en in zijn doelstelling staat dat hij syndicus van gebouwen kan zijn. De zaakvoerder blijkt ook een BIV nummer te hebben.

Aangezien ik niet weet wie de syndicus is, moet ik er dan vanuit gaan dat de promotor dit is? Kan zo'n situatie? Mij lijkt het best dat een bekwame syndicus de werken zou opvolgen tot de oplevering. Ik heb reeds gevraagd of er geen AV zou moeten komen om dit te bespreken, maar de promotor zegt mij dat hij geen AV doet zolang de werken niet afgerond zijn.

Kan iemand mij raad geven over hoe ik dit verder aanpak? Verder proberen vooruit te geraken met de promotor? Op één of andere manier een AV bijeenlaten roepen (wetende dat de promotor nog steeds meer dan 1/2 van de stemmen in handen heeft)? Naar de rechter stappen om een syndicus aan te duiden (kan ik dan zelf een syndicus naar voor schuiven)?

Dan u wel!

Hoeveel flats zijn er reeds verkocht?

Pedro
Berichten: 735

#3 , 15 aug 2010 13:12

Ik heb begin dit jaar een appartement aangekocht in een nieuwbouw residentie. Sinds mei zie ik geen evolutie meer in de werken aan de gemeenschappelijke delen, en denk ik persoonlijk zelf dat er een constructiefout in het spel is aangezien de kelder vol water staat.
Ik heb geen weet dat er in het gebouw een syndicus is. In de basisakte staat dat de promotor de eerste syndicus aanduidt. De AV of de rechter moet dan de opvolger kiezen.

Ik heb ook de statuten eens nagekeken van de promotor en in zijn doelstelling staat dat hij syndicus van gebouwen kan zijn. De zaakvoerder blijkt ook een BIV nummer te hebben.

Aangezien ik niet weet wie de syndicus is, moet ik er dan vanuit gaan dat de promotor dit is? Kan zo'n situatie? Mij lijkt het best dat een bekwame syndicus de werken zou opvolgen tot de oplevering. Ik heb reeds gevraagd of er geen AV zou moeten komen om dit te bespreken, maar de promotor zegt mij dat hij geen AV doet zolang de werken niet afgerond zijn.

Kan iemand mij raad geven over hoe ik dit verder aanpak? Verder proberen vooruit te geraken met de promotor? Op één of andere manier een AV bijeenlaten roepen (wetende dat de promotor nog steeds meer dan 1/2 van de stemmen in handen heeft)? Naar de rechter stappen om een syndicus aan te duiden (kan ik dan zelf een syndicus naar voor schuiven)?

Dan u wel!
Valt het gebouw onder de Wet Breyne? Kijk lastenboek en statuutakte na. Hoeveel dagen bedraagt volgens de aanneming/verkoop de voltooiing van het gebouw? Is er een boeteclausule ingeschreven bij laattijdigheid? Van wanneer dient volgens de gegevens de eerste vergadering samen te komen? Waarschijnlijk zijn er nog geen voorlopige opleveringen geweest, toch zeker niet wat de gemeenschappelijke delen betreft?.... Na uitsluitsel daarover kan worden overwogen om een verzoekschrift tot de vrederechter te richten in aanstelling van een voorlopig syndicus. Een pasklaar antwoord geven zonder volledige historiek en inzage in de documenten gaat niet.

Reclame

Johan79
Topic Starter
Berichten: 3

#4 , 15 aug 2010 17:23

Valt inderdaad obder de wet breyne. er zijn 18 privatieven, waarvan7 verkocht. temijnen slaan enkel op de pricatieven, niets over de gemeenschappelijke delen

Johan79
Topic Starter
Berichten: 3

#5 , 15 aug 2010 19:54

Sorry voor vorige post, had een poging via een smartphone gedaan...
Het gebouw valt inderdaad onder de Wet Breyne. De verkochte privativen zijn reeds opgeleverd, maar de gemeenschappelijke delen nog niet. De voltooiing van de werken staat niet gespecifieerd voor het volledig gebouw, enkel voor de privatieven. Er zijn geen gegeven voor het ogenblik van de eerste vergadering.

Wat het verzoek betreft, kan je zelf een syndicus voorstellen aan de rechter?

Luc
Berichten: 1894
Locatie: Evere

#6 , 16 aug 2010 07:25

Mijn persoonlijke suggestie:

1. Vraag aan de promotor per aangetekende brief (AR met "rode kaart") de identificatie van de huidige syndicus,
Verstuur die brief NA 01.09.2010, en geef hem 8 dagen om te antwoorden. meld hem wel dat, zo hij niet antwoord, er sprake kan zijn van nalatigheid, omdat hij o.a. een erkend vastgoedmakelaar is.

2. Informeer het BIV (uk@biv.be), zo hij niet antwoordt.
Vermeld zijn BIV gegevens, zeg dat er andere problemen zijn, maar weidt daarover niet uit. Wees beknopt (brief van één blad - één "sprekend" bewijsstuk en eventueel 2 à 3 "secundaire" stukken).

3. Zo je officieel weet wie de syndicus is, vraag per brief (zie hiervoor) de syndicus om onmiddellijk een AV samen te roepen in toepassing van Art. 577-6 § 2 eerste lid, met als onderwerp: informatie over de status van de oplevering van de privatieve en gemene delen, maar ook informatie over de noodzakelijke aanpassingen aan de statuten wegens de wet van 02.06.2010 en voorstellen tot het nemen van dringende beslissingen in kader van de nieuwe wet (regels voor rekencommissaris en zijn aanstelling, ...).

4. Zo je op datum van brief + minstens 9 dagen niet weet wie de syndicus is, kan je vanaf dat ogenblik een verzoekschrift indienen bij de Vrederechter in toepassing van Art. 557-8 § 1.

Terug naar “Mede-eigendom & Nabuurschap”