Zeer gehorig appartement (contactgeluiden bovenbuur)

S.V.
Topic Starter
Berichten: 1
Locatie: Antwerpen

Zeer gehorig appartement (contactgeluiden bovenbuur)

#1 , 23 mar 2010 16:24

Vanaf 1 jan. 2010 ben ik huurder van een appartement in een gebouw met 3 verdiepingen. Voor ik het contract afsloot ben ik 2x gaan kijken en leek alles in orde. Helaas bleek al snel dat de muren maar vooral plafond van 'karton' zijn, m.a.w.
ik kan de stappen van mijn bovenbuur horen (de kasten en lampen trillen dan op mijn app., tv, wanneer er een kastdeur/schuif opengaat, wanneer het toilet wordt gebruikt, schuivende stoelen&meubels, en als er bezoek komt kan ik gesprekken zo goed als volgen. Om maar te zwijgen als er iets zwaars valt, dan krijg ik bijna een hartstilstand.
Het is zelfs zo dat ik kan horen wanneer de bovenbuur zich omdraait in bed en als er gestofzuigd wordt, is het alsof het bij mij binnen is. Ik woon op de 2e verd. en mijn onderbuur zal, volgens mij, dan ook alles van mij kunnen horen, met het resultaat dat ik constant op de tippen van mijn tenen loop, ik mijn schoenen bij het binnenkomen direct uitdoe en niet meer stofzuig na een zeker uur. Ook bezoek probeer ik zoveel mogelijk te vermijden. Het volledige appartement is op parket , met volgens mij géén isolatie tussen plafond en vloer.
Ik kan mijn bovenbuur ook niet aanspreken hierover, want deze loopt al op pantoffels, zet geen luide muziek op, gaat vroeg slapen en geeft niet om de haverklap feestjes. Ik word wel elke dag wakker als mijn bovenbuur wakker is, uit bed stapt, rondloopt en kasten begint te openen.
Ik dacht in het begin dat dit wel ging wennen, maar het tegendeel is waar, het begint meer en meer een ergernis te worden. Ik heb tevens het gevoel dat mijn privacy wordt aangetast. Had ik dit geweten voor ik het contract tekende, had ik wel mooi gepast. Maar noch het immokantoor, noch de vorige huurder hebben mij verwittigd, en toen ik kwam bezichtigen was er boven niemand thuis.
Het huurcontract werd afgesloten voor een periode van 3 jaar, en heb al contact genomen met de verhuurder om het probleem uit de doeken te doen en eventueel tot een overeenkomst te komen. Mijn voorstel was om een andere huurder te zoeken zodat ik het contract kan opzeggen en de eigenaar geen verlies aan huurinkomsten heeft en ze haar makelaar hiervoor niet hoeft in te schakelen (De verhuurder werkt ook via een vast immokantoor). Helaas had deze geen begrip : "u bent de eerste die hierover klaagt, dit is geen reden om op te zeggen en als u opzegt, bent u mij 3 maanden schadevergoeding verschuldigd (= 1.500€)", was het antwoord.
Dus eigenlijk zou ik 3 maanden opzeg moeten doen + 1.500€ moeten neertellen om te kunnen verhuizen naar een woning waar ik wel op mijn gemak ben. Of hier 3 jaar wonen met dagelijkse ergernis.
Mijn vraag is nu :
- kan ik de verhuurder aansprakelijk stellen voor 'verborgen gebreken'
- is het zinnig om een procedure te starten voor de vrederechter?
Alvast bedankt voor de reactie(s)

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Vandebos
Berichten: 16087

#2 , 23 mar 2010 17:44

Contactlawaai is een zeer moeilijk begrip en uiterst individueel. Als u zoekt op dit forum zal u zien dat er reeds ettelijke posts over bestaan en dat er geen standaardoplossing is.

Persoonlijk schat ik uw kansen voor een vredegerecht laag in.

roharro
Berichten: 13439
Juridisch actief: Ja
Locatie: Plopsaland

#3 , 23 mar 2010 17:49

Vermoedelijk gaar het over een oudere woning met houten vloeren op houten roostering (houten balken). Decennia geleden was dit de klassieke wijze van bouwen. Voor zover ik weet is er geen verplichting om deze huizen te slopen of te verbouwen. Wegens het gebruik van hout is het technisch onmogelijk dit euvel echt te verhelpen.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

Reclame

Kate_D
Berichten: 7

#4 , 23 mar 2010 18:56

:( Ik voel echt enorm met u mee. Het is alsof ik over mijn eigen situatie lees. Ik ben hier ook tweemaal komen kijken en was telkens niets te horen (kan niet anders dan dat ze niet thuis waren hierboven) Had het zelfs nog gevraagd aan de huisbaas en zijn antwoord was 'nee, u hoort niets. Er zit dubbel plafond' ...

Ik verhuis nu dus ook en ook met een 'boete' van 1000 euro omdat ik het met veel moeite en ergernis heb uitgehouden tot het tweede jaar.

Echt, wens je veel sympathie toe, al heb je daar helemaal niets aan.

Vind eigenlijk dat rust in je huis een basisrecht zou moeten zijn, al kan dat overdreven klinken voor iemand die niet in deze situatie heeft gezeten.

(terwijl ik dit aan het typen ben, kan ik de conversatie verstaan van de naastenburen en hoor ik de jongen boven mij in zijn keukenkasten rommelen. Zucht)


PS Oordopjes kunnen een uitkomst bieden voor een betere nachtrust. In de apotheek heb je er zeer goede van Quies. Ik kan zelf ook niet zonder.

Waterhoentje75
Berichten: 2

#5 , 26 mar 2010 18:43

Dag SV,

hier ook iemand die met je meeleeft.
Tot eind mei wonen wij nog in een gehorig appartment, we hebben gelukkig op tijd een huisje kunnen kopen.
Vorig jaar overleed onze bovenbuur en nu woont er een jong koppel, dus dubbel zoveel geluid.
Onze bovenbuur was heel rustig en eigenlijk hoorden we hem alleen als hij stofzuigde.
Sinds de nieuwe buren hier wonen is het afgelopen met uitslapen of ja, met gebruik van de fameuze oordopjes.
Maar ik wil ergens wonen waar ik rust heb.
We zijn op een korte tijd al 3 keer bij hen geweest om toch maar te zeggen dat het rustig moest zijn en het toch al 23 uur geweest was.
Het klonk alsof ze heel hun woonkamer voor de tiende keer gingen inrichten.
Ook de buurvrouw vond het nodig met hakken rond te lopen.
Toen ik dat nogmaals aan haar duidelijk maakte dat dat heel erg storend was, zei ze doodleuk dat ze van plan was om naar buiten te gaan en dus direct weg was. Geen excuses en geen begrip want ze bleef het doen.

Gek werden we van hun, met nieuwjaar zijn we zelfs het huis uitgevlucht. Mijn vriend had er zo genoeg van dat hij stantepede wilde verhuizen, gelukkig vonden we toen ons huisje en kunnen we daar nog even mee wachten. Maar het storende gedrag en geluid bleef.
Ondertussen hebben we onze huurbaas op de hoogte gebracht van het lawaai en hij nam het wel serieus eigenlijk en heeft naar de eigenaar van het appartement boven ons gebeld om te vragen dat de bovenburen geen hakken meer wilden dragen.
Nu blijkt dus dat ze het vasttapijt hebben verwijderd toen ze in het appartement trokken en daardoor is er nu veel meer 'contact'geluid.
De nieuwe huurder is blijkbaar ook de kleinzoon van de eigenares, dus dat is ook al moeilijker om daar commentaar op te leveren.
Sindsdien is het wel rustiger en hoor nauwelijks nog hakken, maar het zal nooit meer worden zoals het was.
Het uitslapen is nog steeds onmogelijk zonder oordoppen.

Het is gewoon een gehorig appartement en dat zal bij jou ook zo zijn en jammer genoeg hoor je dat niet als je komt kijken.
Heb al tegen mijn vriend gezegd dat er een proefperiode zou moeten zijn waarin je dan je nieuwe ‘thuis’ zou leren kennen, met alle geluiden ed.
Misschien kan de huurdersbond jou helpen?
Ze vragen 12 euro lidgeld, dacht ik en je moet wel langsgaan want ze geven geen advies over de telefoon.
Zij kunnen je ook vertellen of het klopt dat de verhuurster zomaar 3 maanden waarborg kan eisen als jij eerder weggaat. In ons contract staat daar namelijk niks van vermeld.
Wat me opvalt is dat er ook nauwelijks begrip is van je verhuurster, zelf zal ze nog nooit in dezelfde situatie gezeten hebben, vermoed ik.

Veel sterkte nog en hopelijk vind je toch nog ergens rust.

bald*no*locks
Berichten: 119
Juridisch actief: Nee
Locatie: nowhere

#6 , 13 jul 2010 22:06

Ik zit ook met zo'n bovenburen, en hier is het een betonnen vloer.
Het kind zit heel de dag al stampend over en weer te rennen, ook na 22.00 uur.
Klachten hierover worden gewoon genegeerd, alsook het schrijven van de syndicus aangaande het probleem verstoren nachtrust.
Mijn moslimbuur slaapt dan ook niet in de nacht, evenals zijn kind dat misschien pas om 00.00 uur in bed gaat?
Mijn laatste persoonlijke klacht was op 06/12/2009 om 01.16 uur, waarop mijnheer het nodig vond mij op laffe wijze vanachter aan te vallen en dan weer snel te gaan lopen.
Deze heeft toen de politie aan de deur kwam om 01.30 uur niet opengedaan, maar achteraf heb ik wel de valse verklaring kunnen lezen.
De ex van mijnheer heeft me deze getoond nadat ze hem verliet toen mijnheer afwezig was.
Ook heeft mevrouw mij verteld dat na weer eens nachtlawaai ik weer de poltie hun richting had uitgestuurd, daar mijnheer dacht dat ik aan zijn deur stond, hij een mes in de hand had.
Mevrouw was ook getuige van de aanval net als mijn vriendin die me binnen trachtte te trekken tijdens de aanval.
Vermoedelijk heeft de ex van mijnheer ook een valse verklaring afgelegd op vraag van mijnheer, want ze is niet bereid te getuigen tegen deze.
Resultaat: De zaak geseponeerd.
En dan zegt de politie tegen mij nooit iets terug te ondernemen indien geweldpleging tegen mijn persoon, ik weet beter, volgende keer ben ik hem voor!
Benieuwd of ik dan ook met een valse verklaring wegkom????
Onrust is tot op heden nog steeds gaande.

Terug naar “Huren”