Ouders geld afhalen van rekening minderjarige

Linskieke
Topic Starter
Berichten: 1

Ouders geld afhalen van rekening minderjarige

#1 , 10 mar 2010 09:35

Hallo,

Ik heb me altijd afgevraagd hoe het kwam dat ik zo weinig geld op mijn spaarreking had op het moment dat ik ging samenwonen. Onlangs is de kat uit de mouw gekomen. Mijn ouders zijn 13 jaar geleden gescheiden. Een tijdje geleden hebben ze toegegeven dat mijn vader al ons geld toen van onze spaarrekening heeft gehaald. Hij zou dit zogezegd gebruikt hebben om aan voorhuwelijkssparen te doen. Ondertussen heb ik al een tijd geen contact meer met mijn vader. In Juli ga ik trouwen en heb ik in principe recht op dit geld. Wat zijn de stappen die ik kan zetten?
Stel dat mijn vader hier nooit mee aan voorhuwelijkssparen heeft gedaan en dit opgesoeppeerd heeft, kan dit dan zomaar??

Mvg

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Tope
Berichten: 916

#2 , 10 mar 2010 10:43

Als jouw vader aan voorhuwelijkssparen heeft gedaan dan zou je normaal gezien elk jaar een stand van de rekening moeten krijgen.

Je kan ook bij je ziekenfonds natrekken of en hoeveel er voor jou gespaard is.

sniper
Berichten: 780
Locatie: meetkerke

#3 , 10 mar 2010 10:48

ik denk eerder dat je hetzelfde resultaat zal hebben als ik
alle geld is verdwenen
:evil:
beter een slechte dag op zee,
dan een goede dag op het werk

Reclame

Creatief
Berichten: 2513

#4 , 10 mar 2010 13:49

Dit geld kan je terugvorderen van je vader indien je vind dat je gelijk hebt.
Vader mag dit geld wel beleggen, herbeleggen, maar daar blijft het dan ook bij.

Om terug te vorderen moet je overwegen wat belangrijk is:
- relatie met je vader naar de toekomst toe (het blijft nog altijd je vader, grootvader van je toekomstige kinderen);
- of primeert het geld.

Ik zou alleszins de dagafschriften opvragen of terug van zolder halen en nadien een rustig gesprek met je vader houden.

mapleleiah
Berichten: 1047
Locatie: Izegem

#5 , 10 mar 2010 22:39

Stond die spaarrekening op uw naam of op naam van uw ouders / vader? Als de rekening niet op uw naam stond, maakt u sowieso geen kans.

Verder ga ik niet akkoord met Creatief ... U hebt ongetwijfeld uw redenen om geen contact meer met uw vader te hebben ... u moet hem dan ook niet meer zien als uw vader of als een toekomstig grootvader. Als hij geld van u gestolen hebt, moet u dat terugkrijgen ... als u kunt bewijzen dat het van u was.

Trouwens ... heeft u nog broers / zussen die hetzelfde lot hebben ondergaan? Wat denken zij?

Lenny
"I can resist everything except temptation" (Oscar Wilde)

j.demoor
Berichten: 10360

#6 , 11 mar 2010 10:20

“Art.379.De ouders die belast zijn met het beheer van de goederen van hun minderjarige kinderen, zijn rekening en verantwoording verschuldigd wat betreft de eigendom en de opbrengsten van de goederen waarvan ze niet het genot hebben, en wat betreft de eigendom alleen, van de goederen waarvan hun volgens de wet het genot toekomt...”(Burgerlijk Wetboek).

‘Wanneer geld op naam van een minderjarige aan een spaarkas of een bank wordt toevertrouwd,hebben de ouders daarop geen wettelijk vruchtgenot,maar wel het recht van beheer. In geval van gebruik van dit geld door de ouders,moeten zij rekenschap ervan kunnen geven. Dit geld of zijn opbrengst kan alleen worden gebruikt wanneer het aangewend is in het voordeel van het kind met uitsluiting van de kosten van opvoeding,opleiding en levensonderhoud,die in ieder geval op de ouders rusten‘(Rb.Brussel 25 april 1995,Pas.1995,III,9).

‘Het plaatsen van eigen gelden door een ouder op een spaarboekje op naam van zijn minderjarig kind kan niet worden beschouwd als een definitieve schenking. De bedoeling om te schenken bestaat pas op het ogenblik van de meerderjarigheid van het kind of vroeger ingeval van ontvoogding‘(Antwerpen 17 januari 2000,R.W. 2000-01,272).

Onderzoek dus vooraf of de gelden op uw spaarrekening al dan niet eigen gelden van uw ouders waren.
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

waterproof
Berichten: 225

#7 , 07 apr 2010 22:18

heb hetzelfde meegemaakt met mijn ex die het spaargeld van één van de kinderen via allerlei omwegen naar een eigen rekening had doorgesluisd.
Het geld is van de rekening van het kind gegaan een paar dagen na diens 18e verjaardag. De aanloop om dit geld te bemachtigen was net voor de 18e verjaardag gebeurt.
Het betreffende kind heeft toen een klacht ingediend en na bijna een jaar heeft mijn ex alles moeten terugbetalen mét intresten en gerechtelijke intresten + deel van advocaatkosten.
Ex had nog geprobeerd om mij er bij te betrekken, maar die werd weggewuifd omdat via oa mails kon aangetoond worden dat ik er voor niks tussenzat.
Je kunt rekeninguittreksels best opvragen bij de hoofdzetel van je bank.
Wel rekening houden met verjaring. Naargelang het aantal jaren moet je de zaak inleiden onder een bepaald recht, weet niet meer welk.
Heb je mails, briefwisseling, sms, .....met je vader/moeder/bank,... hieromtrent, hou deze dan goed bij, ze kunnen als bewijslast dienen!!!!

Succes en zeker doorduwen.

Vandebos
Berichten: 16087

#8 , 08 apr 2010 00:01

Idem dito. Bij scheiding ouders heeft vaderlief de rekening van mij en mijn zus leeggemaakt. ( Bovendien in de periode dat de scheiding moest voorkomen een berg schulden gemaakt op kosten van de moeder natuurlijk...)

tja ... drank en wraakzucht kunnen soms goede bondgenoten maken.

waterproof
Berichten: 225

#9 , 08 apr 2010 17:50

Lindsieke, als het al 13 jaar geleden is, zou ik toch raad vragen aan advocaat. 1e consultatie is, dacht ik, gratis.
Als je geschreven bewijs van verduistering hebt, sta ja al een stap verder.

En het is niet alleen drankzucht hoor, ook geldzucht. Ex is iemand die een ander geen cent gunt, zelfs haar eigen kinderen niet.

secret
Berichten: 65

#10 , 19 apr 2010 05:35


‘Het plaatsen van eigen gelden door een ouder op een spaarboekje op naam van zijn minderjarig kind kan niet worden beschouwd als een definitieve schenking. De bedoeling om te schenken bestaat pas op het ogenblik van de meerderjarigheid van het kind of vroeger ingeval van ontvoogding‘(Antwerpen 17 januari 2000,R.W. 2000-01,272).

Onderzoek dus vooraf of de gelden op uw spaarrekening al dan niet eigen gelden van uw ouders waren.
Ik heb een half jaat geleden 150euro gestort op mijn kinderen hun rekening. nu is de oudste het afgestapt en ze word eind dit jaar 18 en dus rechthebbende voor heel die spaarrekening zonder tussenkomst van mij meer. kan ik dat geld zonder probleem terug afhalen ? valt zoiets onder niet definitieve schenking?
en weet u misschien of er een manier is om de spaarrekening te beschermen tegen het opmaken en verkwisten op het moment dat ze 18j zijn?
Met kinderen geraak je nooit van de grillen van je ex af :(

waterproof
Berichten: 225

#11 , 19 apr 2010 12:09

Kun je niet bij de politie aangeven dat je dochter thuis vertrokken is en met dat bewijs naar de bank gaan om het geld te blokkeren? of neem er een kasbon van op 5 jaar vast.

secret
Berichten: 65

#12 , 19 apr 2010 14:05

Kun je niet bij de politie aangeven dat je dochter thuis vertrokken is en met dat bewijs naar de bank gaan om het geld te blokkeren? of neem er een kasbon van op 5 jaar vast.
het geld afhalen is geen probleem. ben al bij de bank geweest en daar krijg ik het geld zo mee. maar advocaat zegt dat dat dus niet mag,strafbaar. hij sprak wel niet dat schenkingen niet definitief zijn(als ik het goed begrepen heb over de uitleg hierboven).
blokkeren heeft geen zin daar ze er op 18j zzo wie zo zelf aan kan.
die kasbon is misschien nog een idee om te overwegen en eens te bekijken. danku
Met kinderen geraak je nooit van de grillen van je ex af :(

roharro
Berichten: 13439
Juridisch actief: Ja
Locatie: Plopsaland

#13 , 19 apr 2010 14:20

Kun je niet bij de politie aangeven dat je dochter thuis vertrokken is en met dat bewijs naar de bank gaan om het geld te blokkeren? of neem er een kasbon van op 5 jaar vast.
het geld afhalen is geen probleem. ben al bij de bank geweest en daar krijg ik het geld zo mee. maar advocaat zegt dat dat dus niet mag,strafbaar. hij sprak wel niet dat schenkingen niet definitief zijn(als ik het goed begrepen heb over de uitleg hierboven).
blokkeren heeft geen zin daar ze er op 18j zzo wie zo zelf aan kan.
die kasbon is misschien nog een idee om te overwegen en eens te bekijken. danku

Indien de gelden door u zelf op de spaarrekening geplaatst werden hebt u het recht ze er terug af te halen zolang het kind geen 18 jaar oud is. Dat is toegelaten en dus niet strafbaar.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

Vaoke
Berichten: 400

#14 , 22 apr 2010 10:37

Feiten gepleegd door familieleden "in de opgaande lijn" zijn NIET strafbaar.
De benadeelde partij kan evenwel een burgerlijke klacht indienen.. houdende de eventuele recuperering van die gelden!
Om geld af te halen moet men gebeurlijk de goedkeuring verkrijgen van de Vrederechter.. en als daartoe redenen zijn.. zal men die ook verkrijgen!
Anders gezegd, het is maar zeer de vraag waarom in welke omstandigheden het een en ander werd afgehaald?!

secret
Berichten: 65

#15 , 01 mei 2010 11:44

er werd nog niks afgehaalt. ik wou het gewoon safe stellen maar mijn advocaat zegt dat ik zelfs strafbaar ben als ik het geld afhaal en op een andere rekening zet om het haar pas later te geven. Als ze door deze puberbui heen is en ik meer zekerheid heb dat ze het geld nu niet zomaar zou spenderen.
ik kan alleen niet meer volgen wat mag en wat niet.
één zegt geen probleem het mag, ander zegt niet :roll:

Terug naar “Bank & Beurs”