fietser op zebrapad

roharro
Topic Starter
Berichten: 13439
Juridisch actief: Ja
Locatie: Plopsaland

fietser op zebrapad

#1 , 09 feb 2010 18:01

Mogen fietsers al rijdend op zebrapaden de straat oversteken en zodoende met dezelfde rechten als voetgangers voorrang nemen op naderende auto's? Bijna elke ochtend rijdt dezelfde fietser op hetzelfde zebrapad vlak voor mijn neus de straat over, zonder enig verwittigingsteken te geven.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Franciscus
Berichten: 38583

#2 , 09 feb 2010 18:51

Een fietser - dus een bereden fiets is een voertuig.
Een oversteekplaats voor voetgangers is enkel voor voetgangers.
Een fietser die een zebrapad gebruikt om over te steken doet een overtreding nl als bestuurder gebruik maken van het zebrapad.
Als hij er echter naast rijdt is hij niet in overtreding maar steekt hij over.
Wel na zijn richtingsverandering te hebben aangegeven op de door de wet voorgeschreven wijze.

Probleem is dat men als particulier daar weinig kan aan doen.

Als het een veel voorkomend probleem is op die plaats kan u het melden aan de politie met vraag eens toezicht te komen houden.


18.3. Markeringen van oversteekplaatsen voor voetgangers.
zebrapad

De breedte van de stroken en van hun tussenafstand is ongeveer 0,50 m overeenkomstig plaat 5 van bijlage 4 tot dit besluit.
Zij hebben een lengte van ten minste :

* 3,00 m op de wegen waar de hoogste toegelaten snelheid lager is dan of gelijk aan 70 km/u;
* 4,00 m op de wegen waar een snelheid van meer dan 70 km/u is toegelaten.

18.4. Markeringen van oversteekplaatsen voor fietsers en bestuurders van tweewielige bromfietsen.

oversteekplaats fietsers

De afstand tussen de twee onderbroken strepen is ten minste 1,00 m overeenkomstig plaat 6 van bijlage 4 tot dit besluit.

Deze tussenruimte kan evenwel teruggebracht worden tot ten minste 0,80 m indien het fietspad met éénrichtingsverkeer is.

Deze onderbroken strepen worden gevormd door vierkanten of parallellogrammen met als zijde ongeveer 0,50 m en met een tussenafstand van ongeveer 0,50 m.

De dwarsmarkering moet aangebracht worden wanneer fietsers en bestuurders van tweewielige bromfietsen de rijbaan moeten oversteken buiten het kruispunt of de rotonde.

Zij mag niet aangebracht worden op het kruispunt of de rotonde wanneer de fietsers en bestuurders van tweewielige bromfietsen dezelfde voorrangsregels moeten naleven als de andere bestuurders.

De ondergeschiktheid aan het verkeer op de openbare weg die wordt overgestoken mag verduidelijkt worden door de verkeersborden B1 of B5.

sniper
Berichten: 780
Locatie: meetkerke

#3 , 09 feb 2010 21:43

Een fietser - dus een bereden fiets is een voertuig.
Een oversteekplaats voor voetgangers is enkel voor voetgangers.
Een fietser die een zebrapad gebruikt om over te steken doet een overtreding nl als bestuurder gebruik maken van het zebrapad.
.
het over een oversteekplaats voor voetgangers fietsen op zich is geen overtreding
wat de meeste fietsers wel denken is dat ze er dezelfde 'bescherming' genieten van een voetganger op die oversteekplaats
en dat is fout
het is enkel voor voetgangers dat de bestuurders (ook fietsers) verplicht zijn om te stoppen

een overstekende fietser is een bestuurder die een maneuver uitvoert, en die moet daarbij voorrang geven aan alle andere weggebruikers
beter een slechte dag op zee,
dan een goede dag op het werk

Reclame

JohnD
Berichten: 3580

#4 , 10 feb 2010 10:05

het over een oversteekplaats voor voetgangers fietsen op zich is geen overtreding
Ik denk van wel, andere zaak is of politie daar een PV voor opmaakt
een overstekende fietser is een bestuurder die een maneuver uitvoert, en die moet daarbij voorrang geven aan alle andere weggebruikers
Dat versta ik ook niet dat dat als maneuver zou beschouwd worden. Een fietser mag enkel naast zijn fiets al stappend het zebrapad oversteken.

In dat verband zal F zich in zijn 1e antwooed ook vergist hebben denk ik
Als hij er echter naast rijdt is hij niet in overtreding maar steekt hij over.

Een zebrapad is geen fietspad.
Buiten de politiek correcte krijtlijnen durven denken is per definitie reactionair. Kortom, kritisch nadenken is rechts geworden. Dat is niet echt een compliment voor links" : Mia Doornaert in De Standaard

bartvdv
Berichten: 1911

#5 , 10 feb 2010 10:36

Fietsers mogen wel degelijk gebruikmaken van het zebrapad om over te steken, tenzij er een specifieke oversteekplaats voorzien is voor de fietser bv. aangeduid door de witte onderbroken evenwijdige strepen naast sommige grote zebrapaden; er staan daar voor hen ook haaietanden.

Ze hebben echter géén voorrang. Willen ze die toch, dan moeten ze afstappen en met de fiets aan de hand het zebrapad oversteken.

Maar veel fietsers weten het niet of vegen er hun voeten aan, zoals nogal wat automobilisten geen moeite doen om te stoppen als iemand wil oversteken aan een zebrapad.

sniper
Berichten: 780
Locatie: meetkerke

#6 , 10 feb 2010 11:02

Dat versta ik ook niet dat dat als maneuver zou beschouwd worden.
12.4. De bestuurder die een maneuver wil uitvoeren, moet voorrang verlenen aan de andere weggebruikers.

Worden inzonderheid als manoeuvres beschouwd : van rijstrook of van file veranderen, de rijbaan oversteken, een parkeerplaats verlaten of oprijden, uit een aanpalende eigendom komen, keren of achteruitrijden.
Een fietser mag enkel naast zijn fiets al stappend het zebrapad oversteken.

In dat verband zal F zich in zijn 1e antwoord ook vergist hebben denk ik
Als hij er echter naast rijdt is hij niet in overtreding maar steekt hij over.

Een zebrapad is geen fietspad.
er staat nergens in de wegcode dat er niet mag gereden worden op een oversteekplaats voor voetgangers (enkel niet parkeren)
dus een fietser mag gerust op die plaats oversteken
maar hij geniet hierbij niet van de 'bescherming' die een voetganger geniet
beter een slechte dag op zee,
dan een goede dag op het werk

JohnD
Berichten: 3580

#7 , 10 feb 2010 15:53

Fietsers mogen wel degelijk gebruikmaken van het zebrapad om over te steken, tenzij er een specifieke oversteekplaats voorzien is voor de fietser bv. aangeduid door de witte onderbroken evenwijdige strepen naast sommige grote zebrapaden; er staan daar voor hen ook haaietanden.
Natuurlijk mogen ze gebruikmaken van het zebrapad om over te steken, maar enkel met hun fiets aan de hand (als voetganger dus), niet al rijdend, tenzij dat ergens in de wetgeving staat. Een fietser moet afstappen aan een zebrapad. Trouwens het is nog altijd een oversteekplaats voor voetgangers. Een rijdende fietser is een voertuig.
Buiten de politiek correcte krijtlijnen durven denken is per definitie reactionair. Kortom, kritisch nadenken is rechts geworden. Dat is niet echt een compliment voor links" : Mia Doornaert in De Standaard

roharro
Topic Starter
Berichten: 13439
Juridisch actief: Ja
Locatie: Plopsaland

#8 , 10 feb 2010 16:20

In de lijn van hetzelfde onderwerp vraag ik me af of het voor fietsers is toegelaten op de voetpaden te fietsen. Waar ik woon zie ik dat dagelijks veelvuldig gebeuren. Fietsers zeggen me dan dat het te gevaarlijk voor hen is op de rijbaan en daarom het recht hebben om tusen de vietgangers te fietsen. (Nochtans is de rijban niet zo gevaarlijk hoor, maar er liggen kasseitjes als wegbedekking wat niet comfortabel rijdt.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

bartvdv
Berichten: 1911

#9 , 10 feb 2010 16:26

Natuurlijk mogen ze gebruikmaken van het zebrapad om over te steken, maar enkel met hun fiets aan de hand...
Neen, neen, ze mogen al fietsend gebruikmaken van het zebrapad om over te steken, maar ze hebben in tegenstelling tot voetgangers geen voorrang.

bartvdv
Berichten: 1911

#10 , 10 feb 2010 16:36

In de lijn van hetzelfde onderwerp vraag ik me af of het voor fietsers is toegelaten op de voetpaden te fietsen.
Neen, dat mogen ze niet: binnen de bebouwde kom horen ze op de rijbaan of op het fietspad. Alleen kinderen jonger dan 9 en met een fietsje met wielen niet groter dan 50 cm diameter en kunnen fietsen, mogen wel op het voetpad fietsen, maar mogen voetgangers niet hinderen.

En om het nog ingewikkelder te maken: buiten de bebouwde kom mogen ze wél fietsen op het voetpad.

Er bestaat wel een blauw verkeersbord dat aangeeft dat fietsers en voetgangers van hetzelfde deel van de openbare weg moeten gebruikmaken.

JohnD
Berichten: 3580

#11 , 10 feb 2010 16:46

Neen, neen, ze mogen al fietsend gebruikmaken van het zebrapad om over te steken, maar ze hebben in tegenstelling tot voetgangers geen voorrang.
Je zal bedoelen neem ik aan, dat omdat het niet specifiek verboden is, het toegelaten is.

Dan zou je dus met een brommer ook al rijdend over een zebrapad mogen oversteken ?
Buiten de politiek correcte krijtlijnen durven denken is per definitie reactionair. Kortom, kritisch nadenken is rechts geworden. Dat is niet echt een compliment voor links" : Mia Doornaert in De Standaard

bartvdv
Berichten: 1911

#12 , 10 feb 2010 17:22

Dan zou je dus met een brommer ook al rijdend over een zebrapad mogen oversteken ?
Bromfietsen van klasse A (max. 25 km/uur) wel omdat zij dezelfde voorzieningen moeten volgen als fietsers. Bromfietsen van klasse B moeten binnen de bebouwde kom op de rijweg rijden. Tenzij er verkeersborden zijn die het anders opleggen (sniper?). En zoals altijd moet de nodige voorzichtigheid aan de dag gelegd worden om voetgangers niet te hinderen of in gevaar te brengen.

Franciscus
Berichten: 38583

#13 , 10 feb 2010 18:19

Sniper heeft gelijk - het is niet het rijden op zich dat de overtreding uitmaakt het zijn de zaken die ermee gepaard kunnen gaan die een overtreding uitmaken. Voor de rest blijft mijn antwoord wel correct.
Sniper zet steeds het puntje op (mij) i - bedankt.

sniper
Berichten: 780
Locatie: meetkerke

#14 , 10 feb 2010 19:41

Dan zou je dus met een brommer ook al rijdend over een zebrapad mogen oversteken ?
dat mag, en ook met de auto mag het

je voert daarbij een maneuver uit en moet dus voorrang verlenen aan alle andere weggebruikers

ook moet je er rekening mee houden dat er op het moment dat je de oversteekplaats wil oprijden, geen voetganger aanstalten maakt om op die plaats over te steken
dan heb je immers arts 40.4.1 en 40.4.2 die in werking treden
beter een slechte dag op zee,
dan een goede dag op het werk

artemis
Berichten: 3293

#15 , 11 feb 2010 11:08

In de lijn van hetzelfde onderwerp vraag ik me af of het voor fietsers is toegelaten op de voetpaden te fietsen.
Neen, dat mogen ze niet: binnen de bebouwde kom horen ze op de rijbaan of op het fietspad. Alleen kinderen jonger dan 9 en met een fietsje met wielen niet groter dan 50 cm diameter en kunnen fietsen, mogen wel op het voetpad fietsen, maar mogen voetgangers niet hinderen.

En om het nog ingewikkelder te maken: buiten de bebouwde kom mogen ze wél fietsen op het voetpad.

Er bestaat wel een blauw verkeersbord dat aangeeft dat fietsers en voetgangers van hetzelfde deel van de openbare weg moeten gebruikmaken.
Ik dacht dat het ook toegelaten was op het voetpad te fietsen als het wegdek er gevaarlijk bij ligt, bv met putten erin.

Terug naar “Wegcode & Verkeersovertredingen”