belastingen eenmanszaak

leen88
Topic Starter
Berichten: 12

belastingen eenmanszaak

#1 , 28 jan 2010 15:11

Hallo!

Ik zou met een eenmanszaak beginnen online. Er zijn enkel kosten voor de webhosting en de reclame. Eventueel ook mijn boekhouding laten nakijken door een boekhouder. Maar normaal gezien zal ik die zelf doen.
Ik heb gelezen dat er bv 45 % btw van je inkomsten afgaat. Naar mijn mening lijkt dat nogal veel...

Daarom een kleine berekening om te zien of ik het wel helemaal begrijp.

Dit staat bij unizo:
inkomstschijven: 17.610 tot 32.270 EUR is 45% belastingen
Belasting per inkomstschijf: 6.597 EUR
totaal: 12.213 EUR

Stel ik verdien 25 000 euro per jaar. (zonder btw) (er wordt op jaarbasis betaald)
Dan heb ik 25 000 maal 0.45 = 11 250 euro: moet ik dit bedrag dan aan de belastingen betalen?

En op sommige sites staat dat de sociale zekerheid er al is bij inbegrepen en op andere niet.

Stel dat dit niet het geval is dan is het ongeveer 2500 euro per jaar dat je sociale zekerheid betaald. (wordt betaald per kwartaal)

Dan heb je in principe dit:
25 000 euro winst
- 11 250 euro belastingen (-45%)
- 2 500 euro sociale bijdrage
= 11 250 loon

En dan is: 11 250 : 12 = 937, 50 per maand loon.
Maar dan moet je nog geld opzij zetten voor reclame, eventueel boekhouder, enz

Is dit dan wel de moeite? Aangezien er ook kans bestaat dat het concept de eerste maanden niet meteen begint te draaien. Ik dacht te starten in bijberoep voor de zekerheid, maar dat betekend dat ik wel nog een jaartje zal moeten wachten en ik werk momenteel al een jaar aan dit concept. Ik heb het nog niet kunnen verwezenlijken omdat ik de stap niet durf zetten indien het niet zou draaien. En momenteel studeer ik in volwassenonderwijs en dat zal nog een jaar duren.

Klopt mijn berekeningen en wat denkt u dat het beste is om te doen? Er voor gaan als zelfstandige in een eenmanszaak of wachten tot ik mijn studies gedaan heb en starten in bijberoep?
Of wat nog een mogelijkheid is is in een vennootschapsvorm starten, maar dan moet ik een vennoot zoeken en een hoog startbedrag hebben, dan heb je nog de notariskosten, de dubbele boekhouding en veel meer administratie.

Dank u wel!

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
bartvdv
Berichten: 1911

#2 , 28 jan 2010 16:33

Met een eigen bedrijf beginnen onder de vorm van een vennootschap vereist een stevig startkapitaal, een degelijk zakenplan, een toekomstvisie, discipline, Mogelijk werk je de eerste jaren voor niets ... Studeren en werken gaan vaak niet samen. J

Je verwart een aantal dingen. De btw die je aanrekent (waarschijnlijk 21%) is niet voor jou, maar moet je doorstorten naar de btw-diensten en mag je zeker niet opsouperen. Op sommige handelingen betaal je btw, op andere dan weer niet.

Wat de vennootschap verdient, is niet van jou. De vennootschap betaalt -eenvoudig gezegd - belastingen op wat de vennootschap netto overhoudt na aftrek van alle kosten (vennootschapsbelasting). Jij ontvangt als werkend vennoot een loon. Op dat loon betaal jij personenbelasting. Ligt dat laag, dan betaal je weinig, ligt dat hoog, dan betaal je veel.

Je betaalt als beginnend zelfstandige een forfaitair bedrag aan sociale zekerheid dat na drie jaar herzien wordt. Kom je in de verleiding om jezelf de eerste drie jaar een ontzettend hoog loon uit te keren, dan mag je een fors bedrag bijbetalen aan sociale zekerheid.

Het kan natuurlijk zijn, dat je gewoon in bijberoep naast je studies een handeltje opzet en daarbij een btw-vrijstelling aanvraagt omdat je verwachte inkomsten beneden 5500 euro liggen (exacte bedrag ken ik niet meer).

Het lijkt mij beter dat je voor jezelf een en ander op papier zet en een afspraak regelt bij een boekhouder. Wat professioneel advies vragen kost niet noodzakelijk veel geld (sommigen geven het zelfs gratis).

Je zal je wel in regel moeten stellen met een aantal organisaties en je administratie goed moeten bij houden. Zelf je boekhouding doen onder de vorm van facturen inboeken kan, maar een balans opstellen vereist meer vaardigheden.

leen88
Topic Starter
Berichten: 12

#3 , 28 jan 2010 20:07

Dag Bart,

Inderdaad, in een vennootschapsvorm ben je verplicht een minimumkapitaal te hebben. Voor een eenmanszaak niet en dat is wel handig aangezien mijn startkapitaal iets van een 800 euro per site zal zijn.
En ik studeer halftijds, dus dat valt goed mee :-)

Het zakenplan heb ik al, ook hoe ik de reclame zal brengen en de omgekeerde reclame zodat de mensen weten dat de site bestaat en waarvoor ze diend.

Over de btw:
Ik bedoel niet de btw die je aanrekent op je verkoopfactuur (21%) Voor een verkoopfactuur is het te betalen btw: dus die geef je af aan de belastingen. Dat weet ik, maar ik zie nu dat ik een fout heb geschreven. Deze zin:
Ik heb gelezen dat er bv 45 % btw van je inkomsten afgaat. Naar mijn mening lijkt dat nogal veel...
Moet zijn 45 % belastingen ipv btw. Sorrie :-)
Dus stel dat je (ik zeg maar iets) 25 000 euro winst hebt zonder de btw van je verkoopfacturen want die geef je toch af, dan gaat er in principe 45% belastingen af. Een eenmanszaak gaat bij de personenbelasting. Indien die 45 er al is afgetrokken heb je dan je netto inkomen?

Qua vennootschap: Het is daarom dat ik dat niet zo zie zitten. Te veel rondslomp, je ontvangt inderdaad loon als werkend vennoot. Veel meer administratie en verplichtingen. Wel is de belastingen daar maar 33 % maximum. Je moet dubbel boekhouden en bij een eenmanszaak enkel boekhouden. Maar dat boekhouden is eigenlijk geen probleem voor mij, een belans opstellen kan ik ook. Ik heb net 51 op 60 voor mijn examen boekhouden ;) .

Dat bedrag voor de sociale zekerheid bedraagd over de 600 euro per kwartaal (dus neem zo'n 2500 euro per jaar). Dat is al veel in mijn ogen, maar soit.
Het loon dat je jezelf uitbetaald maakt bij een eenmanszaak niets uit omdat het privévermogen en de winst van het bedrijf in principe niet gescheiden worden.
Ahha, dus het bedrag dat je betaald aan de sociale zekerheid is gebasseerd op je loon. Dus hoe meer je verdiend hoe meer je betaald. Maar aangezien een eenmanszaak onder personenbelasting valt zal dit zoiezo altijd hoog zijn want er wordt geen onderscheidt gemaakt tussen winst van bedrijf en privévermogen of loon.

Het is niet zomaar een handeltje. Het is een concept waarvan ik hoop dat het doorgroeit en groter wordt. Voorbereidingen zijn al genomen. Maar het moet natuurlijk aanslaan want dat weet je nooit. Daarom dat het veiliger zou zijn in bijberoep. Maar dat is nog een jaartje wachten.
Ik denk wel dat het zal aanslaan en op termijn succes zal hebben, maar in het begin misschien niet.

Ik was zoiezo van plan om eens bij unizo langs te gaan, maar dat is nog niet gelukt.
Bij unizo geven ze veel informatie en kan je indien je wil een starterspakket nemen, dan krijg je begeleiding in heel de rompslomp. En dat is wel handig voor een jonge starter :-)

Maar nu weet ik nog niet goed hoe de belastingen in elkaar zitten.
Je hebt de btw die je aanrekent per verkoopfactuur en die moet je aan de belastingen betalen. maar dan moet je blijkbaar ook nog 45% aan de belastingen betalen op je winst. Klopt dit?

Dank je wel!

Reclame

roharro
Berichten: 13439
Juridisch actief: Ja
Locatie: Plopsaland

#4 , 28 jan 2010 20:25

Neen geen vlak tarief van 45 percent ingvl van aangifte in de personenbelasting. Dit zijn de schalen:

Schijven (netto jaarlijks belastbaar inkomen)
Belastingtarief .
Van 0 tot 7 420 euro 25 %
Van 7 420 tot 10 570 euro 30 %
Van 10 570 tot 17 610 euro 40 %
Van 17 610 tot 32 270 euro 45 %
Meer dan 32 720 euro 50 %

Er is een belastingvrije som van +/- 6000 EUR.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

leen88
Topic Starter
Berichten: 12

#5 , 28 jan 2010 20:59

Dus stel dat je 25 000 netto verdiend, dan gaat er 45% af. Da's wel veel he :-). Dan hou je eigenlijk niet veel meer over, dus moet je eigenlijk zorgen dat je meer verdiend... Dan is het misschien toch beter om in bijberoep te beginnen en als het goed draaid naar zelfstandige gaan. :-)

roharro
Berichten: 13439
Juridisch actief: Ja
Locatie: Plopsaland

#6 , 28 jan 2010 21:06

Dus stel dat je 25 000 netto verdiend, dan gaat er 45% af. :-)
Neen er gaat geen 45 percent van uw inkomen. Alleen op het deel boven de 17610 EUR.
En of u nu xx EUR verdient in hoofdberoep of in bijberoep maakt geen verschil voor de belastingen! In de belastingaangifte moeten alle inkomsten worden aangegeven en die worden dan samen belast.

Vergeet ook niet dat u een ondernemingsnummer en BTW nummer zult moeten aanvragen. U zal ook een getuigschrift moeten voorleggen dat aantoont dat u over de nodige bedrijfseconomische kennis beschikt.
Laatst gewijzigd door roharro op 28 jan 2010 21:10, 1 keer totaal gewijzigd.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

leen88
Topic Starter
Berichten: 12

#7 , 28 jan 2010 21:10

Wacht he. :-)

Dus dan doe je bv inkomen: 25000 - 17000 = 8000
Dus er gaat 45% of van de 8000?
Als 25 000 je netto inkomen is?

roharro
Berichten: 13439
Juridisch actief: Ja
Locatie: Plopsaland

#8 , 28 jan 2010 21:16

Wacht he. :-)

Dus dan doe je bv inkomen: 25000 - 17000 = 8000
Dus er gaat 45% of van de 8000?
Als 25 000 je netto inkomen is?
Op eerste deel van 0 tot 7 420 euro: 25 %
Op tweede deel van 7 420 tot 10 570 euro: 30 %
Op derde deel van 10 570 tot 17 610 euro: 40 %
Op (25000 - 17 610) euro: 45 %

en dan de vier bedragen samentellen.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

leen88
Topic Starter
Berichten: 12

#9 , 28 jan 2010 21:19

Oké, dank je wel!

Ik zal binnenkort eens naar unizo gaan. Ik heb het al te lang uitgesteld. Maar ik ben ook een beetje aan het wachten tot de crisis wat beter is.

Ja, die administratieve rompslomp ;-). bTW nummer, ondernemingsnummer, ook een online facturatiesysteem, enz, ...

Terug naar “Belastingen, BTW & Accijnzen”