Gestolen Scooter Gekocht en in beslag genomen en nu ?

D_A_V_Y
Topic Starter
Berichten: 6

Gestolen Scooter Gekocht en in beslag genomen en nu ?

#1 , 19 mei 2009 22:07

Hallo,
zal het proberen kort uit te leggen.
Had een scooter gekocht met papieren,enkele weken later een 2de scooter gekocht die aangeboden stond onder advertentie "100cc scooter voor onderdelen"
Ik heb de 2de scooter gekocht met alleen gelijkvormigheidsattest de papieren zou de verkoper opsturen aangezien zijn vader deze niet onmiddelijk vond.
Omdat op de eerste kader een houder voor koffertje was gelast en deze was aan het roesten heb ik alle delen op de laatst aangekochte scooter gezet deze werkte niet, heb hem werkend gekregen en wou me nu bevragen bij het politie bureau voor het inschrijven van mij laatste aangekochte 100cc scooter.
Bleek nu dat de scooter gestolen was en nu hebben ze beide scooters in beslag genomen (ene bestaande uit losse delen en kader en 2de volledig in orde scooter waarvan het kader van de gestolen scooter is.
Wat gaat er nu gebeuren?
Krijg ik de beide scooters terug aangezien ik deze rechtmatig kocht en geen weet had dat de 2de scooter voor onderdelen een gestolen scooter was?
(had een verkoopsovereenkomstje geschreven met naam persoon,kadernummer,adres persoon,een verkoopsom van 150 euro)
heb ook enkele mails ivm scooter dat deze niet werkte en de advertentie "100cc scooter voor wisselstukken"

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Buzzer
Berichten: 73

#2 , 19 mei 2009 22:52

Als u de scooter volledig ter goeder trouw gekocht had en niet wist dat die gestolen was, dan mag u de scooter houden. U hoeft de oorspronkelijke eigenaar niet te vergoeden.

Het kan wel zijn dat u tijdelijk de scooters kwijt bent voor onderzoek later moet je die terugkrijgen

Zjef
Berichten: 156

#3 , 19 mei 2009 23:15

Indien de verkoper geen handelaar is:
Art. 2279 B.W. Met betrekking tot roerende goederen geldt het bezit als titel.
Niettemin kan hij die een zaak verloren heeft of aan wie een zaak ontstolen is, gedurende drie jaren, te rekenen van de dag waarop het verlies of de diefstal heeft plaatsgehad, de zaak terugvorderen van degenen in wiens handen hij ze vindt; behoudens het verhaal van de laatstgenoemde op degene van wie hij ze bekomen heeft.

Dus echte eigenaar kan de scooter wel terugvorderen zonder vergoeding en jij zal de 150 euro van de verkoper moeten eisen.

Indien de verkoper wel handelaar is:
Art. 2280 B.W. Indien de tegenwoordige bezitter van de gestolen of verloren zaak deze gekocht heeft op een jaarmarkt of op een andere markt, of op een openbare verkoping, of van een koopman die dergelijke zaken verkoopt, kan de oorspronkelijke eigenaar zich de zaak niet doen teruggeven dan mits hij de prijs die zij hem gekost heeft, aan de bezitter terugbetaalt.

De echte eigenaar zal de scooter maar krijgen als hij je 150 euro betaalt.

Reclame

D_A_V_Y
Topic Starter
Berichten: 6

#4 , 20 mei 2009 14:22

De scooter is gestolen geweest in 2001
Dus dan krijg ik waarschijnlijk de scooter terug dan ?

Gebruiker34
Berichten: 334

#5 , 20 mei 2009 16:23

In principe wel. Of de rechter moet er van uitgaan dat je goed genoeg wist dat het om een gestolen scooter ging.

D_A_V_Y
Topic Starter
Berichten: 6

#6 , 20 mei 2009 19:16

Ik snap het, maar uit mijn verklaring die ik heb afgelegd zal het wel duidelijk zijn, want als ik wist dat het om een gestolen goed ging dan had ik de scooter ten eerste al niet gekocht, en dan zou ik zeker geen goede delen hierop overzetten en met mijn gelijkvormigheidsattest naar de politie gaan om mij te bevragen over het inschrijven van de 100cc scooter.

Wat ik me nu wel af vraag is hoe lang zo'n zaak duurt,en of ik hier niets aan kan doen dat de zaak sneller afgehandeld word.
(want ik wou de scooter gebruiken voor woon-werk verkeer
Men zei me al dat dit zeker meer dan 1 jaar gaat duren ,omdat men de verkoper moet verhoren en moet uitzoeken wie de diefstal gepleegd heeft en dan nog de rechtzaak)

En wie spreekt het vonnis uit ? de vrederechter ?
En wat als ik niet akkoord ben met het vonnis, kan ik dan nog iets doen dan ?

Franciscus
Berichten: 38590

#7 , 22 mei 2009 18:46

Vraag eens na bij de politie of de echte eigenaar de scooter niet heeft teruggekregen ( of zijn verzekering) - dan had het voertuig moeten ontseind worden zoals het heet.
De politie zal nu bij uw verkoprer gaan navragen waar hij die gekocht heeft - hopelijk weet die het nog enz enz ...

D_A_V_Y
Topic Starter
Berichten: 6

#8 , 25 mei 2009 22:41

Nee heb het niet nagevraagd want de scooter was al niet meer ingeschreven sinds 2001 vertelde de politie mijn toen ik me ging bevragen voor het inschrijven van de scooter.

Ik wou mijn rechtsbijstand inschakelen, maar heb vandaag vernomen dat dit niet mogelijk is, Wat zou ik nog moeten doen om er zeker van te zijn dat ik geinformeerd blijf over de stand van zaken ?

Ik heb wel gehoord dat ik mijn moet laten registeren bij de rechtbank als benadeelde partij (met mijn pv nr),klopt dit er zijn er zo nog dingen die ik zeker niet mag vergeten?

Franciscus
Berichten: 38590

#9 , 28 mei 2009 17:16

klopt - normaal gaat je een attest klachtneerlegging gekregen heben en daar staat al de uitleg op.
Vraag ook aan politie om de laatst gekende eigenaar te contacteren en die zijn verzekering - zoals reeds gezegd komt het dikwijls voor dat de bromfiets wel teruggaat maar nooit ontseind wordt want politie niet in kennis.

Terug naar “Archief”