Is een kachel roerend goed ?

Lila B
Topic Starter

Is een kachel roerend goed ?

#1 , 16 mei 2009 09:53

Hallo,

Is de houtkachel in mijn woning roerend goed ? De woning beschikt overal over centrale verwarming. De houtkachel heeft vooral een decoratieve waarde. Kan ik die bij verhuur ter overname aanbieden of eventueel gewoon meenemen ?
Graag jullie mening ?
Lila B

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Bartie

#2 , 16 mei 2009 10:01

Art. 517 B.W. Goederen zijn onroerend, of uit hun aard, of door hun bestemming, of door het voorwerp waarop zij betrekking hebben.

In principe is een houtkachel dus een roerend goed.

MAAR:

Onroerend zijn eveneens alle zaken die duurzaam met het onroerend goed verbonden zijn.
Met andere woorden, wanneer de houtkachel niet kan worden weggenomen zonder schade aan te richten aan het onroerend goed (de woning), dan is de houtkachel onroerend geworden.

Vermoedelijk zal ze dus onroerend zijn.
Dit bericht betreft geen officieel juridisch advies. Vaak hangt alles af van feitelijkheden, die pas uit lezing van de officiële gegevens blijken...

dieke

#3 , 16 mei 2009 15:16

MAAR:

Onroerend zijn eveneens alle zaken die duurzaam met het onroerend goed verbonden zijn.
Met andere woorden, wanneer de houtkachel niet kan worden weggenomen zonder schade aan te richten aan het onroerend goed (de woning), dan is de houtkachel onroerend geworden.

Vermoedelijk zal ze dus onroerend zijn.
Een houtkachel is normaliter verbonden aan een rookkanaal. Ik zie niet in hoe je schade zou toebrengen aan een woning door een kachel af te sluiten van dat rookkanaal. Tenzij natuurlijk die kachel op de vloer is vastgemaakt.

Reclame

Lori

#4 , 16 mei 2009 18:16

Je zou bij bezichtiging al kunnen aangeven dat hij niet bij de koop hoort .

Terug naar “Huren”