regeling financiën voor samenwonende

devilke
Topic Starter
Berichten: 20

regeling financiën voor samenwonende

#1 , 22 apr 2009 10:05

Hey

Mijn vriendin en ikzelf wonen dus in een huis mijn eigendom is; gekregen van de ouders.

Ik verdien maandelijks 200 a 300 euro minder dan mijn vriendin; maar zij betaalt ook niets gedurende de tijd die we al samenwonen. Hierdoor kunnen we natuurlijk zeer goed sparen. Onze wedden komen op onze gemeenschappelijke spaar- en zichtrekening. Daarmee betalen we alles; verzekering+belastingen woning, maar geen veranderingen aan de woning. Dat laatste betaal ik zelf.

Zij stelt zich de vraag hoe zich dat naar later toe vertaalt.
Er is waarschijnlijk een verschil indien we trouwen of niet, kinderen hebben of niet?

Bijvoorbeeld wanneer er een laaiende ruzie is/wanneer ik sterf; staat zij dan op straat of hoe wordt zoiets geregeld?

Als zij het zou willen inkopen voor de helft met het bedrag dat ze meer verdient zou ze nog +35jaar moeten afbetalen. Is dit wel een optie?
Wat wanneer het vierkant draait na 15 jaar?

Hoe regel je zoiets best voor beide partijen? Zodoende mijn vriendin ook iets heeft om op terug te vallen en ik me zelf niet blootgeef.


Alleszins bedankt voor de info

devilke

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
j.demoor
Berichten: 10360

#2 , 23 apr 2009 10:39

“Art.745octies.§ 1. De langstlevende wettelijk samenwonende verkrijgt, met welke erfgenamen hij ook tot de nalatenschap komt, het vruchtgebruik van het onroerend goed dat tijdens het samenwonen het gezin tot gemeenschappelijke verblijfplaats diende en van het daarin aanwezige huisraad....§ 2. Niettegenstaande enig andersluidend beding kan ieder die de blote eigendom verkrijgt, eisen dat een boedelbeschrijving van het huisraad en een staat van de gemeenschappelijke verblijfplaats wordt opgemaakt.§ 3. De regels inzake het vruchtgebruik van de langstlevende echtgenoot die zijn opgenomen in de artikelen 745quater tot 745septies zijn van overeenkomstige toepassing op het vruchtgebruik van de langstlevende wettelijk samenwonende.”(Burgerlijk Wetboek).

Bij ontbreken van huwelijk of wettelijk samenwonen erft de langstlevende FEITELIJK samenwonende NIETS van de eerststervende en dient hij diens erfgenamen te bewijzen wat in de vermengde boedel zijn eigendom is.
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

devilke
Topic Starter
Berichten: 20

#3 , 23 apr 2009 15:52

verwijderd dubbelpost
Laatst gewijzigd door devilke op 23 apr 2009 16:02, 1 keer totaal gewijzigd.

Reclame

devilke
Topic Starter
Berichten: 20

#4 , 23 apr 2009 15:57

verwijderd; dubbelpost
Laatst gewijzigd door devilke op 23 apr 2009 16:02, 1 keer totaal gewijzigd.

devilke
Topic Starter
Berichten: 20

#5 , 23 apr 2009 15:59

Hoe wordt bepaald of iemand 'samenwoont' en dus niet gehuwd noch een samenwoningscontract heeft? Hoe kan iemand bewijzen dat hij in zo'n situatie samenwoont of samenwoonde?

Wat is of zijn de meest voor de hand liggende opties bij mensen die gaan samenwonen maar waarbij er zulk groot verschil is in eigendom; maar waarbij de andere wel meer verdient. (ongeveer 300 euro/maand meer)???

Ik wil mezelf noch men partner tekort doen of blootstellen aan grote risico's nu of in de toekomst.

Is de regeling zoals ik in mijn 1ste topic beschreven heb 'eerlijk' en/of zijn er betere regelingen mogelijk?
“Art.745octies.§ 1. De langstlevende wettelijk samenwonende verkrijgt, met welke erfgenamen hij ook tot de nalatenschap komt, het vruchtgebruik van het onroerend goed dat tijdens het samenwonen het gezin tot gemeenschappelijke verblijfplaats diende en van het daarin aanwezige huisraad....§ 2. Niettegenstaande enig andersluidend beding kan ieder die de blote eigendom verkrijgt, eisen dat een boedelbeschrijving van het huisraad en een staat van de gemeenschappelijke verblijfplaats wordt opgemaakt.§ 3. De regels inzake het vruchtgebruik van de langstlevende echtgenoot die zijn opgenomen in de artikelen 745quater tot 745septies zijn van overeenkomstige toepassing op het vruchtgebruik van de langstlevende wettelijk samenwonende.”(Burgerlijk Wetboek).

Bij ontbreken van huwelijk of wettelijk samenwonen erft de langstlevende FEITELIJK samenwonende NIETS van de eerststervende en dient hij diens erfgenamen te bewijzen wat in de vermengde boedel zijn eigendom is.

Terug naar “Huwelijk & Samenwoning”