Erfenis in het buitenland: notaris in Belgi

Miet
Topic Starter
Berichten: 3
Contacteer: Website

Erfenis in het buitenland: notaris in Belgi

#1 , 01 jun 2006 18:20

Als je een onroerend goed erft in het buitenland (Itali? in ons geval), dan moet je erfenisrechten in Itali? betalen, en gebeurt de verdeling bij een Italiaans Notaris.
Als de ergenamen nu in Belgi? wonen, en de Belgische nationaliteit hebben, moet je dan ook langs een Belgisch notaris passeren?
Dank bij voorbaat! Miet

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Anke
Berichten: 365
Contacteer: Website

#2 , 01 jun 2006 21:52

Beste,

Noteer dat het zo is dat de nalatenschap openvalt in de woonplaats van de overledene.

Miet
Topic Starter
Berichten: 3
Contacteer: Website

#3 , 01 jun 2006 22:05

Dank!
de persoon overleed inderdaad in Itali?, dus lijkt het erop dat alles in Itali? moet geregeld worden.

Is dit ook het geval als een van de ergenamen de Belgische nationaliteit heeft, in Belgi? woont, en een Belgische bewindvoerder heeft (naast een andere Italiaanse bewindvoerder)?

Dank bij voorbaat!

Reclame

Lex
Berichten: 3149
Locatie: N51° 13.797' E004° 26.612'

#4 , 02 jun 2006 20:23

Het erfrecht van de STAAT waar het overlijden plaats heeft is van toepassing!

Meer info kan U vinden op www.ipr.be

Sophie Delaere
Berichten: 20
Locatie: Pittem

#5 , 02 jun 2006 21:58

Volgens art. 78?1 is het inderdaad de Staat op wiens grondgebied de overledene bij zijn overlijden zijn gewone verblijfplaats had
Maar volgens mij is artikel 78?2 van toepassing nl recht van de Staat waar het onroerend goed is gelegen. Nu, het komt uiteindelijk op hetzelfde neer als hierboven is gesteld.

Let wel: in testament kan er keuze zijn voor een toepasselijk recht. Zoniet, dan geldt de algemene regel en kan ik het resultaat van mijn voorgangers beamen: erfrecht van Itali? geldt.

Sophie

Terug naar “Successie- & Registratierechten”