Verstopte buis WC in appartement

Symphonie
Topic Starter
Berichten: 7

Verstopte buis WC in appartement

#1 , 15 okt 2008 12:43

Het gaat om een blok met 3 appartementen.
Wij wonen op het gelijkvloers. Wc was verstopt. Blijkt dat de 3 WC in één smalle buis bijéénkomen en wij hebben er na veel zweten en zwoegen drie dikke stukken kalk uitgehaald van zeker 10 cm. op 4 à 5 !
Als op het 2de verdiep de wc werd doorgespoeld kwam alles er bij ons uit !

Kosten: waterschade is beperkt aangezien de voegen in de vloer ook niet meer nieuw zijn en het water langs daar de garage is ingelopen.
Deur stuk want wij waren niet thuis en ze hebben de deur opengeboord.
Alles bijéén ong. voor 100 euro kosten. Dus ook stukken om wc weer in elkaar te zetten enz... De moeite ni om de verzekering in te schakelen, franchise zou meer kosten. '

Huisbaas "verweet" mij dat ik mijn WC niet zou onderhouden !!! én sprak dus altijd van "verzekering" ... én bewijzen ... (vrienden hebben ons geholpen en die hebben wij iets van geld gegeven).
(opmerking: er zijn 2 huisbazen voor de drie app. en die verstaan elkaar onderling niet goed).

We zijn van plan om dit nu zo te laten. Maar moet die buis eens niet goed nagekeken worden of zo ... wat als er nog een stuk kalk ergens boven moest steken ...

Oplossing schijnt zou zijn dat er beneden in de garage een "stuk" op de buis wordt gezet zodat wanneer er een probleem is dit maar moet opengedraaid worden of zo ... kunnen wij eisen dat de huisbazen dit oplossen.



!

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Casalangdre
Berichten: 105

#2 , 15 okt 2008 15:38

Hier moet men een onderscheid maken tussen de herstellingen ten laste van de huurder en deze ten laste van de verhuurder. Indien de schade te wijten is aan slecht onderhoud, dan is het voor de huurder. Gevolgen van infrastructurele problemen zijn voor rekening van de eigenaar. Nu is dat in zo een geval op het eerste zicht moeilijk uit te maken. Ik zou zeggen dat het een gedeeld probleem is, enerzijds met de contructie van de drie buizen als structureel probleem. Het feit dat er iets in de buizen stak, wijst dan weer eerder op slecht onderhoud. In die optiek lijkt het mij dan ook niet verstandig om van de eigenaars te eisen dat het hersteld wordt. Men vervalt dan zeer snel in een welles/nietes discussie, met de bijkomende vraag of het gaat om een dringende herstelling of niet. Ik zou U dus eerder aanraden om voor te stellen aan de eigenaar(s) en/of andere bewoners om de afvoer te laten hermaken en de kosten te delen.

Symphonie
Topic Starter
Berichten: 7

#3 , 16 okt 2008 11:19

"Het feit dat er iets in de buis stak wijst op slecht onderhoud".

Wat bedoel je hiermee: het waren drie dikke stukken kalk.
Dat ik mijn wc niet onderhoud of de huisbazen geen onderhoud laten doen?

Hoe kan ik er de oorzaak van zijn dat er zoveel kalk in de buis zit?

Heb dit op mijn neus gekregen van de huisbaas "dat ik mijn wc niet onderhoud" (ben er nog altijd ni goed van) -

Reclame

JohnD
Berichten: 3580

#4 , 18 okt 2008 05:43

Kijk het zit zo dat die kalk met of zonder die zogezegde anti-kalkprodukten er na verloop van jaren toch komt.

Ik gebruik al jaren zelfs 2 i.p.v. 1 kaldodend produkt dat een weinig in het spoelwater word gemengd telkens je doorspoelt. Niettegenstaande dat is er nog steeds kalk in de WC bak.

Als er zo'n groot stuk kalk loskomt is dat pech voor de huisbaas en moet hij daarvoor naar mijn mening zelf voor opdraaien. Dat is iets dat jij met het beste onderhoud niet kan voorkomen. Bewijzen is natuurlijk iets anders. In dat geval dus vrederechter.

Terug naar “Huren”