Vervroegde terug betaling aan bank, wat met de intrest?

saysham
Topic Starter
Berichten: 7

Vervroegde terug betaling aan bank, wat met de intrest?

#1 , 26 sep 2008 09:14

Kan er mij iemand zeggen hoe ik kan berekenen hoeveel ik nog moet terug betalen wanneer ik mijn leningen vroeger wil terug betalen?

Ik kan dit laten berekenen door de bank maar dan moet ik nog 3 weken wachten voor een afspraak terwijl ik dit nu zou willen weten.

Als ik mijn geld zou beleggen zou het wel sneller gaan denk ik :cry:

Ik heb 3 leningen lopen

1 van 13.000 euro aan 5.3%
1 van 16000 aan 5.3%
1 van 25000 aan 3.7%

Ik vraag me gewoon af, hoe het zit met die intresten?

Neem nu ik moet op dag van vandaag nog 25000 euro betalen aan Hypoticair krediet dit loopt nog 13 jaar, in die 25000 euro zit 5091 euro aan intresten volgens de aflossingstabel.

Moet ik dan de volledige 25000 terug betalen of trekken ze de 5091 euro aan intresten af? Dus dan betaal ik 20.000 euro terug en hierop de 3 maanden wederbeleggingsvergoeding.

Klopt dit?

Het lijkt mij toch niet logisch dat ik de intresten voor de duurtijd van de lening moet betalen die nog 13 jaar loopt, terwijl ik ze ineens zou afbetalen.


Hopelijk weet er iemand raad ...

bedankt!!

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Lex
Berichten: 3149
Locatie: N51° 13.797' E004° 26.612'

#2 , 26 sep 2008 12:02

U zou dit moeten kunnen terug vinden in de aflossingstabel...en de leningsvoorwaarden.

Aangezien we hier geen zicht hebben op de aflossingstabel noch op de leningsvoorwaarden, vrees ik, dat niemand u verder zal kunnen helpen...

Uw hypotheek vroeger terug betaling is nefast voor uw belastingsaftrek!!

basejumper
Berichten: 4626
Locatie: Diest

#3 , 01 okt 2008 17:50

Beste,

Indien het gaat om een hypothecair krediet betaal je bij een vervroegde terugbetaling de nog uitstaande schuld (zie je delgingstabel ) + 3 maand wederbeleggingsvergoeding.
Het gaat hier om de uitstaande schuld in kapitaal!
Bvb resterende schuld = 20.000 en intrest is 5 %, dan betaal je vervroegd terug 20.000 + 3/12 X 5 % X 20.000 = 250 of in totaal 20.250 €. Tel daarbij de glopen intresten tot op de dag van de terugbetaling indien je niet op de eerste van de mand terugbetaalt.
Het verbaast me dat je drie weken op een afrekening moet wachten.
Het duurt effectief iets langer indien er een officiële afrekening voor een notaris dient gemaakt te worden, maar indicatief kan je dat bij de meeste banken onmiddellijk krijgen.
Uit zelfbeheersing groeit de Kracht.
Zelfkennis brengt ons tot Wijsheid.
Zelfvervolmaking leidt ons tot Schoonheid.

Reclame

KVME
Berichten: 2

#4 , 28 okt 2008 17:01

Lees eens na wat het contract schrijft.
3 maanden is standaard maar wordt soms wel van afgeweken.

Vergeet niet de kosten voor het schrappen van de hypothecaire inschrijving.
Deze zijn veel hoger dan de wederbeleggingsvergoeding.
Ongeveer 1.000 euro per 25.000 euro hypotheek

Indien geen hypothecair krediet: andere regels!

basejumper
Berichten: 4626
Locatie: Diest

#5 , 09 nov 2008 12:23

Beste,

De info van KVME is fout. Kosten handlichting bedragen niet meer dan wederbeleggingsvergoeding.
Handlichting voor een hypotheek van bvb 50.000 euro bedraagt ongeveer 370 euro, voor 75.000 euro circa 400 euro en voor 100.000 euro circa 430 euro. Vraag dit even (gratis) bij je notaris na. Ook op internet kan je via de zoekterm "kosten handlichting" al veel terugvinden.

succes
Uit zelfbeheersing groeit de Kracht.
Zelfkennis brengt ons tot Wijsheid.
Zelfvervolmaking leidt ons tot Schoonheid.

Terug naar “Bank & Beurs”