Huis kopen als BVBA

Sam
Topic Starter
Berichten: 1

Huis kopen als BVBA

#1 , 16 jun 2008 16:58

Kan er iemand me vertellen wat de voordelen en nadelen zijn van de aankoop van een huis als BVBA?

Ik heb een BVBA en sinds kort is mijn vriendin zelfstandige.

Wij hebben privé al een huis maar vragen ons af of we eventueel samen (met onze twee firma's of via een nieuwe op te richten firma) een ander huis konden kopen. Het huis dat we nu hebben zouden we verkopen of verhuren.


En hoeveel zou zo'n constructie ons privé kosten? Ik denk dan aan huur?

Als dit mogelijk is, wat doen we dan over 30 jaar wanneer dat huis afbetaald is en we uitbollen met onze zaak?



Alvast bedankt,

Sam

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
mijnhuurder
Berichten: 46

#2 , 03 jan 2009 21:06

Zo van buiten :

Voordelen:

* je kan ALLE kosten in de BVBA aanrekenen, inclusief de volledige kosten van de financiering (tov de beperkte 1800 euro belastingsvoordeel in de personenbelasing)
* je kan het huis afschrijven en zo besparen op de belastingen
* alles wat je betaalt aan het huis betaal je met firma geld, en dus niet met geld dat als loon eerst belast is geweest (maw, het kost je de helft)
* via de uitstekende fiscale wetgeving in Belgie wordt je forfaitair belast voor het gebruik van de bewoning op basis van het KI van de woning (dus iets vinden dat zeer leuk is met een laag KI)

Nadelen:

* als je het verkoopt is de meerwaarde belast (in prive is het na 5 jaar belastingsvrij)
* als je BVBA failliet gaat gaat je huis mee in het faillisement
* het is soms iets moeilijker om een financiering te krijgen (zeker als het een nieuwe BVBA is --> dus best je bestaande gebruiken)
* belastingen zijn geen fan van deze constructie, dus een controle kan wel eens rapper aan de orde zijn

Heb zelf zo'n constructie voor mijn huis, en eens afbetaald/afgeschreven kan je overwegen van het uit de BVBA te halen (registratierechten zijn relatief laag) en de BVBA liquideren (10% bonus in belastingen te betalen) om zo het huis te verwerven. Dan paar jaar bijhouden en dan verkopen prive als er voldoende meerwaarde is.

Maar dat zijn zorgen voor later, ondertussen leef ik in een huis voor zo ongeveer niks dat ik mij anders niet zou kunnen betalen.[/list]
De referentie rond verhuren in Belgie, appartement, huis, garage, box, etc: www.mijnhuurder.be

plentycoups
Berichten: 81

#3 , 24 jan 2009 21:24

en als je al verschillende huizen privé bezit, kan je dan geen bvba oprichten, en die huizen daar aan marktprijs aan verkopen, en zo verhuren...

Reclame

Rebel-with-a-cause
Berichten: 1216

#4 , 25 jan 2009 09:41

Dit is op te lossen met een patrimoniumvennootschap.
Een patrimoniumvennootschap is een vennootschap waarbij privaat vermogen of bedrijfsvermogen ondergebracht wordt in een afzonderlijke vennootschap en waarbij de inkomsten en uitgaven verbonden aan dit vennootschap aldus afzonderlijk beheerd worden door een onderscheiden rechtspersoon.


Lees meer hierover hier en hier.

mijnhuurder
Berichten: 46

#5 , 05 mar 2009 22:38

Verkopen is niet direct een goed idee,maar als het een bvba is kan je ze wel "inbrengen" aan 1% registratierechten.
De referentie rond verhuren in Belgie, appartement, huis, garage, box, etc: www.mijnhuurder.be

coerme
Berichten: 2

#6 , 18 mar 2011 11:34

Hoi

graag rakel ik voorgaande draad eens op en stel graag een bijkomende vraag.

Ikzelf bezit een volledig afbetaald huis. Maar wens te verhuizen naar een andere woonst.

De waarde van beide woonsten zijn navenant : ongeveer 340.000. Omdat ik mijn huis zelf verbouwde en inrichtte heb ik geen zin dit te verkopen. Anderzijds beschik over geen spaarcenten om een nieuwe woonst aan te kopen. Daarom bekijk ik graag of er geen andere mogelijkheid is.

Ik heb een zelfstandig bijberoep en zou dit klein bedrijfje kunnen omvormen naar een BVBA ? Wanneer de BVBA de woning zou aankopen, heb ikzelf meteen natuurlijk voldoende financiering om als privépersoon die andere woning aan te kopen. Dus zou dit een mooie oplossing kunnen zijn.

De BVBA dient bij de bank een "woonkrediet" aan te gaan. Laat ons zeggen 2500 euro per maand gedurende 20 jaar. En hier wringt het schoentje, denk ik. Ik kan nooit die woning verhuren aan 2500 euro om die lening te kunnen afbetalen. Er is wel een mogelijkheid om van de woning 2 tot 3 appartementen te maken - dan dien ik wel extra verbouwingskosten te voorzien - maar dan ook is dit wellicht niet haalbaar ?

Is mijn redenering fout of moet het een geheel andere constructie wezen ? Dank voor uw suggesties !

groeten
Koen

basejumper
Berichten: 4615
Locatie: Diest

#7 , 19 mar 2011 11:49

Beste,

Primo is de inbreng door een natuurlijk persoon van een geheel of gedeeltelijk voor bewoning bestemd gebouw in een vennootschap belast aan 10 % registratie en niet aan 1 %.
Secundo kan je vennootschap uiteraard maar een investeringskrediet aangaan voor aankoop van je woonhuis voor zover die vennootschap voldoende cash flow (terugbetalingscapaciteit) heeft uit haar gewone exploitatiecyclus + huurgelden.
Of het nu gebeurt als natuurlijk pesroon dan wel als vennootschap : de redenering is altijd dezelfde. Zijn er voldoende inkomsten om de leningen af te betalen én om van te leven.
Uit zelfbeheersing groeit de Kracht.
Zelfkennis brengt ons tot Wijsheid.
Zelfvervolmaking leidt ons tot Schoonheid.

coerme
Berichten: 2

#8 , 23 mar 2011 21:10

Ok, bedankt voor jullie antwoorden.

Ik zag het wat te rooskleurig, blijkbaar. :? Elke tip blijft evenwel welkom, een ander soort constructie of idee, laat maar komen.

decockies
Berichten: 3

#9 , 30 apr 2012 11:07

hallo, ik heb een gelijkaardige vraag. Ik ben op dit moment eigenaar van een appartement (eind volgend jaar afbetaald) en ben voor de helft eigenaar van het huis waar ik met mijn vriend woon. Nu heb ik een huisje gezien in dat ik graag zou willen kopen en als vakantiewoning zou willen verhuren. Ik heb net voldoende geld om het huisje aan te kopen en op te knappen.
Vraag is of ik dat beter als prive-persoon koop en dus zonder lening of is het beter om een BVBA (of iets anders) op te richten en dat de BVBA geld leent voor het huis. Of kan ik een BVBA oprichten en mijn centen (als aandeelhouder?) erin stoppen en als de BVBA dan later het huis verkoopt dan recupeer ik als aandeelhouder eerst mijn kapitaal dat ik erin stopte? Misschien is het niet eens mogelijk om een BVBA op te richten enkel om een huis te kopen en te verhuren? Ik zou er eventueel ook mijn appartement in kunnen stoppen?
Alle advies is welkom want ik moet snel beslissen!

Terug naar “Vennootschappen & Verenigingen”