Parkeren op openbare weg.

Mariette
Topic Starter
Berichten: 2507

Parkeren op openbare weg.

#1 , 13 aug 2010 10:37

Ik woon in een doodlopend straatje, elk huis heeft een garagepoort en een voortuin van zes meter breed, met pad naar de voordeur.
In principe kan iedereen dus ofwel één auto binnen zetten en één auto parkeren voor zijn voortuin, + desnoods zelf nog voor zijn eigen garagepoort staan. Er zijn ook een stuk of zes aangeduide parkeerplaatsen aan de overkant van de inrijstraat.

Uiteraard zijn de parkeerplaatsen voor de voortuintjes vrij voor iedereen. Er is echter een modus vivendi dat de buren zich niet tegen de voortuin van de andere buren parkeren, maar hun eigen auto's zoveel mogelijk tegen hun eigen woning en garage zetten. Mijn eigen auto staat steeds binnen in de garage.

Nu heeft de zoon van mijn buurvrouw zijn wagen, die te koop staat, constant voor mijn voortuin geplaatst, vlak in het midden voor het tuinpad dat naar de voordeur leidt. Blijkbaar blijft die daar staan tot de wagen verkocht is. Tussen de voortuin en de straat ligt er nog een trottoir van 1m ongeveer.

Binnenkort laat ik echter verbouwingen uitvoeren en zullen er leveringen van materialen moeten gebeuren.
Wie is verantwoordelijk als er door het gedraai met buizen en aanvoer van stenen beschadigingen aan die auto voorvallen?(Noteer dat er plaats genoeg is om zijn auto voor de voortuin van zijn eigen moeder te zetten, en zijzelf dan haar auto ofwel in ofwel voor haar eigen garagepoort kan zetten).

Ik heb reeds gevraagd om zijn auto te verzetten maar ze heeft geen sleutel zegt ze en ik moet dus wachten tot zoonlief de goodwill vertoont om zelf zijn auto te komen verplaatsen.
Is er een tijdsduur beperking voor auto's die op de openbare weg staan in een bebouwde omgeving?

De werken starten waarschijnlijk volgende week.
Laatst gewijzigd door Mariette op 13 aug 2010 10:45, 1 keer totaal gewijzigd.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
roharro
Berichten: 13439
Juridisch actief: Ja
Locatie: Plopsaland

#2 , 13 aug 2010 10:44

Ik woon in een doodlopend straatje, elk huis een een garagepoort en een voortuin van zes meter breed.
In principe kan iedereen dus ofwel één auto binnen zetten en één auto parkeren voor zijn voortuin, desnoods zelf nog voor zijn eigen garagepoort staan. Er zijn ook een stuk of zes aangeduide parkeerplaatsen.

Uiteraard zijn de parkeerplaatsen voor de voortuin vrij voor iedereen. Er is echter een modus vivendi dat de buren zich niet tegen de voortuin van de andere buren parkeren, maar hun eigen auto's zoveel mogelijk tegen hun eigendom zetten. Mijn eigen auto staat steeds binnen in de garage.

Nu heeft de zoon van mijn buurvrouw zijn wagen die te koop staat, constant voor mijn voortuin geplaatst. Blijkbaar blijft die daar staan tot de wagen verkocht is.

Binnenkort laat ik echter verbouwingen uitvoeren en zullen er leveringen van materialen moeten gebeuren.
Wie is verantwoordelijk als er door het gedraai met buizen en aanvoer van stenen beschadigingen aan die auto voorvallen?
(Noteer dat er plaats genoeg is om zijn auto voor de voortuin van zijn eigen moeder te zetten, en zijzelf dan haar auto ofwel in ofwel voor haar eigen garagepoort kan zetten).

Ik heb reeds gevraagd om zijn auto te verzetten maar ze heeft geen sleutel zegt ze en moet dus wachten tot zoonlief de goodwill vertoont om zelf zijn auto te komen verplaatsen.

De werken starten waarschijnlijk volgende week.
Aangezien zelfs indien die kerel zijn auto verzet bestaat de mogelijkheid dat iemand anders (niet noodzakelijk een buur) zijn auto daar neerpoot is de beste oplossing een aanvraag te doen bij de gemeente om die ruimte gedurende x tijd vrij te houden. In sommige gemeenten moet je daarvoor wel een retributie (voor inname openbaar domein) betalen, maar het voorkomt wel veel ellende. Bij verhuizing en grote leveringen is het meestal zelfs verplicht. Raadpleeg het gemeentelijk reglement ter zake op internet of telefoneer naar gemeentehuis.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

Mariette
Topic Starter
Berichten: 2507

#3 , 13 aug 2010 10:48

Een officiele aanvraag is normaal niet nodig, vermits we hier allemaal op goede voet met elkaar staan en zulke zaken onderling regelen. Andere buren zetten inderdaad soms hun auto ook op die plaats, maar dan telkens tijdelijk en niet voor een onbeperkte periode.

Desnoods kan ik er mijn eigen auto zetten tot de leveranciers aankomen en dan van plaats wisselen...

Maar het is een goede tip ingeval hij van kwade wil blijft en zijn auto weigert te verzetten.
Laatst gewijzigd door Mariette op 13 aug 2010 10:49, 1 keer totaal gewijzigd.

Reclame

Lanox
Berichten: 3518
Juridisch actief: Nee

#4 , 13 aug 2010 10:49

Dit helpt je niet echt met je probleem, maar een auto mag niet voor verkoop op de openbare weg gestald worden.
25.2. Het is verboden op de openbare weg voertuigen voor verkoop of verhuring ten toon te stellen.
Zoals Roharro al zegt, vraag gewoon een tijdelijk parkeerverbod voor je deur aan. Verschillend van gemeente tot gemeente, is dit soms gratis, soms betalend en soms enkel betalend als je zelf geen verkeersborden hebt. :mrgreen:

Mariette
Topic Starter
Berichten: 2507

#5 , 13 aug 2010 10:50

Er hangt geen "te koop" bordje aan. Ik vermoed dat hij hem op internet heeft gezet en eventuele geïnteresseerden dan doorstuurt naar mijn adres.

Mariette
Topic Starter
Berichten: 2507

#6 , 13 aug 2010 11:12

Heb net gebeld, het is gratis.

Van zodra ik weet op welke dagen er een tijdelijk parkeerverbod moet komen kan ik de bordjes bestellen (min. 24 uur op voorhand), buurvrouw verwittigen, en staat hij er nog dan politie verwittigen.

voilà.

Problem solved.

Bedankt voor de tip.

mava105
Berichten: 22254
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#7 , 13 aug 2010 11:25

Er hangt geen "te koop" bordje aan. Ik vermoed dat hij hem op internet heeft gezet en eventuele geïnteresseerden dan doorstuurt naar mijn adres.
Volgens een KB van 1975 mag je geen wagen op de openbare weg te koop zetten. Kan je een boete voor krijgen.

Lanox
Berichten: 3518
Juridisch actief: Nee

#8 , 13 aug 2010 11:27

Problem solved.
Not quiet. :D

Bij het plaatsen van de verkeersborden zal de politie (of jij als je de borden zelf mag plaatsen) de voertuigen noteren die reeds geparkeerd staan in de bewuste zone. Deze voertuigen staan reglementair geparkeerd aangezien er geen verbod was op het moment dat ze parkeerden. Bijgevolg kan de politie hier ook niet tegen optreden.

Tenzij de bewuste wagen immobiel is, bestaat er ook geen beperking in parkeertijd.

Bespreek de situatie eens met de politie als je het parkeerverbod gaat aanvragen. Misschien kunnen zij wel bemiddelen indien de (zoon van de) buurvrouw echt niet wil meewerken.

Mariette
Topic Starter
Berichten: 2507

#9 , 13 aug 2010 12:23

Ik heb getelefoneerd met de politie.

Bedoeling is dat ik zo snel mogelijk doorgeef op welke dagen er werken zullen worden uitgevoerd zodat de borden kunnen worden klaargemaakt.
Op dat ogenblik verwittig ik tevens mijn buurvrouw (via mail en mondeling) zodat zij haar zoon nog op tijd kan verwittigen.

Indien de auto niet werd verplaatst tegen de dag van het parkeerverbod moet ik 's morgens de politie verwittigen "die het verder afhandelen"....

Indien de gemeente borden plaatst op openbare parkeerplaatsen, dan is het toch ook de bedoeling dat binnen x-aantal dagen de eigenaars van de geparkeerde auto's weten dat die moeten verzet worden.

Franciscus
Berichten: 38583

#10 , 13 aug 2010 20:23

Politie kan een voertuig dat er toch staat ook laten verwijderen.
Edoch als de toelating gratis is aan wie gaan ze dan de rekening geven ---
In principe is wanneer de openbare weg voor een privaat feit gebruikt wordt dus met de borden bestaat de mogelijkheid om te takelen maar is dan een zaak voor de aanvragers - deze kunnen op hun kosten de wagen laten verwijderen -terugvorderen via rechtbank
Vroeger deed de politie dat maar advocaten hebben uitgeplozen dat zoiets niet wettig was gezien het een privaat persoon is die nu de ruimte ter beschikking heeft.
Wannneer er inkomsten naar de gemeente gaan ... zal de gemeente iets meer geneigd zijn om te laten optreden, en administratief de kosten op zich nemen en dus wel laten verwijderen. Bij gratis weet ik het niet.
En de politie is GEEN gemeentelijke dienst - staat VOLLEDIG juridisch los van een gemeente en heeft ook geen bevelen van hen te ontvangen.
Worden ook niet door de gemeente betaald. ( wel via politieraad - maar dat is ander verhaal).

En zoals u het beschrijft is dat openbare weg - dus mag hij daar ZOLANG staan als hij wil.
Zolang het voertuig rijvaardig is en zeker verzekerd en ingeschreven is
Want wanneer de politie bij controle vaststelt dat voertuig niet ingeschreven en of verzekerd is wordt dit voertuig (bij ons toch) dadelijk weggetakeld op vermoeden niet- verzekerd voeren.

Mariette
Topic Starter
Berichten: 2507

#11 , 13 aug 2010 23:57

Ondertussen werd hij verzet. Blijkbaar zit de eigenaar in het buitenland maar hebben ze toch een reservesleutel gevonden.

Franciscus
Berichten: 38583

#12 , 14 aug 2010 14:32

wat verantwoordelijkheid betreft - degene die met de buis draait

Mariette
Topic Starter
Berichten: 2507

#13 , 14 aug 2010 15:14

wat verantwoordelijkheid betreft - degene die met de buis draait
Nu wordt het hilarisch.
De afwezige zoon zijn auto is verzet (blijkbaar is er nog een jaar leasing te gaan en wil hij die auto heel dat jaar in onze straat zetten omdat hijzelf geen garage noch oprit heeft en veel in het buitenland zit).

De moeder kan haar auto nu gewoon voor haar eigen garagepoort zetten, en de auto van haar zoon voor haar voortuin, zodat ikzelf terug plaats heb voor één extra auto + mijn eigen auto indien ik hem voor mijn poort zet.

Wat doet ze: ze zet hààr auto nu pardoes in het midden van mijn voortuin, zodat ik weer geen parkeerplaats over heb.... :mrgreen:

Nu, dat is niet zo dramatisch als het klinkt, want zij moet ooit gaan werken en dan zet ik mijn auto daar zodat in geval de contractors komen voor de verbouwingen er steeds vrije ruimte zal zijn (op dat moment wissel ik mijn auto en zet hem terug binnen).

Maar het is zo uitermate duidelijk een teken van onwilligheid dat het nu om te lachen wordt.

Ik heb ondertussen besloten dat ik mijn garage ook helemaal ga herinrichten, en heel de tijd mijn auto dus voor mijn voortuin zal zetten...
Kinderachtig natuurlijk. (maar dan wordt die garage dus wel een EINDELIJK opgekuist, iets dat ik al drie jaar uitstel).

Franciscus
Berichten: 38583

#14 , 14 aug 2010 16:23

Ik vermoed dat die wagen OP de openbare weg staat ter hoogte van uw voortuin en dat u nog in uw garage kunt rijden. Indien de wagen nu tussen de loodlijnen staat. loodlijnen getrokken van de beide zijkanten (uiteinden) van uw poort naar de openbare weg toe, dan kan je politie vragen deze te verwijderen gezien hij een hinder is.
In het ander geval staat gewoon op de openbare weg heb je niets te zeggen want staat reglementair

Mariette
Topic Starter
Berichten: 2507

#15 , 15 aug 2010 01:00

Neenee, natuurlijk staat die wagen daar reglementair.
Het gaat over een "modus vivendi" tussen buren: indien ieder een beetje netjes is, kan elke bewoner drie wagens stallen (1 IN de garage, 1 VOOR de garage uiteraard een deel voorbij de poort en 1 voor de voortuin, indien je die aan de rand van de voortuin zet). Zet je de wagen in het midden van de voortuin dan kan je je eigen wagen niet meer voor je eigen poort zetten.

Wat doe je nu als je je buur wil pesten? Je zet één wagen voor je eigen voortuin, en je zet je andere wagen in het midden van je buur zijn voortuin, goed genoeg achteruit zodat die enkel nog 1 wagen in zijn eigen garage kan zetten, ipv. 1 binnen, 1 buiten voor de poort, en 1 voor de tuin.
Maar geen nood: de buurvrouw reed even weg, en andere bezoekers van andere buren kwamen hun auto snel op die vrije plaats zetten. Even een vriendelijk vraagje om de auto zover als reglementair mogelijk aan de zijkant te zetten (dat natuurlijk wordt uitgevoerd) et voilà: ik had terug een parkeerplaats voor mijn eigen poort.

Terug naar “Wegcode & Verkeersovertredingen”