vereffening verdeling

2010.evil
Topic Starter
Berichten: 11

vereffening verdeling

#1 , 04 aug 2010 21:21

mijn man is huisarts. Zijn ex vraagt in het kader van vereffening-verdeling de helft van de waarde van z'n praktijk. Hoe wordt dat berekend . Tegenwoordig krijg je geen geld meer voor een artsenpraktijk maar... je kan natuurlijk de omzet rekenen ???????????????

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
3399AAaa
Berichten: 818

#2 , 05 aug 2010 12:19

zit die praktijk in een vennootschap? Is die praktijk in zijn naam opgestart voor het huwelijk? Heeft hij die praktijk thuis (altijd gehad of van elders verhuisd, of naar elders verhuisd)?
Plus est en vous

2010.evil
Topic Starter
Berichten: 11

#3 , 06 aug 2010 11:04

hij had de praktijk voor hij huwde. Dus ze hebben ze niet samen opgericht. Maar hij is gehuwd met GEMEENSCHAP van goederen. Kort na de scheiding heeft hij de praktijk verhuisd en heeft ze er niets meer mee te maken, dit is bijna 8 jaar geleden

Reclame

roharro
Berichten: 13439
Juridisch actief: Ja
Locatie: Plopsaland

#4 , 06 aug 2010 11:43

Onder het wettelijk stelsel blijft de bezittingen die men al bezat voor het huwelijk eigendom van de respectievelijke echtgenoten. Die moeten dus niet verdeeld worden.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

3399AAaa
Berichten: 818

#5 , 06 aug 2010 12:12

Dat klopt.

Met "gemeenschap van goederen" bedoelt u waarschijnlijk het wettelijk stelsel, doch hier geldt de regel die Roharro beschrijft. Zij heeft daar dus geen recht op.
Plus est en vous

2010.evil
Topic Starter
Berichten: 11

#6 , 06 aug 2010 15:27

Neen, ze hadden een huwelijkscontract dat zeer weinig gebruikt wordt: nml : "GEMEENSCHAP van goederen" volgens wat ik opgezocht heb betekent dit dat je alles wat je ook bezat voor het huwelijk in de gemeenschap brengt.Dat is het probleem

roharro
Berichten: 13439
Juridisch actief: Ja
Locatie: Plopsaland

#7 , 06 aug 2010 19:58

Neen, ze hadden een huwelijkscontract dat zeer weinig gebruikt wordt: nml : "GEMEENSCHAP van goederen" volgens wat ik opgezocht heb betekent dit dat je alles wat je ook bezat voor het huwelijk in de gemeenschap brengt.Dat is het probleem
Indien er algehele gemeenschap van goederen is ligt het enigszins anders. Maar hoever de verdeling van de "waarde van een vrij beroep" moet/kan gaan weet ik niet. Ik zou er persoonlijk niet zomaar mee akkoord gaan: ok voor de intrinsieke waarde van de uitrusting van de praktijk, maar indien de ex-echtgenote geen dokter was is voor haar de waarde van de intellectuele goodwill van de praktijk van haar man gelijk aan nul daar ze het beroep toch niet mag uitoefenen.

In dezelfde optiek zou de ex-echtgenote van een hoger kaderlid bij echtscheiding de helft kunnen opeisen van de ontslagpremie die werd bedongen ingeval van een mogelijk (toekomstig) ontslag.....

Misschien weet iemand of er hier toepasbare Rechtspraak over bestaat?
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”