Aftrekken hypothecaire lening voor bouwgrond?

2FAST4U
Topic Starter
Berichten: 22

Aftrekken hypothecaire lening voor bouwgrond?

#1 , 30 jun 2010 23:22

Hoi,

Ik weet dat je in principe geen belastingsvoordeel hebt bij een hypothecaire lening enkel voor een bouwgrond. Maar wij hebben toch een fiscaal betalingsattest gekregen om het te kunnen aftrekken van de belastingen.

Wie weet nu hoe het precies in elkaar zit? Hoe weet de belastingsdienst in godsnaam waar die lening voor dient? En hangt het niet ook een beetje af, of je vlak daarna toch aan de bouw van je huis bent begonnen... er staat me nog iets bij dat het dan binnen de 2 jaren af moet zijn voor een verhoogde belastingsaftrek.

M.a.w. ik weet wel iets, maar niet hoe het nu precies zit... wie o wie kan het mij uitleggen :D

Groetjes Rik

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
2FAST4U
Topic Starter
Berichten: 22

#2 , 01 jul 2010 15:23

Niemand??

wanton
Berichten: 9891
Locatie: HEIST , bij-den-berg

#3 , 01 jul 2010 18:40

Een hypothecaire lening voor een bouwgrond is niet aftrekbaar van uw belastingen. Dat is pas als het gaat om een 'woning'. In bevestigend geval zal de bank U een attest bezorgen voor de belastingen , waaruit die kunnen weten dat het wel degelijk gaat om een hypothecaire lening , waarvan alle voorwaarden voor aftrek voldaan zijn.
Dat U toch een attest van betalingen krijgt is ook normaal. Dat is een basispraktijk bij hypothecaire leningen. U kan er echter niets mee aanvangen.

Meestal wordt een globale lening genomen voor aankoop grond plus bouw woning. Die komt wel in aanmerking voor aftrek.
Wanneer U dus een bijkomende lening neemt voor de bouw van een woning , kan U tenvolle genieten van de woonbonus. De bank zal de vereiste dokumenten bezorgen voor de belastingen.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Reclame

Vaoke
Berichten: 400

#4 , 04 jul 2010 08:48

Toch wel Wanton, toch wel.. wanneer u een hypotheek aangaat voor diene bouwgrond.. in de vorm van een "gemengde levensverzekering" (is lange termijnsparen).. dan kan men het een en ander aftrekken!
Voor zover ik mij nog kan herinneren neemt het maandelijks betaalde niet af "per maand" en dient het afbetaalde (einde looptijd) voor de aflossing van het ontleende kapitaal; vandaar dus de omchrijving "gemengde levensverzekering".

2FAST4U
Topic Starter
Berichten: 22

#5 , 07 jul 2010 14:42

Euhmmm... we hebben eerst een hypothecaire lening aangegaan voor het aankopen van de grond, pas naderhand zijn we een 2de hypothecaire lening aangegaan voor de bouw van het huis.

Ik vind het gewoon zo stom dat als het in één lening samen zit, dat het dan geen probleem is maar zodra het 2 aparte leningen zijn is 't plots wel een probleem. :S
Maar goed, hoe weten ze nu bij de belastingdienst waarvoor die eerste lening diende.... staat niet op het betalingsattest dat dit een lening was voor de grond, ik kan er toch ook voor klein gedeelte mijne bouw mee gefinancierd hebben? D'er is toch niemand die dat weet...

wanton
Berichten: 9891
Locatie: HEIST , bij-den-berg

#6 , 07 jul 2010 20:34

Staat niet op attest dat het lening was voor de grond : ge moet het anders bekijken. De fiscus vraagt een positief attest , dwz. een attest waar wel op staat waarvoor de lening dient. Om in aanmerking te komen moet de lening dienen ( en het attest moet het vermelden) voor het verwerven van een 'woning'.
Maar wees gerust : de lening voor het huis is meer dan voldoende om de maximum woonbonus te bekomen. Een lening van zo'n 80.000 € is meestal voldoende om , voor 2 partners , het grootst mogelijk profijt te geven.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

2FAST4U
Topic Starter
Berichten: 22

#7 , 09 jul 2010 13:09

Staat niet op attest dat het lening was voor de grond : ge moet het anders bekijken. De fiscus vraagt een positief attest , dwz. een attest waar wel op staat waarvoor de lening dient. Om in aanmerking te komen moet de lening dienen ( en het attest moet het vermelden) voor het verwerven van een 'woning'.
Maar wees gerust : de lening voor het huis is meer dan voldoende om de maximum woonbonus te bekomen. Een lening van zo'n 80.000 € is meestal voldoende om , voor 2 partners , het grootst mogelijk profijt te geven.
Tja... in mijn geval is dat niet helemaal waar. Ik werk en betaal belastingen in Nederland... ik kan het deel van mijn vriendin doorschuiven naar Nederland door fiscaal partnerschap. Dus haar interesten trek ik ook in Nederland af van de belastingen. Het enige wat ik dus nog in België kan aftrekken zijn kapitaalaflossingen aangezien de interesten al in Nederland zijn afgetrokken. Maar de kapitaalaflossingen van de lening v/d bouw zijn niet toereikend om de maximum woonbonus te bekomen.

Heb daarnet nog eens naar de betalingattesten gekeken, maar daar staat echt niet op of de lening nu voor de grond en/of bouw was. Denk je dat ik in de problemen kan komen als ik de eerste lening toch aftrek van de belastingen?

wanton
Berichten: 9891
Locatie: HEIST , bij-den-berg

#8 , 09 jul 2010 19:46

Om de aflossingen aftrekbaar te maken , heb je niet de betalingsattesten nodig. Bij het begin van de lening geeft de bank ( moet geven) een zgn. éénmalig of groot attest af , bestemd voor de belastingen waarop de juiste gegevens staan om de fiscus te laten beslissen of die lening in aanmerking komt voor de woonbonus. Nogmaals : een lening voor een bouwgrond alleen voldoet niet aan de voorwaarden.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

basejumper
Berichten: 4615
Locatie: Diest

#9 , 18 jul 2010 15:21

Beste,

Wanton heeft het bij het juiste eind. leningen voor grond zijn niet aftrekbaar! Dat een stuk wordt doorgeschoven naarNederland wijzigt daar niets aan. Kredieten in Belgiê vallen onder de Belgische wetgeving. Het feit dat de intresten in Nederland afgetrokken worden, maakt voor de lening van de grond voor de belgische fiscus geen verschil.
Htezelfde geldt ook voor de lening met gemengde levensverzekering (die trouwens nog zeer weinig gebruikt wordt). Ook daar zijn enkel de premies van de levensverzekering aftrekbaar (en eventueel de intresten ten belope van de kadastrale inkosmten indien je nog onder de "oude" fiscaliteit valt.
Uit zelfbeheersing groeit de Kracht.
Zelfkennis brengt ons tot Wijsheid.
Zelfvervolmaking leidt ons tot Schoonheid.

Terug naar “Belastingen, BTW & Accijnzen”