Kind- niet erkend door vader, maar woont er wel bij

Bijtje
Topic Starter
Berichten: 755

Kind- niet erkend door vader, maar woont er wel bij

#1 , 01 jun 2010 16:09

Nu ik hier toch ben, mijn broer heeft 2 dochters van 2 verschillende moeders. Beide moeders willen niet dat mijn broer de kinderen erkent.

De oudste is nu bijna 2 jaar en woont bij mijn broer. Mijn broer heeft haar niet erkent, maar heeft dit wel altijd willen doen. Maar omdat iemand anders het kind erkend heeft, kan dit blijkbaar niet meer tenzij die andere de dochter van mijn broer afstaat. (Dat is het verhaal dat ik kreeg van mijn broer). Omdat zijn dochter bij hem woont (altijd), betaalt hij uiteraard alles zelf maar de moeder krijgt het kindergeld en ziet niet naar het kind om. Nu ... het probleem is dat ze die man dus niet vinden. Mijn broer wil met een DNA test bewijzen dat hij de papa is van de dochter die bij hem woont. Kan dit zomaar ? Van wie heeft hij hiervoor eventueel toestemming nodig en wat zal dit kosten ?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Bijtje
Topic Starter
Berichten: 755

#2 , 01 jun 2010 16:27

Ik vraag me trouwens ook af of mijn broer niet moet oppassen ... want straks zegt de moeder nog dat hij haar kind ontvoerd heeft

Franciscus
Berichten: 38583

#3 , 05 jun 2010 15:15

De erkenning van een kind
Wat is een erkenning?

De erkenning is een verklaring waarbij een persoon te kennen geeft dat er een band van vader– of moederschap bestaat tussen zichzelf en het aangewezen kind.

De erkenning wordt beheerst door het recht van de staat waarvan de erkennende ouder de nationaliteit heeft op het ogenblik van de erkenning.

Volgens het Belgisch recht kan de vader, als de ouders niet getrouwd zijn, het kind met de toestemming van de moeder erkennen.
Als het kind de leeftijd van 12 jaar heeft bereikt, moeten zowel de moeder als het kind hun toestemming geven.
Als de vader een meerderjarig kind of een ontvoogde minderjarige wil erkennen dan volstaat de toestemming van het kind.
Procedure

Voor een erkenning moeten beide ouders samen naar het gemeentehuis gaan om een authentieke akte te laten opmaken. U heeft allebei uw identiteitskaart nodig en soms wordt er ook een uittreksel of afschrift van uw geboorteaktes gevraagd. U kunt naar het gemeentehuis van uw woonplaats gaan of naar dat van de gemeente waar u zal bevallen of bent bevallen.

Als u de erkenning niet doet in de gemeente van geboorte, dan moet u bij de geboorteaangifte van het kind een afschrift van de erkenningakte meenemen. Dat kan natuurlijk alleen in het geval dat het kind al erkend werd voor de geboorte.

De procedure kan verschillen per gemeente. U kunt het best eerst inlichtingen inwinnen bij de dienst Burgerlijke Stand van de gemeente waar u het kind wil laten erkennen.
Het is ook mogelijk om een kind te laten erkennen via een notariële akte. Voor meer informatie hierover raadpleegt u het best een notaris.

Als de vader getrouwd is met een andere partner dan de moeder of als de moeder getrouwd is met een andere partner dan de vader, dan moet de echtgenoot of echtgenote op de hoogte gebracht worden van de erkenning.
Wanneer kan ik een kind laten erkennen?

Een kind erkennen kunt u doen:

* voor de geboorte, vanaf de zesde maand van de zwangerschap met een attest van de vermoedelijke bevallingsdatum. De gynaecoloog kan dit attest afleveren.
* bij de geboorteaangifte zelf
* na de geboorte, zonder tijdslimiet

Voordelen

Als de vader het kind voor de geboorte erkent, zijn er enkele voordelen:

* De vader kan de geboorte alleen aangeven.
* De vader kan het kraamgeld via zijn werkgever aanvragen.
* Het kindje krijgt automatisch de familienaam van de vader.

Als de erkenning samen met de geboorteaangifte gebeurt, dan krijgt het kind ook direct de familienaam van de vader. Als de erkenning gebeurt na de geboorteaangifte dan kunt u binnen het jaar kiezen om het kind toch de familienaam van de vader te geven.

Reclame

Franciscus
Berichten: 38583

#4 , 05 jun 2010 15:22

Als je vriend dochter wil erkennen en vaderschap opeisen moet hij toch een aantal stappen zetten --
best via advocaat gezien dit geen eenvoudige materie is en men goed moet weten wat eerst te doen.
Wat de oyvoering betreft: reël probleem -- is kind bij haar vader (broer) ingeschreven... dan is er al geen probleem
OOk dat er ' bezit van staat' is -- broer voedt dochter op wat een band ondersteld.

Ik heb het in twee delen gesplits - erkenning kind
en hier vaderschap

zo heb je al enig idee

wettelijke bepalingen burgerlijk wetboek

HOOFDSTUK 2. - VASTSTELLING VAN DE AFSTAMMING VAN VADERSZIJDE.
AFDELING 1. - VERMOEDEN VAN VADERSCHAP.
Art. 315. <W 31-03-1987, art. 38> Het kind dat geboren is tijdens het huwelijk of binnen 300 dagen na de ontbinding of de nietigverklaring van het huwelijk, heeft de echtgenoot tot vader.
Art. 316. <W 31-03-1987, art. 38> Deze regel geldt niet wanneer uit een vonnis van afwezigheidsverklaring blijkt dat het kind geboren is meer dan 300 dagen na de verdwijning van de echtgenoot, onverminderd de rechten van de te goeder trouw handelende derden.
Art. 317. <W 31-03-1987, art. 38> Het kind dat geboren is binnen 300 dagen na de ontbinding of de nietigverklaring van het huwelijk van zijn moeder en na een nieuw huwelijk van deze, heeft de nieuwe echtgenoot tot vader.
Wordt dit vaderschap betwist, dan wordt de vorige echtgenoot geacht de vader te zijn, behalve wanneer ook zijn vaderschap wordt betwist of wanneer het vaderschap van een derde komt vast te staan.

betwisting
Art. 318. <W 31-03-1987, art. 38> § 1. Het vaderschap van de echtgenoot kan worden betwist indien wordt aangetoond dat hij niet de vader kan zijn van het kind.
§ 2. Dit bewijs kan door alle wettelijke middelen worden geleverd.
§ 3. Tenzij het kind bezit van staat heeft ten aanzien van beide echtgenoten of dezen feitelijk herenigd waren ten tijde van de verwekking, wordt de vordering gegrond verklaard :
1° (wanneer het kind geboren is meer dan 300 dagen na de inleidingszitting bedoeld in artikel 1258 van het Gerechtelijk Wetboek en geen proces-verbaal van verzoening is opgemaakt, of na de beschikking van de voorzitter zitting houdend in kort geding, waarbij de echtgenoten gemachtigd worden een afzonderlijke verblijfplaats te betrekken, of na de verklaring bedoeld in artikel 1289 van hetzelfde Wetboek, en minder dan 180 dagen na de definitieve afwijzing van de vordering of na de verzoening van de echtgenoten;) <W 1994-12-27/41, art. 1, 1),

enz

Bijtje
Topic Starter
Berichten: 755

#5 , 06 jun 2010 09:35

Bedankt voor je uitleg !

De moeder gaat akkoord en ze wil mee naar het gemeentehuis maar daar hebben ze gezegd dat de man, die het kind het eerst erkent heeft (de ex-vriend van de moeder, zij waren niet gehuwd) eerst het kind moet afstaan. Wat dat inhoudt begrijp ik niet goed. Iemand die dat kan uitleggen ?

Bijtje
Topic Starter
Berichten: 755

#6 , 01 okt 2010 21:20

Situatie is momenteel volgende : moeder heeft x aantal maanden het kind bij de papa weggehouden, maar nu gaat ze terug af en toe naar de papa. Papa wil dus nog steeds het kind erkennen. Maar vraag is of dit kan ? Moeder en vader zouden dan samen naar het gemeentehuis gaan, maar wat gebeurt er dan met de man die het kindje al erkend heeft ?

jonge moeder
Berichten: 5

#7 , 31 okt 2010 17:09

ik heb een vraagje,ik ben op men 17 jaar zwanger geraakt en toen ik het men toenmalige vriend(was 19jaar) vertelde wou hij er niks mee te maken hebben dus hebben we al het contact verbroken,na 6 maande zwangerschap heb ik iemand anders leren kennen en hij heeft het kindje herkend bij de geboorten. nu hadden we paar maanden we trug contact(via telefoon) ik en de biologische vader en hij wilt nu dat ik altijd foto's doorstuur van men kindje maar ik zie da echt niet zitten want misschien wilt hij later dan nog haar zien en miss haar op eisen als heeft hij me verzekerd dat hij nie klaar is om vader te zijn en hij heeft me ook beloofd voor ze niet af te nemen omdat (hij zegt het zelf) men vriend hare vader is. maar kan hij dat zomaar nu dat men vriend ons haar heeft herkend. ze is nu al bijna 2 jaar en ze kent alleen maar men vriend in haar ogen is dat haar vader. plus we hebben nu nog een 2de kindje van 2 maanden

roharro
Berichten: 13439
Juridisch actief: Ja
Locatie: Plopsaland

#8 , 31 okt 2010 20:58

jonge moeder:
Omdat uw kind reeds een wettelijke vader heeft kan de biologische vader geen rechten meer doen gelden.
U moet daar dus niet van wakker liggen. En u hebt ook geen enkele verplichting tegenover de biologische vader.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

Bijtje
Topic Starter
Berichten: 755

#9 , 01 nov 2010 07:07

jonge moeder:
Omdat uw kind reeds een wettelijke vader heeft kan de biologische vader geen rechten meer doen gelden.
U moet daar dus niet van wakker liggen. En u hebt ook geen enkele verplichting tegenover de biologische vader.
Momenteel niet maar het is wel mogelijk dat de biologische vader een DNA test laat opleggen via de rechtbank en zo toch nog het kind kan erkennen. Mijn broer is net zo'n zaak gestart

jonge moeder
Berichten: 5

#10 , 10 nov 2010 13:41

ja bijtje maar hij (de biologische vader) heeft daar de finaciele middelen niet voor en ik kan dat weigeren heb ik gelezen? ik vind echt niet dat hij recht heeft voor haar te zien en men dochter heeft nu een vader het zou haar echt wel schaden als hij nu ineen keer in beeld zou komen

Bijtje
Topic Starter
Berichten: 755

#11 , 11 nov 2010 08:20

Wel, u kunt dit inderdaad weigeren, zolang de rechter u niet verplicht een dna test uit te voeren.

jonge moeder
Berichten: 5

#12 , 28 jan 2011 15:03

ik heb ook ergens gelezen dat de biologische vader ook geen rechten meer heeft na een jaar klopt dat? ik zit er echt mee in men hoofd en ik voel me er echt slecht bij, ik heb constant bang dat hij men dochter ga willen afnemen,ik wou dat iemand me echt kon gerust stellen zodat ik 100% kan genieten van men gezinnetje

mvg

scorpioen
Berichten: 9383
Juridisch actief: Nee

#13 , 28 jan 2011 15:27

Gaat het om een kind dat juridisch een vader heeft? Omdat een man gehuwd was met de moeder? Of door erkenning?

jonge moeder
Berichten: 5

#14 , 28 jan 2011 15:59

men huidige vriend heeft men dochtertje herkend na de geboorte,maar de biologische vader heeft me laten zitten zodra hij wist dat ik zwanger was maar nu zou hij haar wel wille zien op foto maar niet voor haar willen zorgen? hoe erg is dat wel niet?? :s ik wil helemaal geen contact meer met de biologische vader,ik heb alles veranderd van telefoonnummer,email adres en woonplaats ik heb echt bang dat hij haar wilt afnemen want we zijn met ruzie uiteen gegaan

scorpioen
Berichten: 9383
Juridisch actief: Nee

#15 , 28 jan 2011 18:02

De vordering tot betwisting van de erkenning, moet door de persoon die de afstamming opeist worden ingesteld binnen een jaar na de ontdekking van het feit dat hij de vader van het kind is (art. 330 B.W.)

Terug naar “Echtscheiding”