Art. 203 § 1. B.W. De ouders dienen naar evenredigheid van hun middelen te zorgen voor de huisvesting, het levensonderhoud, het toezicht, de opvoeding en de opleiding van hun kinderen.Mijn ex en ik zijn nooit getrouwd geweest, hebben 5 jaar samengewoond en samen een zoon van bijna 5 jaar. De papa is zelfstandige, heeft geld genoeg, maar zijn officieel inkomen is volgens hem netto 1500 euro. Aangezien wij al 2 jaar uit elkaar zijn, heb ik geen zicht op zijn werkelijk inkomen.
Toen we uit elkaar gegaan zijn, hebben we samen een regeling op papier gezet, ivm de kosten, de verblijfsregeling enzovoort. Dat papier hebben we samen ondertekend bij de notaris, nooit bij een jeugdrechtbank.
In die akte staat dat het kindergeld voor mij alleen is, de schoolrekening voor papa alleen en andere zaken gaan in de helft. Kleding en alle andere zaken die nodig zijn wanneer ons zoontje bij één van ons verblijft, zijn gewoon voor de ouder bij wie het kind op dat moment woont.
Ik ben terug beginnen studeren en heb daarom een leefloon. Ik moet mijn huur helemaal alleen betalen en uiteraard al mijn andere persoonlijke rekeningen zoals schoolkosten voor mezelf, internet en televisie, voeding enzovoort. Ik hou niks over om eens iets voor mezelf te kopen, om te sparen, om eens een extraatje te doen met m'n zoontje ...
Daarom zeggen mensen mij : vraag dan alimentatie. En ze hebben ergens gelijk vind ik. Mijn ex heeft mij op straat gezet, zonder geld, zonder iets ! Ik mocht nog maar 1 keer binnen om alles buiten te halen en hij heeft meteen mijn beste vriendin in huis gehaald. Dus ik ben helemaal van nul moeten beginnen. Heb me er nooit druk om gemaakt, maar nu begint het toch wel te wegen.
Ik heb een aantal keer gevraagd aan mijn ex of hij bereid is alimentatie te betalen, maar zijn standpunt is hierin heel duidelijk : Hij wil het niet betalen.
Nuja ... wat kan ik eraan doen vraag ik mij af ? Wij komen heel goed overeen wat de regeling van ons kindje betreft, praten goed met elkaar en voeden ons kindje echt nog SAMEN op. Hoewel we beiden een nieuwe partner hebben werkt dit allemaal bij ons en daar ben ik heel blij om.
Maar mijn ex zegt heel duidelijk, dat als ik alimentatie aanvraag, dit allemaal verleden tijd zal zijn, dat hij dan niet meer wil overleggen of geen flexibele regeling meer wil maar opeens een heel strikte. Dit zou in mijn ogen niet passen bij ons zoontje. Hij is nu zo gelukkig. Wat kan/moet ik nu doen ?
Mijn ex en ik zijn nooit getrouwd geweest, hebben 5 jaar samengewoond en samen een zoon van bijna 5 jaar. De papa is zelfstandige, heeft geld genoeg, maar zijn officieel inkomen is volgens hem netto 1500 euro. Aangezien wij al 2 jaar uit elkaar zijn, heb ik geen zicht op zijn werkelijk inkomen.
Toen we uit elkaar gegaan zijn, hebben we samen een regeling op papier gezet, ivm de kosten, de verblijfsregeling enzovoort. Dat papier hebben we samen ondertekend bij de notaris, nooit bij een jeugdrechtbank.
In die akte staat dat het kindergeld voor mij alleen is, de schoolrekening voor papa alleen en andere zaken gaan in de helft. Kleding en alle andere zaken die nodig zijn wanneer ons zoontje bij één van ons verblijft, zijn gewoon voor de ouder bij wie het kind op dat moment woont.
Ik ben terug beginnen studeren en heb daarom een leefloon. Ik moet mijn huur helemaal alleen betalen en uiteraard al mijn andere persoonlijke rekeningen zoals schoolkosten voor mezelf, internet en televisie, voeding enzovoort. Ik hou niks over om eens iets voor mezelf te kopen, om te sparen, om eens een extraatje te doen met m'n zoontje ...
Daarom zeggen mensen mij : vraag dan alimentatie. En ze hebben ergens gelijk vind ik. Mijn ex heeft mij op straat gezet, zonder geld, zonder iets ! Ik mocht nog maar 1 keer binnen om alles buiten te halen en hij heeft meteen mijn beste vriendin in huis gehaald. Dus ik ben helemaal van nul moeten beginnen. Heb me er nooit druk om gemaakt, maar nu begint het toch wel te wegen.
Ik heb een aantal keer gevraagd aan mijn ex of hij bereid is alimentatie te betalen, maar zijn standpunt is hierin heel duidelijk : Hij wil het niet betalen.
Nuja ... wat kan ik eraan doen vraag ik mij af ? Wij komen heel goed overeen wat de regeling van ons kindje betreft, praten goed met elkaar en voeden ons kindje echt nog SAMEN op. Hoewel we beiden een nieuwe partner hebben werkt dit allemaal bij ons en daar ben ik heel blij om.
Maar mijn ex zegt heel duidelijk, dat als ik alimentatie aanvraag, dit allemaal verleden tijd zal zijn, dat hij dan niet meer wil overleggen of geen flexibele regeling meer wil maar opeens een heel strikte. Dit zou in mijn ogen niet passen bij ons zoontje. Hij is nu zo gelukkig. Wat kan/moet ik nu doen ?
Waar staat dat dat het (of een) kind recht heeft op alimetatie?maar het kind wel!
Hoe symphatiek zou je die mensen vinden die met U overeenkomsten over geldzaken maken maar die op eenzijdige wijze op basis van hun eigen beslissingen toch andere invulling van die overeenkomsten in hun voordeel willen? Daar wil je toch geen zakens meer mee doen... of ben ik verkeerd?Toen... hebben we samen een regeling op papier gezet, ivm de kosten, de verblijfsregeling enzovoort. Dat papier hebben we samen ondertekend bij de notaris
Hij betaalt geen alimentatie voor het kind. Anders zou ik deze vraag niet stellen... voor mezelf vraag ik dit niet maar als ik het fiinancieel moeilijk krijg en niks meer kan gaan doen met mijn kind vraag ik mij af of dat wel zomaar kan.Aangezien reeds onderhoudsgeld wordt betaald voor het kind meende ik dat vragensteller voor zichzelf onderhoudsgeld vragt...niet zo duidelijk.
Bedankt, ik ga over de hele lijn akkoord met je uitleg, maar waar ik bang voor ben, is dat het statusverschil er ooit zal voor zorgen dat mijn kind liever bij de papa is. Wat perfect zou kunnen. Hij heeft daar een ingebouwd verwarmd zwembad van 8 op 4m en bij mij niet eens een tuintje en het is dan logisch dat je als mama wel bang bent voor het feit dat je je kind misschien hierdoor wel "kwijtspeelt"Vergeet niet als je kind ouder wordt en het statusverschil tussen jullie bieden opmerkt, zij/hij automatisch voor duurdere extraatjes toch bij de papa zal aankloppen. en die weigeren dat meestal niet.Dus dat komt financieel wel in evenwicht.
eylis, kan je er in de toekomst o.a. voor de kinderen op letten dat je minder kwetsende taal gebruikt?bvb. bij volledige verblijfsregeling bij jou (met bezoekrecht naar de papa in het Weekend-vakantie)
okHerlees mijn bijdrage nog maar 'ns
Dit is geen neutraal woordgebruik, het suggereerd dat de ene ouder meer en belangrijker is dan de andere.bvb. bij volledige verblijfsregeling bij jou (met bezoekrecht naar de papa in het Weekend-vakantie)