lening tussen particulieren

lonelydriver
Topic Starter
Berichten: 8

lening tussen particulieren

#1 , 23 feb 2010 20:41

graag hulp van iemand;)
een jaar geleden heb ik aan iemand geld geleend(6000euro)
dit werd overgeschreven via home banking op die persoon zijn rekening.
verder werden er geen documenten ondertekend.
die persoon betwist nu dat ik hem ooit geld geleend heb, en ik heb enkel mijn rekeninguittreksel als bewijs, kan ik hiermee recht halen op de rechtbank?
alvast bedankt

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
JohnD
Berichten: 3580

#2 , 23 feb 2010 22:42

Staat er iets bij als vermelding dat het een lening was ? De persoon kan natuurlijk zeggen dat het een gift was.

Een bewijs van de overschrijving heb je. De rest blijft vaag zonder vermelding.

Was het familie ?
Buiten de politiek correcte krijtlijnen durven denken is per definitie reactionair. Kortom, kritisch nadenken is rechts geworden. Dat is niet echt een compliment voor links" : Mia Doornaert in De Standaard

lonelydriver
Topic Starter
Berichten: 8

#3 , 24 feb 2010 07:25

Staat er iets bij als vermelding dat het een lening was ? De persoon kan natuurlijk zeggen dat het een gift was.

Een bewijs van de overschrijving heb je. De rest blijft vaag zonder vermelding.

Was het familie ?
stond enkel vemeld "lening auto" op de overschrijving en het is geen familie.
thnx

Reclame

glenn1976
Berichten: 114
Locatie: Oostende
Contacteer: Website

#4 , 24 feb 2010 09:32

bewijst nog maar eens hoe belangrijk het is om zoiets op papier te laten vastleggen, liefst door een of twee getuigen medeondertekend, zelfs als je leent aan directe familie.

je hebt gelukkig het geld overgeschreven met vermelding "lening auto"

heb je in dat jaar al iets van je lening teruggekregen door een storting op je bank (met vermelding terugbetaling lening auto deel x van y)?

heb je in dat jaar al brieven gestuurd (aangetekend?) met verzoek om over te gaan tot terugbetaling van de lening?

Misschien dreigen met juridische procedure als terugbetalingen niet binnen redelijke termijn (1 maand) beginnen. Stel een aflossingsplan voor.

veel succes

lonelydriver
Topic Starter
Berichten: 8

#5 , 24 feb 2010 12:33

bewijst nog maar eens hoe belangrijk het is om zoiets op papier te laten vastleggen, liefst door een of twee getuigen medeondertekend, zelfs als je leent aan directe familie.

je hebt gelukkig het geld overgeschreven met vermelding "lening auto"

heb je in dat jaar al iets van je lening teruggekregen door een storting op je bank (met vermelding terugbetaling lening auto deel x van y)?

heb je in dat jaar al brieven gestuurd (aangetekend?) met verzoek om over te gaan tot terugbetaling van de lening?

Misschien dreigen met juridische procedure als terugbetalingen niet binnen redelijke termijn (1 maand) beginnen. Stel een aflossingsplan voor.

veel succes
spijtig genoeg nog niks betaald gekregen en heb nooit brieven verzonden.
ik vraag mij echt af of ik hiermee iets kan aanvangen mits starten van gerechterlijke procedure, ben ook niet zinnens daar nog geld in te steken in een zaak die al verloren is voor de start.
thnx voor je comment

JohnD
Berichten: 3580

#6 , 24 feb 2010 17:24

Met het risico de opmerking te krijgen dat dit niet relevant is, wil ik er toch even op wijzen dat het niet verstandig was om een bedrag te lenen voor een luxe artikel zoals een auto.

Tenzij die persoon die auto absoluut nodig had voor zijn werk natuurlijk. Maar zelfs dan vind ik dat ge beter een job kunt kiezen waar ge geen auto voor nodig hebt om de job uit te oefenen.
Buiten de politiek correcte krijtlijnen durven denken is per definitie reactionair. Kortom, kritisch nadenken is rechts geworden. Dat is niet echt een compliment voor links" : Mia Doornaert in De Standaard

Franciscus
Berichten: 38592

#7 , 24 feb 2010 19:21

U stelt betrokkene aangetekend in gebreke waarin u in de gedateerde en in 2-voud opgesteld brief met de titel aangetekend beschrijft wat er allemaal gebeurd is
Dus op datum x hebt u dat gevraagd voor een auto
Op datum x1 heb ik bedrag €6000 gestort van mijn rekening op uw rekening zodat u de auto kan kopen.
We zijn toen overeengekomen dat u dat maandelijks met bedrag y ging afbetalen. te beginnen met maand y.
Wat intrest betreft zijn we z overeengekomen.
Tot op heden hebt u na vele mondelinge vragen van mij op datum 1 -2 -3 -4 nog steeds niet betaald.
Ik heb tot nu niet gereagreerd omdat ik u goed ken en bla bla bla
Ik zou graag binnen de 14 dagen een eerste betaling zien van x maand maal y €.
Mocht u niet betalen zal ik genoodzaakt zien vanaf nu de gerechtelijke intrest te vragen en u voor de bevoegde rechtbank te dagen.

Daarna daagt u hen in verzoening en daarna ten gronde voor de rechtbank

Op deze wijze creeërt u bewijs

http://www.just.fgov.be/img_justice/pub ... pdf/47.pdf
Laatst gewijzigd door Franciscus op 02 mar 2010 17:39, 1 keer totaal gewijzigd.

ALDER
Berichten: 4

#8 , 28 feb 2010 10:09

heb hetzelfde meegemaakt Proces verloren ten gronde + gerechtskosten 900euro moeten betalen , had ook schriftelijke getuige werd niet aanvaard door de rechtbank .men raad is vraag eerst raad aan advocaat maar deze moet ook betaald worden.
Wens je veel succes

Shangy
Berichten: 2

#9 , 12 apr 2010 17:42

heb hetzelfde meegemaakt Proces verloren ten gronde + gerechtskosten 900euro moeten betalen , had ook schriftelijke getuige werd niet aanvaard door de rechtbank .men raad is vraag eerst raad aan advocaat maar deze moet ook betaald worden.
Wens je veel succes
Heb dit ook meegemaakt en persoon voor het vredegerecht getrokken, heeft meer dan een jaar geduurt, ik had zelf een ondertekend document maar tegenpartij betwistte dit. Uiteindelijk heeft persoon toch toegegeven en heeft me volledig bedrag + gerechtskosten + rente betaald. Het heeft me wel wat gekost en veel stress bezorgd maar uiteindelijk ben ik blij dat ik het gedaan heb en ik zal nooit nog iemand iets lenen want profiteurs zijn altijd eerst vriendelijk en vol beloftes.

Franciscus
Berichten: 38592

#10 , 12 apr 2010 19:22

aan ALDER -- hetzelfde hebt u niet meegemaakt- maar wel iets soortgelijk.
Mogelijk stond de komma* fout of hebt u toch iets niet correct gedaan of was het bedrag te groot om vb naar de verderechter te stappen.
hetgeen is voorstel is van een begin van schriftelijk bewijs het rekeninguittreksel iets juridisch steviger te maken door in een AS het volledige verhaal te doen met de nodige vermeldingen van wijze terugbetaling - % intrest - om de hoeveel maanden - enz enz.
Indien niet wordt gereageerd op het AS en op de begeleidende gewone brief waarnaar toe eveneens in de AS wordt verwezen stat men al veel sterker.
Uiteraard kan tegenpartij dan nog via andere geschriften gaan bewijzen leveren maar via vb getuigen staat hij al veel zwakker.
PS* het gaat soms echt om de komma of en/of

Terug naar “Krediet en Schuldbemiddeling”