plots Containerpark en beerputruimer naast de deur.

arolje
Topic Starter
Berichten: 15

plots Containerpark en beerputruimer naast de deur.

#1 , 03 mar 2010 21:16

Goeiedag
Ik heb een juridisch vraagje.
Sinds een jaar heb ik een nieuwe buurman. Jonge mensen, "leuk!" dacht ik.
Na een paar maanden bleek die kerel in containers te doen en heeft hij heel zijn perceel verhard met betonplaten (die je daarna terug kan wegnemen) om er containers op te zetten. Op zich viel de overlast nog mee. Enkel af en toe wat lawaai en gerammel en een vrachtwagen. Een paar maanden geleden heeft hij een ruimerdienst overgenomen en staan er sindsdien 4 beerkarren (of hoe noem je die dingen die je beerput komen leegzuigen). Op zich valt de last daar ook nog mee buiten dat het zicht op de weide leuker was dan de combinatie beerkarren/containers, maar nu blijken die een hoop lawaai bij te hebben om .. jawel ... 4.45 u 's morgens of soms nog om 11 uur 's avonds. Bijna dagelijks wordt er zo'n vrachtwagen naast onze slaapkamers gestart rond kwart voor vijf (of mss vroeger) en die staan er dan tot een stuk na de vijven te draaien. Anyway, niet aangenaam want wij en onze kinderen worden daar na een tijdje van wakker.

Hoor ik vandaag nog op het gemeentehuis (officieus weliswaar) dat hij een grote hangar wil zetten naast onze tuin. Uiteraard heeft hij zich wel te houden aan de bouwvoorschriften maar ...

Concreet: Mag je zomaar in een woonzone (roos) dergelijke activiteiten beginnen? Ik weet niet goed waar ik daar een officieel antwoord op kan krijgen aangezien mijn buurman kind aan huis is op het gemeentehuis en z'n vader de plaatselijke notaris is. Ik heb dus bij ons gemeentehuis al te horen gekregen dat zoiets zeker mag zonder problemen, maar wil wel een tweede en misschien derde bron raadplegen, als je begrijpt wat ik bedoel.
Iemand die die materie kent? Zou handig zijn om op voorhand het een en ander te weten daarover als achtergrond. Ik ben sowieso van plan om bij hem eerst erg vriendelijk ons probleem aan te kaarten.

Alvast bedankt.

Arolje

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
j.demoor
Berichten: 10360

#2 , 05 mar 2010 11:55

Onderzoek of uw buurman een milieuvergunning heeft voor de activiteiten die hij op zijn pand uitoefent.
Zie daartoe vooraf 28 juni 1985 Decreet betreffende de milieuvergunning.
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

Jan S
Berichten: 397

#3 , 05 mar 2010 14:17

U kan inderdaad de milieuvergunning opvragen via uw gemeente. Aangezien het om een relatief jonge onderneming gaat, zou die milieuvergunning elektronisch beschikbaar moeten zijn. Stuur een e-mail naar de milieudienst van uw gemeente waarbij u ze vraagt de actueel geldende milieuvergunning van onderneming x op adres y elektronisch naar u door te sturen (zo betaalt u geen kopiekosten). Vermeld er zeker ook een termijn bij, bv. indien mogelijk binnen de veertien werkdagen'. Dankzij de wetgeving rond 'goed openbaar bestuur' en 'openbaarheid van milieuinformatie' zijn zij verplicht zich in de mate van het mogelijke te schikken naar uw vraag.

Indien in deze milieuvergunning geen 'bijzondere voorwaarde' is opgenomen waarin staat tussen welke uren het bedrijf haar activiteiten mag uitvoeren, is dit bedrijf verplicht zich aan de wettelijke uitbatingsuren te houden. Deze uitbatingsuren zijn afhankelijk van de sectorale voorwaarden zoals deze terug te vinden zijn in de Vlaamse milieuwetgeving.

In dit geval zal het bedrijf vermoedelijk vergund zijn in de rubiek 2 'afvalstoffen' waardoor het voor dit bedrijf conform artikel 5.2.1.6, §4 Vlarem II (Vlaamse milieuwetgeving) verboden is ‘rustverstorende werkzaamheden uit te voeren op werkdagen voor 7 uur en na 19 uur en op zon- en feestdagen’.

Indien dit alles het geval is, stapt u gewoon naar de verantwoordelijke van het bedrijf, legt u hem deze feiten voor en vraagt u hem vriendelijk te stoppen met deze activiteiten en geef hem hiervoor de tijd die nodig is om ev. organisatorische zaken hieromtrent te regelen.

Dit zou u al een heel stuk verder moeten helpen.

Reclame

arolje
Topic Starter
Berichten: 15

#4 , 05 mar 2010 20:26

Dit helpt me absoluut een heel eind op weg.

Alvast bedankt!!

arolje
Topic Starter
Berichten: 15

#5 , 08 mar 2010 10:28

Ik ben naar het gemeentehuis geweest ..... blijkt dat m'n buurman voor geen enkele van zijn activiteiten een milieuvergunning heeft. Ook een stedenbouwkundige vergunning voor de verharding van z'n achtertuin werd niet afgeleverd.

Tja, dan zitten we bij de volgende stap: Wat nu??? Ik vroeg of je discreet een klacht kon indienen, door onbekenden of door er toevallig een "routine-controle" uit te laten voeren of ... Blijkt dat mijn naam steeds zal opduiken hoe je dat ook doet. Vervelend want ik moet de rest van mijn leven nog naast die mens wonen.

Ik kan hem confronteren met mijn bevindingen en vragen om dringend een andere locatie te zoeken voor zijn activiteiten, ik kan de politie hem laten verbaliseren, maar wat ik ook doe, ik vrees dat ik geen begrip zal krijgen bij de buurman. Ook al weet die mens dat hij zwaar in de fout gaat en zonder enige scrupules een overlast voor zijn buren creëert.
Gisteren nog stond er twee uur lang een vrachtwagen met een container op naast onze gevel te draaien. Jawel op een zondagvoormiddag. In de winter is dat nu niet zo erg omdat we dan nooit in de tuin zitten. Maar ik hou m'n hart al vast voor deze zomer.

zijn er misschien toch manieren om zoiets discreet op te lossen? iemand een suggestie?

Alvast bedankt.

chrisd
Berichten: 179

#6 , 08 mar 2010 11:27

iemand een suggestie?
De andere buren/mensen in de straat?

Jan S
Berichten: 397

#7 , 08 mar 2010 18:09

Hmmm, je zou dan toch vermoeden dat de gemeente bij zo'n vaststelling toch zelf de nodige stappen zet.

In het ander geval lijk je me geen keus te hebben. Je kan natuurlijk altijd eerst vragen aan de betrokkene om zich in regel te stellen. Anders zou ik er niet te hard mee inzitten om verdere maatregelen te nemen door bv. milieu-inspectie of de bouwinspectie te contacteren. Op dat gebied staat een burger veel sterker dan een bedrijf.

Moest er dan ooit een milieuvergunningsaanvraag of een aanvraag tot stedenbouwkundige vergunning van komen, kun je uiteraard steeds tijdens het openbaar onderzoek bezwaar indienen en een bijhorende lijst van je 'bezorgdheden' of reeds waargenomen overlast bijvoegen zodat de overheid hiermee kan rekening houden.

Franciscus
Berichten: 38583

#8 , 08 mar 2010 18:15

...In principe zou u kunnen gebruik maken van de procedure - 'klager wenst onbekend te blijven maar identiteit is gekend bij politie'
Deze procedure is niet hetzelfde als een anonieme getuige.

Langs de andere kant wat weerhoudt de politie/bouwpolitie een toertje te doen en zelf vast te stellen dat die persoon op dat adres onwettige zaken uitoefend.( controle met btw nr via kruispuntbank kan al voldoende zijn)

Zit Groen! mee in de gemeenteraad ... daar een seintje aan geven.
Anonieme klacht per brief bij burgermeester en schepenen.

Bond beter leefmilieu contacteren ... die hebben ook hun connecties

arolje
Topic Starter
Berichten: 15

#9 , 09 mar 2010 17:32

bedankt voor de antwoorden, ben ik al veel mee. Ik denk dat ik sowieso al een bal aan het rollen heb gebracht door te gaan informeren naar die vergunning. De ambtenaar zei me gisteren dat hij zeker en vast al 's gaat kijken wat m'n buurman allemaal aan het doen is.

By the way, ik vraag me wel af hoe die man een zaak kan uitbaten zonder adres op te geven waar zijn activiteiten plaatsvinden. Is dat niet vereist om een btw-nummer te krijgen?

Jan S
Berichten: 397

#10 , 10 mar 2010 21:31

Zit Groen! mee in de gemeenteraad ... daar een seintje aan geven.
Anonieme klacht per brief bij burgermeester en schepenen.

Bond beter leefmilieu contacteren ... die hebben ook hun connecties
Juist ja... Ik denk dat er manieren genoeg bestaan om niet op zo'n omslachtige manier te werk te moeten gaan.

By the way, ik vraag me wel af hoe die ... e krijgen?

Hoe bedoel je, 'zonder een adres op te geven'?

arolje
Topic Starter
Berichten: 15

#11 , 13 mar 2010 07:36

Ik bedoel met "zonder adres op te geven" dat hij dus blijkbaar geen locatie heeft voor z'n containers en beerkarren te plaatsen. Waar is dan officieel zijn actviteit gevestigd?

chrisd
Berichten: 179

#12 , 13 mar 2010 07:45

Waar is dan officieel zijn actviteit gevestigd?
Althans in NL kun je dat achterhalen bij de 'Kamer van Koophandel', waar commerciele aktiviteit ingeschreven moet worden; daar zal in Belgie een equivalent voor zijn.

Franciscus
Berichten: 38583

#13 , 13 mar 2010 10:05

België zoals ik of andere hebben gezegd kruispuntbank
via zoekmachine - www.kruispuntbank (der ondernemingen.be
bovenaan vul je ondernemingsnummer in zonder BE

of onderaan de naam ( en gemeente) van de firma

Vandebos
Berichten: 16087

#14 , 13 mar 2010 11:49

Klein foutje in de url geslopen...

http://www.kruispuntbank.fgov.be

Franciscus
Berichten: 38583

#15 , 13 mar 2010 12:52

Ik maak er gewoonlijk zo gebruik van ... maar je had gelijk ander zit je bij een adverteerder.

http://kbopub.economie.fgov.be/kbopub/z ... ml?lang=nl

Terug naar “Andere”