Aansprakelijkheid bvba

Monia28
Topic Starter

Aansprakelijkheid bvba

#1 , 17 feb 2010 13:50

In december 2008 heb ik samen met mijn ex vriend een bvba opgestart. De relatie is stuk gelopen en wil uit de zaak stappen. Wat doe ik het best?
Ik wil ontslag nemen. Mijn aandelen wil ik overdragen, kan dat? In hoever ben ik nog aansprakelijk? Ik heb ook borg getekend voor een kaskrediet van 12500 euro wat moet ik daarmee?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Franciscus
Juridisch actief: Nee

#2 , 17 feb 2010 18:43

samen opgestart -
als aandeelhouder blijft u aansprakelijk met uw aandeel en ten belope van het aandeel.
Als oprichter blijft u echter 3 jaar hoofdelijk aansprakelijk voor de schulden
Als zaakvoerder kan u afgerekend worden op het fout lopen in de bvba

als borgsteller kan de bank dat is een contractuele overeenkomst uw goederen na vonnis verkopen tot een beloop van € 12500 net zolang de borg loopt - meestal vergeet men een einddatum te specifiëren dus dat is dan tot in de oneindigheid.==> van uw geld is de bank altijd zeker want dan heeft men steeds ...

zie ook

Voor een klein of middelgroot bedrijf wordt de besloten vennootschap met beperkte aansprakelijkheid vaak beschouwd als de meest aangewezen juridische vorm:

Om een bvba op te richten zijn er minimum twee oprichters nodig, behalve voor een “besloten éénpersoonsvennootschap met beperkte aansprakelijkheid" (ebvba). Die kan worden opgericht door één persoon.
De bvba heeft een eigen rechtspersoonlijkheid en is dus als rechtspersoon onderscheiden van de vennoten. Zij heeft tevens een eigen vermogen.
De bvba is een besloten vennootschap. De vennoten kunnen hun aandelen niet vrij overdragen aan buitenstaanders, tenzij in gevallen voorzien door de wet.
De bvba is een vennootschap met beperkte aansprakelijkheid. Dit houdt in dat de vennoten zich enkel verbinden tot hun inbreng. Bij faillissement kunnen de schuldeisers het privévermogen van de vennoten niet aanspreken. Op dit principe bestaan er echter uitzonderingen voor de oprichters.

De FOD Economie, K.M.O., Middenstand en Energie publiceert een algemene informatiebrochure over de besloten vennootschap met beperkte aansprakelijkheid. Die behandelt alle thema’s met betrekking tot de creatie en het functioneren van een bvba.

Als u meer informatie over de bvba wil krijgen, kunt u het Vademecum van de ondernemingen, Hoofdstuk 1.1.2 Rechtsvormen van Handelsvennootschappen door de wet erkend als ook het Wetboek van Vennootschappen raadplegen.

en deze link is een leuke brochure
http://statbel.fgov.be/nl/binaries/bvba ... -31832.pdf

bartvdv

#3 , 17 feb 2010 19:17

In de statuten staat aan wie je de aandelen in eerste instantie moet aanbieden.

Je zal een (sluitend) contract moeten maken om de aandelen over te dragen tegen een bepaald bedrag (in principe zou de waarde van de vennootschap moeten berekend worden door een boekhouder/accountant en zou deze waarde weerspiegeld moeten worden in de waarde van de aandelen). Een meerwaarde is in principe vrij van belastingen.

De overdracht van de aandelen moet ingeschreven worden in het register van aandeelhouders waarvan jij een afschrift moet krijgen.

De zaakvoerders- of bestuurderswissel moet gepubliceerd worden in het Belgisch Staatsblad.

Stap naar de bank en vraag welke procedure je moet volgen om de borg ongedaan te maken.

Ik zou me toch laten bijstaan door een accountant om de overdracht correct uit te voeren, tenzij het huidige boekhoudkantoor alles wil regelen.

Reclame

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#4 , 18 feb 2010 17:58

Aan de oprichtersaansprakelijkheid kan je echter niet ontsnappen.

Erik Verschoren
Contacteer: Website

#5 , 23 feb 2010 19:28

Aan de oprichtersaansprakelijkheid kan je inderdaad niet ontsnappen, als de vennootschap failliet gaat binnen de 3 jaar bij gebrek aan kapitaal (voor het voorgestelde businessplan) dan kan je verantwoordelijk gesteld worden. (als de vennootschap failliet gaat omdat de overblijvende zaakvoerder te grote sier maakt dan ben je natuurlijk wel veilig).

Als jullie relatie zodanig slecht is dat de vennootschap niet meer bestuurbaar is dan kan je je laten uitkopen of je partner uitkopen (hangt ervan af wat je wilt en je kan betalen), daar is een speciale procedure voor.

Terug naar “Vennootschappen & Verenigingen”