Ik heb enige tijd geleden een nieuwbouw appartement gekocht en heb nu de eindafrekening ontvangen met onder andere de kosten voor de nutsvoorzieningen.
Maar bij controle stel ik mij de vraag of al de aangerekende kosten wel doorgerekend mogen worden. De kosten die de verkoper vermeldt omvatten onder andere:
- Wegname oude gasmeters (van vorig gebouw dat is afgebroken)
- Wegname oude elektriciteitsmeters (van vorig gebouw dat is afgebroken)
- Aansluiting Werfkast
- Aansluiting 4 nieuwe gasmeters
- Studie: vermogenaanvraag voor gebouw > straatnet kon leveren
- Aansluiting 5 elektriciteitsmeters
- Meerwerken door verhoogde elektriciteits aanvraag
- Graafwerk
- Netuitbreiding Telenet
- Waterkeuring en aanloopstuk/aansluiting water
Bovendien zijn de facturen van Pidpa en Telenet aan 6% en 0% en worden deze kosten aan 21% BTW doogerekend met de opmerking dat de eigenaar geen facturen zou mogen maken aan 6% of 0%
In het lastenboek staat hetvolgende beschreven:
Tellerlokaal: watermeter, electriciteitsmeter, gasmeter, tv-distributie en telefoonaansluiting per appartement, electriciteitsaanluiting gemene delen.
De nutsvoorzieningen zijn in het gebouw aanwezig. Opstellen van meters en verbruik vallen ten laste van de koper.
Wat moet ik nu juist verstaan onder het opstellen van meters ?
Bedankt.