Welke kosten van nutsvoorzieningen zijn voor de koper

River12
Topic Starter
Berichten: 1

Welke kosten van nutsvoorzieningen zijn voor de koper

#1 , 23 nov 2009 23:09

Ik heb enige tijd geleden een nieuwbouw appartement gekocht en heb nu de eindafrekening ontvangen met onder andere de kosten voor de nutsvoorzieningen.

Maar bij controle stel ik mij de vraag of al de aangerekende kosten wel doorgerekend mogen worden. De kosten die de verkoper vermeldt omvatten onder andere:
- Wegname oude gasmeters (van vorig gebouw dat is afgebroken)
- Wegname oude elektriciteitsmeters (van vorig gebouw dat is afgebroken)
- Aansluiting Werfkast
- Aansluiting 4 nieuwe gasmeters
- Studie: vermogenaanvraag voor gebouw > straatnet kon leveren
- Aansluiting 5 elektriciteitsmeters
- Meerwerken door verhoogde elektriciteits aanvraag
- Graafwerk
- Netuitbreiding Telenet
- Waterkeuring en aanloopstuk/aansluiting water

Bovendien zijn de facturen van Pidpa en Telenet aan 6% en 0% en worden deze kosten aan 21% BTW doogerekend met de opmerking dat de eigenaar geen facturen zou mogen maken aan 6% of 0%

In het lastenboek staat hetvolgende beschreven:
Tellerlokaal: watermeter, electriciteitsmeter, gasmeter, tv-distributie en telefoonaansluiting per appartement, electriciteitsaanluiting gemene delen.
De nutsvoorzieningen zijn in het gebouw aanwezig. Opstellen van meters en verbruik vallen ten laste van de koper.

Wat moet ik nu juist verstaan onder het opstellen van meters ?

Bedankt.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
roharro
Berichten: 13439
Juridisch actief: Ja
Locatie: Plopsaland

#2 , 23 nov 2009 23:37

"Wat moet ik nu juist verstaan onder het opstellen van meters ?"

Het betreft de aansluitingen op de nutsvoorzieningen. Het zijn alle kosten die worden aangerekend door de energieverdelers, telefoon, kabel, enz. teneinde een aansluiting op hun netwerk te verwezenlijken. De verkoper-promotor heeft die aansluitingen voor u aangevraagd en betaald en factureert die nu door aan u. Zijn leveringen aan u zijn onderworpen aan het tarief van 21 %.

Efjoma
Berichten: 232

#3 , 27 nov 2009 20:18

Ik kan me niet ontdoen van de indruk dat de aannemer bewust de omschrijving "opstellen" gebruikt omdat de koper zou denken dat het enkel het "openstellen" van de meters betreft. "Opstellen" kan wel niet afbraak of wegname betekenen. Aansluiting van de werfkast enkel indien deze aansluiting ook voor de definitieve aansluiting gebruikt wordt. Studiekosten m.i. enkel indien het gebouw een buitengewoon vermogen vergt. Studiekosten zijn niet vermeld in het lastenboek.

Reclame

Terug naar “Kopen”