onderhoudsPLICHT vader

Rego
Topic Starter
Berichten: 1

onderhoudsPLICHT vader

#1 , 10 sep 2009 12:50

Hallo,

Mijn vraag is of ik er onderuit kan om onderhoudsgeld te moeten betalen voor mijn vader?
Onlangs kreeg ik en brief van het ocmw om mijn gegevens door te geven maar wil daar van af zien.
Na mijn moeders (2000) doodheb mijn vader nog hooguit 3 keer gezien en geen contact gehad. Ook onze verstandhouding is niet schitterend te noemen omdat deze steeds heeft geprofiteerd en geld verkwist, en nu zou ik nog moeten bijbetalen ook omdat hij nu in een rusthuis verblijft.
Is er een mogelijkheid om hier onderuit te geraken ?? Of wat kan ik doen.
Ik heb nog 4 broers en vier zussen en enkele hebben dezelfde mening.
ik dank u reeds als hier een antwoord op volgt

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
wanton
Berichten: 9891
Locatie: HEIST , bij-den-berg

#2 , 10 sep 2009 18:36

Wanneer iemand in een rusthuis terechtkomt die de kosten niet volledig kan betalen , moet het OCMW van zijn gemeente dat doen. Daarna gaat het Ocmw zoeken naar personen die onderhoudsplichtig zijn : meestal zijn dat de kinderen. Het probleem is dat U er niet onderuit kan. Is het dan zeker dat U moet betalen? Ook niet. In eerste instantie wordt nagegaan of een kind , elk afzonderlijk , in aanmerking komt voor een bijdrage. Dit gebeurt op basis van de gezinstoestand en het totale gezinsinkomen. Op basis daarvan wordt eventueel de maximumbijdrage vastgesteld. Het kan dus best dat van de 9 kinderen er slechts enkele zullen moeten betalen. Het OCMW onderzoekt ook of er billijkheidsredenen kunnen zijn die verantwoorden dat iemand niet moet betalen : al jaren geen contact meer met de ouder , geen zorg geweest vanwege de ouder,mishandeling....
Zelfs als er maar één kind zou moeten bijbetalen , moet die slechts 1/9 , nl. het kindsdeel , betalen van de totale opleg. Men kan dus nooit alles moeten betalen.
De betaalde bedragen zijn bovendien aftrekbaar bij de belastingen.
Er zijn enkele gemeenten in België die beslist hebben om geen bijdrage vanwege de kinderen meer te vragen : oa. Herentals, Oostende. Persoonlijk vind ik dit wel niet correct , maar ja!

Geef dus gewoon de inlichtingen die het OCMW vraagt aan hen door. Bij weigering mee te werken wordt gewoonlijk automatisch beslist de bijdrage te innen van dat kind.

Op deze site kan je een verdere uitleg vinden , met een baremaschhal van de bijdrage.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Reclame

Terug naar “Andere”