Verbouwingen op zaterdagochtend

Scalle123
Topic Starter
Berichten: 26

Verbouwingen op zaterdagochtend

#1 , 22 aug 2009 09:54

Sinds enkele weken heeft onze huisbaas er niets beters op gevonden om elke zaterdagochtend vanaf 7u tem de namiddag verbouwingen uit te voeren in het huis bestaande uit 3 appartementen. Plezant als je na een zware werkweek eens wilt uitslapen, zeker als je de vrijdagavond op stap bent geweest. Vanaf welk uur kan/mag er lawaai gemaakt worden op zaterdag?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Simon Verhoeven
Berichten: 89

#2 , 22 aug 2009 10:01

Kijk eens in je gemeentereglement.

Scalle123
Topic Starter
Berichten: 26

#3 , 22 aug 2009 10:10

Heb het regelement vd gemeente Zaventem ingekeken en kon niet onmiddellijk een vermelding vinden inzake lawaaihinder op zaterdag, wel op zondag.

Reclame

Vandebos
Berichten: 16087

#4 , 22 aug 2009 10:12

Normaal gesproken is dat vanaf 05.00. (er mag geen storend lawaai zijn tussen 22.00 en 05.00)

Bijkomend niet vergeten dat wettelijk zaterdag als een werkdag wordt beschouwd.

Scalle123
Topic Starter
Berichten: 26

#5 , 22 aug 2009 10:20

Ben pas om 4u in mijn bed gekropen, en dit tem 7u aangezien ik toen ben gewekt geweest door een boormachine! Of zoals Nicole en Hugo zouden zingen; goede morgend morgen.......niet echt van toepassing.

Franciscus
Berichten: 38583

#6 , 22 aug 2009 10:27

Normaal zal in een politiereglement geen uren staan maar zal er alleen of bijkomend sprake zijn van overlast.
Dus ongeacht de uren kan men overlast inroepen en eveneens gebruik van electrische toestellen die lawaaihinder veroorzaken.

Edoch - gezien de huisbaas een partikulier is mag hij perfect de zaterdag en ook de zondag werken uitvoeren in zijn eigendom.

Net als u recht hebt op heeft hij ook recht op werken

Indien geen akkoord -- vrederechter

Ikzelf heb mijn huis ook grondig aangepast - ook op zaterdag en zondag en zelfs tot 'savonds laat.

Last met een buur die problemen had dat ik op zondag in de tuin werkte met verhaspelaar - was een dokter en die vond dat dat niet kon - had connecties met de politie en zou ervoor zorgen dat.
Vriendelijk gesprekje gehad met de agenten. Dan nog half uur verdergewerkt tot werk af was.

Vandebos
Berichten: 16087

#7 , 22 aug 2009 10:28

Tja, eerlijk gezegd kan je moeilijk verwachten dat de huisbaas rekening gaat houden met jouw nachtleven om reparaties en/of renovaties uit te voeren...

Scalle123
Topic Starter
Berichten: 26

#8 , 22 aug 2009 12:17

Huurgenot = 0,0. Indien volgende week opnieuw werken op zaterdagochtend, voel ik mij genoodzaakt om klacht neer te gaan leggen bij de politie. Men moet goed weten dat deze werken sinds begin dit jaar bezig zijn, en ondertussen er reeds 3 onmiddellijke buren (allen huurders) zijn verhuisd naar elders, en dit door deze werken. Wil ook wel verhuizen, echter de aankoop van een woonst neemt tijd in beslag, vooral het zoeken naar een betaalbare woonst.

Franciscus
Berichten: 38583

#9 , 22 aug 2009 12:34

En wat gaat de politie dan vaststellen??

Als hij de werken mag uitvoeren- dus geen wettelijke beperkingen- is het een burgerlijke zaak en zal de politie niet tussenkomen. Mag ze dan ook niet gezien niet bevoegd voor burgerlijke zaken.
Zij zullen dan hooguit een melding maken van hun tussenkomst.

U zal de eigenaar/verhuurder aangetekend in gebreke moeten stellen en wel op basis van de huurwetgeving
Lees daarom eerst goed uw contract en dan de huurwet
http://www.just.fgov.be/img_justice/pub ... pdf/21.pdf

Handel zoals voorzien - binnen de regels van de huurwet - en dan de politie.

Scalle123
Topic Starter
Berichten: 26

#10 , 23 aug 2009 11:27

Bedankt voor de link.

Terug naar “Huren”