alimentatie en loonoverdracht

sofie4
Topic Starter
Berichten: 42

alimentatie en loonoverdracht

#1 , 06 aug 2009 17:33

ik heb gelezen dat er een nieuwe wet is dat wanneer er 2 maand geen alimentatie betaald is, dat je dan naar de rechtbank kunt gaan.
Tellen deze 2 maanden pas van wanneer die wet er is of telt het ook al als er vroeger (jan/maart) geen alimentatie betaald is geweest.
Bij welke rechtbank moet je hiervoor zijn.
En hoe moet je een verzoekschrift hiervoor opstellen, zijn er hier voorbeelden van.
Alvast bedankt.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Franciscus
Berichten: 38583

#2 , 06 aug 2009 17:49

Niet betalen van alimentatie is steeds strafbaar geweest.
U gaat met uw vonnis en de gegevens van betaling in het verleden naar de politie en dient klacht in wegens niet betalen alimentatie.
Dit doet u daarna - in principe elke maand- maar om de 2 maand is ook goed.
Politie moet nog de kans krijgen hem te horen en dossier door te sturen naar het parket.
U laat u daarna registreren als slachtoffer op de griffie rechtbank

sofie4
Topic Starter
Berichten: 42

#3 , 06 aug 2009 18:26

Ik ben ook klacht gaan neerleggen bij de politie.
Maar er was onlangs toch een wet gekomen dat bij 2 maand achterstal er via de rechtbank een loonoverdracht kon aangevraagd worden zodat de alimentatie rechtstreeks betaald werd van het loon door de werkgever.

Reclame

Rebel-with-a-cause
Berichten: 1216

#4 , 06 aug 2009 22:32

Voor het innen van achterstallige alimentatie, kan je beroep doen op DAVO.
Lees deze folder eens rustig door.

Er is, als ik mij niet vergis, een wetsvoorstel ingediend om het innen van achterstallige alimentatie sneller te ontvangen door automatisch via de werkgever te innen, maar dat is nog nog niet van kracht.

sofie4
Topic Starter
Berichten: 42

#5 , 07 aug 2009 07:08

bij davo heb ik al gehoord, maar ik verdien teveel om voorschotten te krijgen, en het enigste dat davo dan kan doen is ex aanschrijven.

j.demoor
Berichten: 10360

#6 , 08 aug 2009 10:19

“Art.1494.Geen uitvoerend beslag op roerend of onroerend goed mag worden gelegd dan krachtens een uitvoerbare titel(=vonnis) en wegens vaststaande en zekere zaken.
Wanneer voornoemd beslag echter gelegd wordt om de betaling te verkrijgen van vervallen termijnen van een schuldvordering betreffende periodieke inkomsten, kan het ook plaatsvinden om de betaling te verkrijgen van de nog te vervallen termijnen, naarmate die vervallen.”(Gerechtelijk Wetboek).

Is hieraan voldaan schaf u dan een UITGIFTE aan van die uitvoerbare titel en overhandig deze ter uitvoering aan een gerechtsdeurwaarder,ook al is er slechts één maand achterstal.

Eis vooral de toepassing van de tweede alinea van voornoemd art.1494.
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

paling
Berichten: 280

#7 , 08 aug 2009 11:23


Is hieraan voldaan schaf u dan een UITGIFTE aan
wat bedoel je met "schaf u dan een uitgifte aan" ?

Franciscus
Berichten: 38583

#8 , 08 aug 2009 12:34

Op de griffie - het authentiek stuk waarin het gewezen vonnis staat en daarvan het voor eensluitend verklaart afschrift door de griffie.
Een origineel stuk NOOIT uit handen geven

paling
Berichten: 280

#9 , 09 aug 2009 10:14

Op de griffie - het authentiek stuk waarin het gewezen vonnis staat en daarvan het voor eensluitend verklaart afschrift door de griffie.
Een origineel stuk NOOIT uit handen geven
even via google gezocht .
Een expeditie, grosse of uitgifte is een origineel van een vonnis voorzien van een formule van ten uitvoerlegging. Wanneer een vonnis wordt gewezen kan een partij een expeditie of een uitgifte laten afleveren door de griffie. Op dit exemplaar van de uitspraak geeft de Koning bevel aan alle gerechtsdeurwaarders om het vonnis ten uitvoer te brengen. Een gerechtsdeurwaarder heeft dit exemplaar nodig van de uitspraak om tot uitvoering te kunnen overgaan.

gerechtelijk wetboek
Art. 790 Op straffe van nietigheid bevat de uitgifte een integraal afschrift van het vonnis, voorafgegaan door het opschrift en gevolgd door het formulier van tenuitvoerlegging.

Art. 791. De uitgifte wordt door de griffier afgegeven aan de partijen in het geding die erom verzoeken. Geen uitgifte mag worden afgegeven voordat het vonnis ondertekend is.

Terug naar “Archief”