kinderen ten laste maar ander domicilie?

bieke84
Topic Starter
Berichten: 3

kinderen ten laste maar ander domicilie?

#1 , 21 mei 2009 19:46

klein vraagje mijn man en ik zijn van plan te gaan scheiden, mijn man wil ze graag ten laste houden en dan neemt hij de lening voor zichzelf. maar aangezien de kinderen het vaakst bij mij zullen zijn, zou het gemakkelijker zijn dat hun domicilie bij mij is, kan dit? dus hij ze ten laste maar bij mij hun domicilie? wettelijk gezien mss niet, maar als je goede redenen hebt waarom, zou dit dan toch niet mogelijk zijn?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Rebel-with-a-cause
Berichten: 1216

#2 , 21 mei 2009 20:31

In geval van co-ouderschap kunnen de kinderen maar ten laste zijn van één van de ouders, niet van allebei.
Ofwel komen de ouders overeen (of bepaalt de rechtbank) wie de kinderen ten laste neemt, ofwel (als er geen akkoord is) gaat de fiscus uit van het domicilieadres van de kinderen om te bepalen bij wie ze fiscaal ten laste zijn.
In geval van co-ouderschap kunnen beide ouders ook aangeven dat ze het belastingsvoordeel onder hun tweeën willen verdelen.
Daarvoor moeten ze elk jaar opnieuw een aanvraag toevoegen bij beide aangiften. Die aanvraag moet een door de fiscus voorgeschreven model zijn én beide ouders moeten deze ondertekenen. Let op: in dit geval mag geen van beide ouders onderhoudsgelden voor die kinderen aftrekken.

Reclame

Terug naar “Echtscheiding”