meineed

olifantje
Topic Starter
Berichten: 12
Locatie: Baardegem

meineed

#1 , 29 apr 2009 01:32

wat moet ik doen voor een aanklacht voor meineed??tegen mijn exman?
waar moet ik hiervoor zijn?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Njits
Berichten: 6

#2 , 08 mei 2009 16:23

In België wordt meineed strafbaar gesteld in artikel 215-226 van het Strafwetboek.

De strafmaat van de meineed is afhankelijk van het soort zaak (strafrechtelijke zaak of burgerlijke zaak), en van de straf die de beschuldigde heeft gekregen ten gevolge van de valse getuigenis. Idem voor de vrijspraak ten gevolge van de valse getuigenis.

Normaal is de straf op meineed in criminele zaken vijf tot tien jaar opsluiting. Dit kan oplopen tot twintig tot dertig jaar als degene die veroordeeld is op basis van het valse getuigenis levenslang had gekregen.

Ik denk dat je bij Rechtbank van Eerste Aanleg moet zijn maar ik ben niet zeker.
Mijn uitleg is geen vervanging voor professioneel juridisch advies. Ik raadpleeg zonodig het desbetreffende wetboek maar dit biedt nog steeds geen garantie.

scorpioen
Berichten: 9383
Juridisch actief: Nee

#3 , 08 mei 2009 17:43

Beste is klacht met burgerlijke partijstelling bij de onderzoeksrechter.

scorpioen

Reclame

olifantje
Topic Starter
Berichten: 12
Locatie: Baardegem

#4 , 08 mei 2009 22:42

Reuze bedankt voor de antwoordjes kan dit zonder advocaat of is dat een noodzakelijk kwaad,ik heb er een maar komt niet makkelijk van zijn stoel
heb ik de afgelopen rechtszaken ondervonden!
Ik heb goede bewijzen van alles daarom weet ik niet waarom hij er geen vaart achterzet
Ik wacht wel nog op een uitspraak van twee rechtszaken van sept. 2008!!

chrisd
Berichten: 179

#5 , 09 mei 2009 07:40

Ik heb goede bewijzen van alles daarom weet ik niet waarom hij er geen vaart achterzet.
M.i. stellen veel van dit soort zaakjes weinig of niets voor en zouden voor de advokaat dan ook weinig opleveren.
Door het te laten duren gaan mensen zich van alles in hun hoofd halen, wordt het vanzelf ingewikkeld en levert het meer op.

'Het Recht' is in plaats van welwillende en integere dienstverlening op zakelijke basis, zoals voluit wordt gepretendeerd en mede daardoor door de burger mag worden verwacht m.i. vooral netwerken met andermans belang op andermans kosten; hoe langer het duurt hoe langer kontakten en gelegenheid om te bellen en gebeld te worden; waarom dat dan niet zo lang mogelijk uitgesponnen??

Mijn eigen idee is: bij een probleem, waar mogelijk een advokaat aan te pas moet komen: een orienterende gesprek voeren met eentje, teneinde een idee op tafel te krijgen van een volgende stap*); als zo'n volgende stap een gesprek is: dat dan zelf gaan voeren; als zo'n volgende stap een brief is, dan deze laten versturen door de advokaat maar zelf een konsept schrijven.
Als er geen overeenstemming wordt bereikt, dan een volgende advokaat proberen.
Voor het versturen van een brief met aangeleverd konsept kan ook makkelijker een planning worden gekontroleerd, dan in het het geval meneer of mevrouw er 'zelf nog eens over moet denken'. Vaak komt dat door onduidelijkheden; in zo'n geval kun je gewoon een brief schrijven voor opheldering, uiteraard met een uiterste antwoord-datum.
Uiteindelijk moet toch alles schriftelijk aan de rechter worden voorgelegd.

Tenminste snapt TS dan zelf beter, wat er gebeurt en kan zij b.v. makkelijker overstappen naar een ander(e advokaat).

Blijkens haar bericht op dit forum is TS niet tevreden met de gang van zaken; waarom stapt ze niet naar de advokaat om hem dat te vertellen; deze zal daar allerlei 'redenen' voor hebben; echter: advokaat mag ook verondersteld worden welwillend te zijn en mag dus ook op dit laatstgenoemde aspekt worden aangesproken; had TS dus tijdig moeten verwittigen; omgekeerd mag advokaat, nu TS niet reageert, denken, dat allemaal OK is.

Zie ook www.courtwatch.nl. en b.v. deze uitzending van Zembla voor wat er zoal kan gebeuren, als je problemen krijgt met professionals.
*)In minuut 25 van het filmpje komt zo'n cruciaal moment voorbij; die mensen hadden sowieso beter die rommel laten liggen, totdat er meer zekerheid was over de afhandeling van de schade en kosten daarvan bij de verzekeraar claimen, proberen iets af te spreken met dat bedrijfje, de uitkomst van dat overleg zelf aangetekend aan de verzekeraar bevestigen, etc.; alles beter dan een onbekende gewoon de lengte laten.

Heb dit laatste mijzelf ook al minstens één keer laten gebeuren.

roderidder
Berichten: 2946
Contacteer: Website

#6 , 11 mei 2009 14:47

'Het Recht' is in plaats van welwillende en integere dienstverlening op zakelijke basis, zoals voluit wordt gepretendeerd en mede daardoor door de burger mag worden verwacht m.i. vooral netwerken met andermans belang op andermans kosten;
Deze quote verdient een ere plaats

misschien komt er in de toekomst op het JF een gallerij waar humor, scherpzinnigheid of mooie quote's kunnen ge-etaleerd worden


RR

olifantje
Topic Starter
Berichten: 12
Locatie: Baardegem

#7 , 11 mei 2009 16:01

de reactie van Chrisd snap ik niet goed,ik vraag regelmatig aan de advocaat voor deze stap(aanklacht voor meineed) maar hij geeft geen rechtstreeks antwoord op de vraag voor het starten van de procedure,als ik een andere advocaat zou nemen zou dat niet schadelijk zijn voor de 2 rechtszaken die nog lopen via deze?
Ik mag wel het gerechtshof dinsdag of donderdagmorgen bellen voor een inf. wanneer de vonnissen vallen,ben benieuwd of ik daar een rechtsteeks antwoord op krijg,jammer dat het al 8 maanden duurt anders was ik zo wanhopig niet!

chrisd
Berichten: 179

#8 , 11 mei 2009 17:58

ik vraag regelmatig aan de advocaat voor deze stap(aanklacht voor meineed) maar hij geeft geen rechtstreeks antwoord op de vraag voor het starten van de procedure
Als een advokaat TS in een gesprek niet aan de hand van wetsartikelen een konkreet idee geeft van wat er moet gebeuren, wat TS zelf ook kan begrijpen, zou ik meteen naar een andere gaan of het erbij laten; deze houdt TS gewoon aan het lijntje; misschien heeft TS een familie-lid/vertrouwenspersoon met meer ervaring in dit soort zaken? die kan TS meenemen naar de advokaat en het woord laten doen??
Die verwijzing naar wetsartikelen hoort er bij, want een advokaat is niets zonder de rechter en die doet weer niets buiten de wet.

olifantje
Topic Starter
Berichten: 12
Locatie: Baardegem

#9 , 12 mei 2009 00:31

Ik kan het er niet bij laten heel mijn fin. toekomst staat op het spel,zou jij dat ook doen met ontroerend goed in het Buitenland (daar waar hij zit)en alle dingen waarvan hij de bewijzen heeft verduisterd en ik bewijzen heb dat ze er waren?Totaal een groot huis hier waard.!!!
maar ik moet eerlijk wezen ik voel steeds meer voor een andere advocaat, maarik denk dat ik de vonnissen moet afwachten maar misschien is het dan al te laat????
Het is moelijk hoor

chrisd
Berichten: 179

#10 , 12 mei 2009 09:00

Ik kan het er niet bij laten heel mijn fin. toekomst staat op het spel,zou jij dat ook doen met ontroerend goed in het Buitenland (daar waar hij zit)en alle dingen waarvan hij de bewijzen heeft verduisterd en ik bewijzen heb dat ze er waren?Totaal een groot huis hier waard.!!!
,
Tegenpartij heeft, denk ik, meineed gepleegd bij de rechtbank; benadeelde is strikt genomen niet TS zelf, maar de rechtbank. TS kan dus daarvoor niet zelf laten aanklagen, maar zou bewijs kunnen aanleveren, zodat Justitie dat zelf kan doen.
maar ik moet eerlijk wezen ik voel steeds meer voor een andere advocaat,maar ik denk dat ik de vonnissen moet afwachten maar misschien is het dan al te laat????
De huidige advokaat van TS gedraagt zich als een egoïst, althans valt dat uit het verhaal op te maken; niet iedereen kan met dit soort lieden overweg en zeker niet als die een machtspositie hebben.
Zie (ook) de passages vanaf minuut 5:15 van dit filmpje.

Een andere advokaat proberen lijkt mij daarom een goed idee; die kan TS alles vragen, TS is immers de klant; deze zal pas voor TS gaan optreden, als met de huidige is afgerekend.

olifantje
Topic Starter
Berichten: 12
Locatie: Baardegem

#11 , 25 nov 2010 15:52

Ik heb nu een aanklacht ingedient(eindelijk komt de advocaat in gang)maar weet iemand hoe de procedure verloopt?Eerst door een detective alles laten bevestigen!
Hij is (volgens ontwerp advocaat eind oct. verzonden) naar de onderzoeksrechter maar nu ben ik benieuwd wat er gaat gebeuren.
Is dit ook een lange procedure ?
Wie o wie weet het? de advocaat durf ik niet meer te bellen of mailen,geeft toch geen teken van leven (had geinformeerd naar een andere maar het kost 2 dagen om mijn dossier in te zien(tel uit je winst)
Reuze bedankt alvast!!

float
Berichten: 2467
Juridisch actief: Ja

#12 , 25 nov 2010 16:01

De onderzoeksrechter zal het onderzoek starten, maar dat kan lang duren.

Creatief
Berichten: 2513

#13 , 25 nov 2010 16:49

Zie pb :wink:
Laatst gewijzigd door Creatief op 25 nov 2010 17:45, 1 keer totaal gewijzigd.

Vandebos
Berichten: 16087

#14 , 25 nov 2010 17:39

Oppassen met antwoorden zodat TS het mogelijk onderzoek van de onderzoeksrechter niet schaadt...

Mag ik voor gevoelige informatie het almachtige "PB" aanraden?

DennisI
Berichten: 13

#15 , 25 nov 2010 19:55

Zie ook http://www.courtwatch.nl" onclick="window.open(this.href);return false;.
Hebben we in België ook zo'n website? Zou allesinds niet zo slecht zijn moest het hier bestaan. Wel vraag ik mij soms af of mensen niet te rap de schuld van het verlies van een zaak op hun advocaat afwenden en zodus niet objectief kunnen handelen.

Terug naar “Andere”