provisie waterverbruik

christoph1984
Topic Starter
Berichten: 96

provisie waterverbruik

#1 , 20 sep 2008 11:02

beste,

de situatie is de volgende,

2 jaar geleden sloten wij een contract van korte duur af voor 2 perosnen. Daarin stond vermeld dat de provisie voor water 30 euro per maand is en dat we elk jaar een afschrift zouden krijgen (het gebouw bestaat uit 3 appartementen zonder aparte meters wel!). Nu heb ik in feite nooit in het appartement gewoon , enkel mijn vriendin, maar wel steeds 30 euro provisie blijven betalen. Nu wil ik vanaf dit jaar de provisie 15 euro doen bedragen. Is dit mogelijk ondanks dat het in het contract staat dat op onze beide namen staat? Het contract zou vanaf november een van 9 jaar worden (begindatum 2006) aangezien het al een keer verlengd is geweest. Moet ik om d eprovisie te verlagen mijn naam laten schrappen uit het contract? en zoja, zou dit dan impliceren dat het 9 jarig contract weer een van 1 jaar wordt? of wat zijnde wettelijke mogelijkheden om de provisie te verlagen? Kan de verhuurder protest optekenen of is het voldoende dat ik hem een aangetekende stuur met de melding dat k er niet meer woon,en dat ik de sleutels zal opsturen? Kan het huidige contract dan nog blijven bestaan?

bedankt!

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
JohnD
Berichten: 3580

#2 , 20 sep 2008 16:09

De verhuurder moet op eenvoudige vraag van U originele fakturen kunnen voorleggen. U kan daaruit berekenen of hetgeen U nu betaalt recht evenredig is met uw provisie. M.a.w. of uw provisie niet te hoog ligt. In uw geval kan U moeillijk bewijzen dat U praktisch niets aan water verbruikt hebt omdat U weinig aanwezig was. Dit is volgens mij de enige mogelijkheid om de daling van uw provisie te verrechtvaardigen.

Typ in de zoekaopdracht "1728ter" in (zonder de quotes). U vind een hele lijst met gevallen waarin naar het Artikel 1728ter BW verwezen word, artikel dat handelt over uw recht tot inzage originele fakturen. Ik denk dat een provisie als een voorschot op een eindafrekening mag beschouwd worden, het is die, die U volgens dat artikel mag inkijken.

Ik wil er U toch nog even bij vermelden dat 30 Euro per maand aan waterverbruik enorm hoog en onrealistisch is. 10 Euro per maand gemiddeld is zelfs voor een alleenstaande redelijk hoog (alle kosten en lasten inbegrepen)

j.demoor
Berichten: 10360

#3 , 22 sep 2008 11:11

De huur houdt niet op te bestaan door het enkele niet-bewonen van het gehuurde pand.U kan uw naam enkel laten schrappen door uw overeenkomst te beëindigen/op te zeggen.

“Art.3...§6...Zij wordt beëindigd mits een van de partijen ten minste drie maanden voor het verstrijken van de in de overeenkomst bepaalde duur een opzegging betekent.”(Woninghuurwet 20 februari 1991).

Uit ‘Het contract zou vanaf november een van 9 jaar worden’ leid ik af dat het te laat is om dit contract van korte duur te beëindigen. Wel kan u dit van 9 jaar opzeggen.

Om solvabilitietsredenen is de verhuurder evenwel niet verplicht de opzegging door EEN van beide huurders te aanvaarden zonder borgstelling.

“Art.1134.Alle overeenkomsten die wettig zijn aangegaan, strekken degenen die deze hebben aangegaan, tot wet.Zij kunnen niet herroepen worden dan met hun WEDERZIJDSE toestemming of op gronden door de wet erkend...”(B.W.=Burgerlijk Wetboek).

U kan dus niet zonder wederzijdse toestemming het beding inzake provisie wijzigen.
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

Reclame

JohnD
Berichten: 3580

#4 , 22 sep 2008 17:34

Art.1134.Alle overeenkomsten die wettig zijn aangegaan, strekken degenen die deze hebben aangegaan, tot wet.Zij kunnen niet herroepen worden dan met hun WEDERZIJDSE toestemming of op gronden door de wet erkend...”(B.W.=Burgerlijk Wetboek). U kan dus niet zonder wederzijdse toestemming het beding inzake provisie wijzigen.
Natuurlijk kan hij idd die provisie niet zomaar eenzijdig wijzigen. Ik neem hier aan dat die provisie een soort maandelijks voorschot is met een jaarlijkse afrekening. Indien echter die provisie vele malen hoger ligt dan zijn reel geschat verbruik (hier weten we niet of de totale waterkosten gedeeld worden door het aantal app'n of per evenredige delen, ttz totale kosten gedeeld door het totaal aantal bewoners van het blok en dan terug vermenigvuldigd met het aantal bewoners per app. om het verbruik per app. te schatten, gezien er geen individuele meters zijn), kan hij mits hij voldoende bewijzen heeft van zijn laag verbruik een verzoening bij de vrederechter aanvragen; dit natuurlijk in het geval dat de verhuurder moest weigeren deze nogal torenhoge provisie te verminderen. Het is vrijwel zeker dat de vrederechter deze vermindering ook zal voorstellen.

Wie betaalt er nu 30 Euro per maand aan waterkosten, tenzij het een zeer grote familie is ??

Casalangdre
Berichten: 105

#5 , 25 sep 2008 09:32

Dertig euro per maand voor waterverbruik is inderdaad veel te veel. Men moet er dan ook nog rekening mee houden dat elke gedomicileerde persoon een aantal m³ water gratis krijgen (afhankelijk van gemeente of provincie). Voor men echter bij de vrederechter een verlaging aanvraagt, zou ik wel preciese en exacte gegevens verzamelen. De kans dat de vrederechter een verlaging toestaat op basis van schattingen en vermoedens is eerder klein. Het beste lijkt mij om een watermeter te plaatsen om het juiste verbruik te meten. Dit kan zeer eenvoudig op de binnenkomende waterleiding van het appartement (meestal ligt deze in de buurt van de keuken of de boiler).

Tope
Berichten: 916

#6 , 25 sep 2008 12:06

Als alleenstaande bewoner van een rijhuis betaal ik voor mijn waterverbruik 23 Euro per maand, alle kosten inbegrepen.

Casalangdre
Berichten: 105

#7 , 25 sep 2008 13:29

Tope,

Dan kunnen we even een berekening maken. Het vast recht op waterverbruik is in heel Vlaanderen 41,56€ per jaar. Dit is dus 3,46€ per maand. Het waterverbruik kost tussen de 1,35 en 1,80€ per m³, dus laat ons zeggen 1,6€ gemiddeld per liter. De bijdrage voor waterzuivering kost gemiddeld 0,75€ per m³ (afhankelijk van jaar tot jaar). Je krijgt 15m³ gratis per jaar, dus 1,25 m³ per maand.

Dit is dus :

((23 - 3,46) / 1,6 + 0,75) + 1,25 = 9,52 m³ verbruik per maand. Dit is dus een verbruik van 9520 l per maand !!!!

Ik denk dan wel dat je ergens een lek hebt.

Tope
Berichten: 916

#8 , 25 sep 2008 14:12

Detail van mijn afrekening van 13/04/07 tot 23/04/08

Vaste kosten 20 DN meter 377 dagen x 0,16 = € 59,18
Waterverbruik 85,00m3 x 1,28 = € 108,80
Korting AGI meter 15,48 m3 x -1,28 = € - 19,81
Saneringsbijdrage afvoer 85,00 m3 x 0,50 = € 42,50
Saneringsbijdrage zuivering 85,00 m3 x 0,78 = € 66,70

Totaal Excl. BTW € 257,37


JohnD
Berichten: 3580

#10 , 25 sep 2008 21:53

Ik denk dan wel dat je ergens een lek hebt.
OK, eindelijk iemand die beseft dat de 30 Euro per maand van de vraagsteller en zelfs de 23 Euro per maand van Tope veel te hoog liggen. 10 Euro per maand voor een alleenstaande is een realistisch cijfer alle kosten inbegrepen, en ik vind dit zelfs aan de hoge kant, ermee rekening houdende dat ik een aantal jaren geleden 15 euro per 3m. als aqlleenstaande gemiddeeld aan waterverbruik betaalde.

Damon Olin
Berichten: 9

#11 , 27 sep 2008 11:19

De termijn wordt maar omgezet naar negen jaar als u een nieuwe huurovereenkomst zou aangaan. U bent alleszins niet verplicht een nieuw contract aan te gaan. Van uw kant lijkt het me het veiligst om de verhuurder per aangetekende brief te laten weten dat u zelf het contract niet wilt verlengen. Aangezien uw vriendin haar werkelijk verbruik al kent, kan ze zelf aan de verhuurder vragen de provisie te verlagen en in het slechtste geval naar de vrederechter stappen.

christoph1984
Topic Starter
Berichten: 96

#12 , 06 okt 2008 11:22

De termijn wordt maar omgezet naar negen jaar als u een nieuwe huurovereenkomst zou aangaan. U bent alleszins niet verplicht een nieuw contract aan te gaan. Van uw kant lijkt het me het veiligst om de verhuurder per aangetekende brief te laten weten dat u zelf het contract niet wilt verlengen. Aangezien uw vriendin haar werkelijk verbruik al kent, kan ze zelf aan de verhuurder vragen de provisie te verlagen en in het slechtste geval naar de vrederechter stappen.
kan ik mijn naam uit het contract laten nemen door een brief te sturen naar de verhuuder? en nadien dan de verlaging van de provisie te vragen?

mvg

Lex
Berichten: 3149
Locatie: N51° 13.797' E004° 26.612'

#13 , 06 okt 2008 13:01

Wie betaalt er nu 30 Euro per maand aan waterkosten, tenzij het een zeer grote familie is ??
Voor mijn gezin, drie volwassenen en vier (kleine) kinderen, betalen wij niet eens 70 euro per DRIE maand aan AWW. Ik, mijn man en de au-pair nemen iedere dag tweemaal een douche, mijn twee oudste kinderen elk één bad, de twee jongste kinderen gaan samen in bad. (6x douche + 3 baden/per dag).

Wij komen met moeite aan 23 euro/per maand...EN wij hebben een waterMETER in huis....

Lex
Berichten: 3149
Locatie: N51° 13.797' E004° 26.612'

#14 , 06 okt 2008 13:04

kan ik mijn naam uit het contract laten nemen door een brief te sturen naar de verhuuder?
NEEN, een overeenkomst kan men enkel wijzigen indien ALLE partijen akkoord gaan...

christoph1984
Topic Starter
Berichten: 96

#15 , 06 okt 2008 13:09

kan ik mijn naam uit het contract laten nemen door een brief te sturen naar de verhuuder?
NEEN, een overeenkomst kan men enkel wijzigen indien ALLE partijen akkoord gaan...
het gebouw telt 4 appartementen , er is maar 1 meter.. van de afrekenign van vorig jaar zijn wij (mijn vriendin in feite) de enige overgebleven huurders.. moet de overschot dan aan ons worden toegekend?

mijn vriendin betaalt in feite voor 2 personen, terwijl ze er maar alleen woont.. het is natuurlijk niet te bewijzen, maar hoe kunnen we dan een groter deel van de overschot van de factuur bekomen?

mvg

Terug naar “Huren”